Imorgon är det dags igen :/

fiaskurken

Trådstartare
Jag HATAR att köra transporten själv :crazy: Det är egentligen inte så mycket själva kördelen, är alltid orolig för att det ska hända nåt, ja att släpet ska lossna eller att jag ska få punka eller nåt sånt. Kommer inte kunna sova på hela natten. Min hjälp har blivit sjuk och med denna korta varsel har jag inte fått tag på någon än :smirk:

Allt handlar väl egentligen om okunskap, jag är osäker om släpet sitter på som det ska( fast jag har gjort det så många gånger och det är ju inte särskilt svårt :smirk: ) jag skulle aldrig kunna byta däck själv om det händer nåt osv. Undviker alltid dessa situationer men nu fanns ingen annan utväg, usch. Ville bara skriva av mig!

är ni aldrig osäkra när ni ska iväg? :o

Sv: Imorgon är det dags igen :/

Alltid lika spänt när man ska iväg med transport och pappa har blivit påkörd med min fd häst i så transporten lossnade och voltade 15 m ut på en åker och totto fick muskel avsliten i bringan... *förlåt inte meningen att skrämma upp dig* men det tänker man omedvetet på varje gång man kör. Men det händer tack och lov inte ofta.

Men det kommer att gå jättebra!! Kör bara lugnt och försiktigt så går det bra!!

Jag är lugnet själv vad gäller körningen. Det jag ogillar är när hästen inte går på eller sådant.
Jag är så rutinerad chaufför och van vid mitt släp så det är aldrig något jag oroar mig för. Byta däck är inte svårt, men det är ju inte kul om man fick punka liksom. Domkraft har jag ju inte med mig vad jag vet :crazy:

Jag tror det ska ligga någon domkraft därbak :o Men man måste väl ta ur hästen och koppla av släpet från bilen innan man hissar upp det? :confused: :o :o Jag har funderat på HUR man vet att transporten sitter på ordentligt?? Det knäpper ju till alltså, men ibland knäpper det ju till även om den sitter på lite snett :crazy:

Jag tror inte du behöver ta ut hästen eller ta loss släpet för att kunna fixa en punktering. Varför inte ta och "öva" på dt du är rädd för? Ta med dig en människa som du VET kan och be om en liten lektion. Onödigt att vara rädd om det är din egen okunskap du egentligen är rädd för.

Så lär dig koppla på transporten så att du är HELT säker på att den sitter som den ska.
Lär dig byta däck och se till att du har alla saker du behöver för att göra det.
Osv.

Jag var nervös också i början, men även fast man varit ute för en del så börjar det gå över, för jag vet att jag är förberedd på det mesta.

Jenny-som också ska ut och skjutsa häst i morgon

Du har så rätt, men tillfället att göra detta tycks aldrig funka. Den enda jag känner att jag kan fråga är far min, och han bor åtta mil bort. Dessutom har jag ingen egen transport så det krånglar till sig lite. Men jag ringde honom just och han lovade att han tom. skulle lära mig att backa om jag kom dit :o ;)

Äsch, man mår inte bättre av att oroa sig. Bättre då att göra en lista som man bockar av innan man åker. Då vet man att man gjort saker och behöver inte minnas fel.

Är aldrig orolig när jag kör. Tar det bara lugnt och kör hellre för sakta än för fort.

fiaskurken skrev:
Jag har funderat på HUR man vet att transporten sitter på ordentligt?? Det knäpper ju till alltså, men ibland knäpper det ju till även om den sitter på lite snett :crazy:

På ditt släp finns det kanske inget "kännetecken" för när släpet är ordentligt kopplat, men jag vet ialla fall två bra konstruktioner då man kan vara säker på att slåpet är ordentligt kopplat:

På mitt bojsläp "poppar" det upp en pigg framme vid kopplingsanordnigen på handsken (jag är lite dålig på att förklara) när det är ordentligt kopplat på dragkroken. Det är jättebra, för då vet jag att släpet sitter som det ska.

På svärföräldrarnas transport (en dalavagn) som jag brukade använda förrut var det en ännu fiffigare anordning. På handsken sitter det en röd "knapp/plutt" och när släpet är kopplat som det ska åker det denna knappen upp och blir delvis grön. Detta gör det ju ännu lättare att se!

Det där med punka är man ju lite nervös för, men när jag köpte min transport så sa försäljaren att när man har boggi (ej äkta) så går det utmärkt att köra hem även om man fått punka på ett däck. Fast det gäller väl att man inte är allt för långt hemifrån...

Senast ändrad:

fiaskurken skrev:
är ni aldrig osäkra när ni ska iväg? :o

Jo. Jag är lika nervös varenda gång. :o
Precis som du oroar jag mig för att släpet ska lossna, punka osv. Jag har kört med häst i transporten minst en gång/v. ibland fler, i ett par år, men jag är lika stirrig nu som i början.
Förra söndagen skulle dottern tävla. Som tur var var det sambon som körde, eftersom jag anade att det skulle bli trångt och bökigt. Precis när vi kommer fram och ska parkera får hästen fnatt och lyckas på något vis gå omkull därinne. Det blev till att ta ut mellanväggen och alla bommar för att få upp hästen. Hon var helt oskadd men ganska rädd, men hon låg där så snällt och väntade på att matte skulle lösa situationen åt henne :love: .
Kör jag däremot något annat i kärran, hö t.ex. är jag inte det minsta orolig. :)

fiaskurken skrev:
Du har så rätt, men tillfället att göra detta tycks aldrig funka. Den enda jag känner att jag kan fråga är far min, och han bor åtta mil bort. Dessutom har jag ingen egen transport så det krånglar till sig lite. Men jag ringde honom just och han lovade att han tom. skulle lära mig att backa om jag kom dit :o ;)

Nämen.. kör du transport utan att veta hur man backar...??? :crazy: det borde du verkligen se till att öva på... det är inte svårt!

Jag tyckte det var fruktansvärt första gångerna jag skulle köra själv! Men med träning har rädslan försvunnit och numera är det aldrig några problem.
Jag kör inte så ofta, det är väl en åtta-tio gånger per år.
Och det där med att backa, det är inte alls svårt. I onsdags när jag kom hem efter ett besök på djursjukhuset fanns ingen hemma på gården så jag var tvungen att själv backa in släpet på plats, mellan två andra transporter. Det tog en liten stund, men det gick. :D

Träna på, bara, så vänjer du dej. Lycka till!

Immer

Jag kör alltid själv. Oavsett om det är föl med sto, orutinerad unghäst eller mer resvan häst. Och jag är sällan oroad faktiskt, de gånger jag varit oroad så har det varit pga väglaget, typ 'kommer jag övht upp för backen så jag kommer ur byn med släpet idag? Och tänk om jag tappar greppet helt och börjar kana baklänges?'. Men i övrigt är jag inte orolig.

En av mina värsta mardrömmar hände mig faktiskt för ett par år sen. Bilen gav upp och havererade på E4:an en mörk vinterkväll. Det fanns inget annat att göra än att lasta ur hästen och byta dragbil på släpet och lasta på igen. Glömde jag nämna atts toet var dräktigt i 7:e månade, jag nyss hämtat henne och inte visste nånting om henne? Och att långtradarna blåste förbi i 90 km/h en meter bredvis oss utan ansats att sakta ner? :crazy:

Det gick bra det med, jag ringde efter hjälp (mamma & pappa, de är skilda, mamma hade 6 mil dit jag var, pappa 10) och de kom, och det var bara att dra på sig reflexvästen, prata snällt med hästen och lasta ur henne. Mitt i 'tivolit' av varningsblinkers etc, och med trafiken dånande förbi alldeles bredvid. Och så hålla henne medan pappa kopplade loss min kaputta bil från släpet och kopplade på sin egen. Sen lasta på stoet igen, stänga och så säga åt pappa att börja rulla. Och sen sätta sig i kaputtbilen och låta mamma med sin bil bogsera den till närmsta mack där jag dumpade den.

Och just det där att bli strandad på trafikerad 90-väg var en av mina STORA mardrömmar innan. Tills jag genomlevde det och inser att det går att lösa det med, med tid och lugn. Hade det varit svårlastade valacken i släpet hade jag fått ringa farbror blå så de fått komma och spärra av E4:an en stund medan jag lastade, men det hade löst sig det med.

En sak jag btw är TACKSAM för, men muttrade över då det begav sig, var att när jag köpte mitt första släp så lånade pappa mig pengar till det på ETT villkor. Han vägrade skriva över det på mig förrän jag lärt mig: BYta däck på det och att BACKA det. Fy fan så jag hatade den där jävla backningen, men han var envis och jag lärde mig backa. INNAN jag ens släpptes ut på allmän väg med det. Jag är tacksam för det idag.. t ex när jag åkte med valacken och möter en vägskrapa på världens smalaste väg, och blir tvungen att backa på smaaala grusvägen, och sen backa i 90 grader ut på en 70-väg (som är synnerligen god sikt på, tack och lov.) Jag tyckte INTE om det (jag gillar inte att backa släp nu heller och låter bli så ofta jag kan), men om jag INTE lärt mig backa ordentligt hade jag fått panik, antagligen börjat gråta i rena desperationen och så hade väl väghyvelskillen fått backa ekipaget åt mig ;)

mackan skrev:
Nämen.. kör du transport utan att veta hur man backar...??? :crazy: det borde du verkligen se till att öva på... det är inte svårt!

JOOOOOO om det är trångt så är det svårt visst det!! :p

*knapplån*

Måste man inte kunna backa för att få "lilla-e" kortet? Eller har ni inte det? :confused:

Har varit med om det mesta när det gäller körning och släp så jag är inte det minsta orolig.
Det löser sig alltid

En gång hoppade hästen över bommen
En gång krockade jag med ett rådjur
En annan gång blev det punktering på bilen (hade boggisläp med två ponnier i)
En annan gång gled vi av vägen i en backe o släpet välte
plus en del andra småinsidenter

Du får lära dig att kolla att släpet sitter på, o gå en snabbkurs i hur man byter däck ;) Skulle aldrig våga köra om jag inte hade kunnat det... inte tokigt o kunna :D

Inte orolig alls...

Som många andra har man upplevt "incidenter" och alla har "löst" sej med bra eller iaf överlevande utgång ;)

Bil börjar brinna i backe, häst i släpet, satte ner alla stödhjul (ombyggd husvagn) och bytte utan problem bil. Detta vid visning av häst (den såldes utan problem till den köparen)
Unghäst hoppar över bom, ligger lite sönderskavd på sidan å tar ca 5 min att ta ut (vi vände å åkte hem) , annan gång hoppar IGEN över bommen, tar loss bom backar häst, åker 50 m häst över bom igen, tar bort bom och backar häst, satte henne KORT, sen inga problem (denna gång åkte jag själv).
Annan unghäst, står i transporten då ena hjulet "exploderar" med världens smäll, rörde inte en min utan han undrade bara vad som lät typ (boogiesläp)...

Så nää inte spec orolig när jag åker släp ens själv.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 237
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 844
Senast: Tofs
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 495
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama