Immiga glasögon

Skaune

Trådstartare
En ganska löjlig fråga kanske...
Men jag har jätteproblem med att mina glasögon immar igen något otroligt. Ni som är mer rutinerade, hur ska man göra för att undvika detta?
Eller är jag ensam om detta problem?

Sv: Immiga glasögon

Vilken sorts glasögon pratar vi? Jag har tyvärr inte "vanligga" glasögon, för i så fall rekomenderar jag linser.

Vad det gäller olika Googels så är vitsen är att få in luft så att de inte immar. Din hud avger fukt som måste komma ut annars är det den som immar igen glasen. Man skall inte köpa de modellerna utan "ventiler" eller typ "lufthål" då de är större risk att de immar. Vist att de ä r billigare, men då kan man ju lika järna skita i att ha glasögon...

Har man de lite "flashigare" som från början kom från Australien (nu fins de överallt), så lätta lite på bandet, kanske att det är så att du har dem lite för hårt åtdragna så att det inte blir ågon "ventilering" innan för glasen.

Imma= fukt så det är vanligt om det regnar efter som fuken som även kommer in då är fuktig.

Det vins de som talar om olika sprayer o så, men jag har ridit lopp i 10 år utan större problem...

Jag menade googels... inte vanliga glasögon... så vi pratar samma sak. ;)
Jag har införskaffat ett par sådana i plast för 100kr. Det ser ut som om de har ventiler på sidorna, men de kan ju inte vara allt för effektiva eftersom de immar igen...
Fungerar märkes googelsarna bättre? Eller är det rent av mig det är fel på? :angel:

Jag tyckte att mina immade igen mer när jag började rida en vad de gör nu... Troligtvis lite beronde på nervositet.

Ta inte ner glasögonen för tidigt och när du gör det så sätt dem lite på sniskan så det kommer in luft under. När de sista hästarna går in få rättar du till dem.

Det går att använda spray typ "pledge", "bumpershine" eller liknande på insidan av glasögonen det motverkar imma. Jag tror det finns typ "immspray" att köpa också.

Från en MC-kompis har jag fått tipset att smeta in glasögonen med tandkräm (!) och sedan noga torka bort allt med papper. Detta fungerar för visir på både MC-hjälmar och hockeyhjälmar tydligen, så varför inte galoppbrillor?

Tandkrämen lät ju som ett spännande alternativ. Helt klart värt att prova.

Tack för svaren.

/Skaune - Som snart rider monté med immfria galoppbrillor *hoppas*

Från en MC-kompis har jag fått tipset att smeta in glasögonen med tandkräm (!) och sedan noga torka bort allt med papper. Detta fungerar för visir på både MC-hjälmar och hockeyhjälmar tydligen, så varför inte galoppbrillor?

Ja jäklarns, undra om de inte gör det med Hockey-visiren oxå! Har hört det minnsan... *har varit svag för hockey killar*

jag har hört att det går med raklödder också.. testa kan du iaf :P

Japp!
Jag gnider in spegeln i badrummet med raklödder, och det håller imman borta. Och då duschar jag varmt och läääänge! ;)

Schampo funkar också, smeta på ett tjockt lager och torka sedan av det.

Hej Hej!!.
Tänkte också ge ett litet tips även om alla nu fått alla möjliga tips om immiga glasögon (raklödder, schampoo m.m)
Som alla vet så är de inte alltid vi går runt med raklödder i bakfickan. Speciellt inte när man ska rida lopp, rida överhuvudtaget och när jag tänker efter "när har man nånsin schampoo eller raklödder med sig". Jag har åkt skidor sen jag var 3 år och då har man ju också googles. (Skidglasögon).
Och de funkar minst lika bra att kleta in lite saliv å sen torka snabbt.
De är kanske lite lättare att ha med sig. ;)

*KL*
Tack alla för tipsen. Jag ska testa och hoppas att det fungerar. Lite jobbigt när det immar igen på upploppet annars... he he

Har du problem med att de immar igen i löpet? Inom galoppen så är det när vi står och väntar i boxarna det brukar imma igen, däremot så fort man kommer i väg så brukar imman försvinna (troligtvis blir man för varm under glasögonen och vinden kyler väl ner lite). Det enda tipset jag har i så fall är väl att rida fortare :angel:

Hej Hej!!.
Tänkte också ge ett litet tips även om alla nu fått alla möjliga tips om immiga glasögon (raklödder, schampoo m.m)
Som alla vet så är de inte alltid vi går runt med raklödder i bakfickan. Speciellt inte när man ska rida lopp, rida överhuvudtaget och när jag tänker efter "när har man nånsin schampoo eller raklödder med sig". Jag har åkt skidor sen jag var 3 år och då har man ju också googles. (Skidglasögon).
Och de funkar minst lika bra att kleta in lite saliv å sen torka snabbt.
De är kanske lite lättare att ha med sig.

Så gör man ju med simglasögon/cyklop också och det fungerar där så det fungerar säkert ypperligt här med! :D

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
794
Övr. Hund Annorlunda rubrik jag vet :D . Jag söker efter riktigt bra glasögon till hund för sitt användas framförallt vid turskidåkning...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag är ny linsanvändare och har bara använt linser i några månader. När jag provade ut linserna hos optiker så var det typ bara en sort...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
2 872
Senast: Flavor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 620
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar