Immunförsvars höjande?

Sass

Trådstartare
Någon som vet något preparat eller liknande som verkar immunförsvarshöjande? Eller något som kan vara bra att ge vid hosta?

Min häst har haft hosta i 6 månader nu. Har fått 5 olika penicillinkurer, men blir ej bättre. Vetrinären tyckte att vi skulle ge honom en chans att bearbeta det själv nu i en månad. Eftersom medicin inte hjälper. Sedan får vi se.....

Tänkte att jag kanske kunde hjälpa honom på traven med någon hemmakur, naturpreparat, vitamin eller nått tillskott :crazy: Man e ju desperat :confused:

Tips?

Sv: Immunförsvars höjande?

Jag hade en foderhäst med kronisk bronkit, carrageenalger hjälpte för honom. Ägaren till samma ponny hade även en shettis med kvickdrag som var så dålig att veterinären ville döma ut henne så hon provade carrageenalger som en sista utväg och nu mår hästen hur bra som helst :)

Jag håller själv på att prova örter till min häst. Det finns en tinktur som heter Immunogarder som är mot dåligt immunförsvar. Det finns säkert någon annan ört mot hostan. Kanske kan vara värt att prova?

stallmiljön kanske inte är riktigt bra för en häst med hosta.
det skall vara så mycket ventilation som möjligt utan att dra.
hästar förbrukar enorma mängder luft.
det kanske är för varmt/ fuktigt och instängt i stallet.
låt den vara längre tid ute.
sopa aldrig när hästen är inne.
kolla att höet inte dammar.
vad står den på för strö kanske dags att byta.
det finns hästar med "kronisk" hosta som blivit bra med annat stall eller stallmiljö.

Jag har en hosthäst hemma. Han klarar sig bra med lång utevistelse, lösdrift när det går, han äter örtmysli, alger och vitlök i kurer. Även vid midvinter eller högsommar lite easy-breath-kurer, och han hostar knappt alls längre. Han hostar upp en gång vid framridning o sen är det bra.
Sen äter han hösilage eller blött hö, dammfri mat och står på dammfri bädd inne (när han är tvungen att stå inne). Samt att jag undviker hård ansträngning vid hög sommarvärme eller sträng kyla. Är själv astmatiker varav jag känner av direkt om det är lungpåfrestande väderlek ute. Men är oxå en hysterisk hönsmamma, han har trots allt en lindrig hosta, men den kan alltid bli värre...

Equistro har en silverfärgad burk med grönt lock o grön text som jag inte kommer på vad den heter. Men det fungerar på hosthästar. Sen finns det något som heter "Immune System Formula" som jag inte kommer på tillverkaren på. Jag ska försöka ta reda på båda & återkomma.. :crazy:

Nu vet jag... :bump:

Secreta pro - Equistro
Immune System Formula - Shires

Hej!

Det bästa medlet för ett väl fungerande immunförsvar är en väl avvägd foderstat, baserad på grovfoder, och med riktiga kvoter mellan de olika mineralerna.

Antioxidanter, t ex vitamin E och C, sägs kunna stärka immunförsvaret.

Vad gäller din häst så bör man fundera på om det överhuvudtaget är en infektion i luftvägarna den lider av. Det är relativt sällsynt att långvariga hostproblem beror på en infektion. Den vanligaste orsaken är istället allergi mot inandade ämnen, i de allra flesta fall mögelsporer i fodret eller strömaterialet. Emellanåt börjar problemen med en infektion som efterhand övergår i en allergi. För att kunna ställa en riktig diagnos krävs en endoskopiundersökning och provtagning (BAL). Detta görs på klinik, ev finns det en eller annan veterinär som gör undersökningen i fält. Ett blodprov visar också omk hästen lider av en infektion.

En korrekt diagnos är av största vikt när hostan pågått så här länge.

Behandlingen mot kronisk bronkit (utan infektion) är i första hand förändringar av miljön. Hästen ska vistas ute så mycket som möjligt, det är ytterst viktigt att stall-luften är av god kvalitet (dvs ej fuktig eller dammig) och hästen bör stå på torv eller pappersströ istället för halm eller spån. Höet kan blötläggas någon timme innan utfodring, men det måste naturligtvis vara av god hygienisk kvalitet - dammigt hö är mögligt hö och ska inte ges till något djur. Ensilage eller hösilage är ett alternativ som brukar fungera bra.

Miljöåtgärderna kompletteras i inledningsskedet med astmamedicinering, antibiotika behövs sällan.

Prova med vitlöks granulat eller pulver! det får luftvägarna att rensas lite och det har funkat på min pållar i 3 år. inte en enda förkylning.. lycka till!

Min häst har problem med hosta.

Hon äter hösilage och står på spån för det är bästa ströet för henne speciellt lösspån, kutterspånet på bal verkar det dessvärre sämre med.
Jag skulle aldrig ställa henne på torv då jeg enligt min erfarenhet upplever det som väldigt dammigt...

Jag ger henne även vitlök med rysk rot och honung, som har fungerat bäst för henne. Kan vara för att det även är honung i burken.

Vi vattnar våran torv, då slipper man dammet ;) in med vattenkannan varje dag när man torvat så håller det sig tills man mockar igen... Min hostade mera på spån, men det var som du oxå sa, balspån. Torven fungerar bra nu när den vattnas...

Hur bor han då? Vad för sorts stall? Grovfoder? Utevistelse?
Många glömmer hur otroligt viktigt det är med bra ventilation i stallet. ALL luft i ett stall ska växlas fyra gånger per timme, vilket är ofantliga mängder luft. Hösilage är ju ofta en hjälp för hosthästar. Vattna inte torrhö! Det binder bara dammet och avhjälper inte problemet.
Mycket utevistelse och kanske t.om. utebox kan vara bra. Dammsuget spån eller tidningspapper lär funka för många.
Min häst hade hosta förra hösten. Vi bytte till hösilage och gav honom Ventipulmin ibland. Nu har han inte hostat sen dess.

Ja, man upplever torv som dammigt, men poängen är att torvdamm har en hög partikelstorlek till största delen fastnar i slemhinnan i hästen noshåla. Där gör de ingen skada utan tranporteras ut med det slem som kontinuerligt bildas. Damm med liten partikelstorlek fastnar i flimmerhåren (cilierna) i hästens övre luftvägar. Genom cilierörelserna transporteras partiklarna ut. Dammpartiklar i storleksintervallet mittemellan är för små för att tas omhand av näshålans reningsmekanism och för stora för att kunna fångas upp av cilierna. Följden blir att de kan färdas långt ner i luftvägarna och orsaka skada. Damm från halm m fl material tillhör mellanstorleken.

Det speciella spån du använder är förmodligen "dammbehandlat" (dammsuget!?) och kan säkert vara ett trevligare alternativ än den mörka torven som man snyter svart av i veckor efter mockning...

Damm i hö är däremot inte sterilt damm utan mögelsporer. Detta kan renas från höet om man blötlägger det, exempelvis i badkar. Att bara vattna med kanna fungerar bara hyfsat. Problemet med att skölja sitt hö noggrannt är att mycket näring tyvärr också lakas ut.

Kronisk bronkit ("hosta") orsakas i de allra flesta fall av allergi, inte sällan mot mögel i dåligt hö eller strömaterial (många ströar med dammig (=möglig eller gammal) halm). En häst som har utvecklat allergi blir ofta dammkänslig (eftersom dammet retar de redan ansträngda slemhinnorna i luftvägarna), men den reaktionen är snarare mekanisk än allergisk.

orientalkatten skrev:
stallmiljön kanske inte är riktigt bra för en häst med hosta.
det skall vara så mycket ventilation som möjligt utan att dra.
hästar förbrukar enorma mängder luft.
det kanske är för varmt/ fuktigt och instängt i stallet.
låt den vara längre tid ute.
sopa aldrig när hästen är inne.
kolla att höet inte dammar.
vad står den på för strö kanske dags att byta.
det finns hästar med "kronisk" hosta som blivit bra med annat stall eller stallmiljö.

Stallmiljön är utmärkt. Han står i ett nybyggt stort luftigt stall med en takhöjd på 5 meter och lufttrumma. Bara 4 hästar står i detta jättestall, och dörren står ALLTID öppen, om det inte är risk för att vattnet fryser, då stängs den över natten. (Bor i skåne så det fryser inte så ofta)
Jag sopar aldrig med hästar inne.
Han får inte hö utan hösilage, det dammar inte.
Han står på sågspån, lös. Den ligger ute under tak, så den är ej inplastad.

TantEster skrev:
Hej!

Vad gäller din häst så bör man fundera på om det överhuvudtaget är en infektion i luftvägarna den lider av. Det är relativt sällsynt att långvariga hostproblem beror på en infektion. Den vanligaste orsaken är istället allergi mot inandade ämnen, i de allra flesta fall mögelsporer i fodret eller strömaterialet. Emellanåt börjar problemen med en infektion som efterhand övergår i en allergi. För att kunna ställa en riktig diagnos krävs en endoskopiundersökning och provtagning (BAL). Detta görs på klinik, ev finns det en eller annan veterinär som gör undersökningen i fält. Ett blodprov visar också omk hästen lider av en infektion.

En korrekt diagnos är av största vikt när hostan pågått så här länge.

Vi har varit på klinik flera gånger och nu sist gick de ner i halsen på honom, endoskopiundersökning och då tog de även ett prov.

Detta prov visade på en vanlig bakterie som borde försvinna med de penicillinkurer han fått. Men han hostar fortfarande och vetrinären tyckte att vi skulle ge honom en chans att själv "läka" Då han fått mkt antibiotika pga annat (sårskada).

Stallet är väldigt bra, med högt i tak och lufttrumma och alltid öppen dörr.

Hostan uppkom i somras i samband med snor. Snoret försvann, men hostan består :(

Vica skrev:
Prova med vitlöks granulat eller pulver! det får luftvägarna att rensas lite och det har funkat på min pållar i 3 år. inte en enda förkylning.. lycka till!

Jag är lite skeptisk till vitlök. Mest pga det man hört om blodbrist och liknande. Tycker det är lite motsägelsefullt...

Liknande trådar

Hästvård För någon månad sedan var jag till klinik och endoskoperade djuret då hon fått lite djupare hosta (två ggr vid igångsättning till...
Svar
2
· Visningar
820
Senast: Corax
·
Kropp & Själ Jag skulle behöva lite råd.. Och tycker att ämnet är lite för känsligt för att prata med bekanta osv. om.. Sedan några veckor tillbaka...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 717
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Någon som vet om morötter är för svårsmält för ett 8 månaders föl? Min fölunge har börjat få magknip när hon står inne sedan ca en...
Svar
8
· Visningar
3 050
Senast: maria_b
·
F
Gravid - 1år Jag behöver hjälp med att redan ut tankar, känslor och få perspektiv. Skriver denna tråd under annan nick. Något jag egentligen inte...
2
Svar
24
· Visningar
6 618
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar