IMMI vs SBK

Milosari

Trådstartare
nu har jag bestämt mig för att läsa till instruktör. men det finns ju lite olika alternativ, som IMMI, SBK och så några privata som t ex stefans hundtjänst. vad är fördelarna resp nackdelarna med de olika utbildningarna? IMMI kostar ju en slant, men ska jag gå via SBK måste jag fjäska in mig lite på min klubb (som jag hamnat lite på kant med). vad tycker ni? erfarenheter?

Sv: IMMI vs SBK

immi tycker jag är jättebra! Bra metoder, mycket klicker. Har sett många bra instruktörer/psykologer därifrån!
Stefans hundtjänst skall jag gå privatkurser för f.o.m på månsdag!
Han verkar jättebra han går på mycket ledarskap som jag förstått.
Jag tänkte kanske gå hans utbildning om jag efter kursen tycker han är bra mm.

Ang. SBK så har jag vänner som gått. Nackdelen blir att du måste jobba för dem, och att mycket av intäkterna går till dem...

Svårt att välja utbildning.

BTW du har ju hundenshus också!

MVH Mariella

ja alltså planen är ju att så småningom starta upp en egen verksamhet, men man är väl inte bunden "på livstid" till klubbarna? IMMI har ju ett (oförtjänt?) rykte om sig att vara rätt mjäkiga och att man aldrig får säga ifrån till sin hund. men det kanske inte stämmer? jag menar absolut inte att man ska rycka och slita i de stackars djuren, men att man måste få ta i sin hund när den uppför sig illa utan att det blir ramaskri.

Kan såklart inte säga hur det är generellt, men jag har gått kurser för en IMMI-instruktör och jag tyckte det var lite för mjäkigt. När vi tränade tävlingslydnad passade den metoden superbra, men på unghundskursen tycker jag det kunde varit lite "strängare".

Jo man får säja till sin hund, min tolkning av IMMI utifrån de kurser som jag gått är att man genom mjukare metoder och en större förståelse ska hitta en annan väg till samma resultat.
Man ska tänka på varför man säjer åt sin hund i vilken situation, man ska inte rya åt en rädd hund (som den lokala brukshundsklubben ena tränare instruerade mej att göra).
Jag skulle gått IMMI, helt klart :D

nej absolut inte, men vissa hundar plöjer ju fram som lokomotiv och de har inte tid att lyssna på ett "nej men du lilla gubben såhär vill jag inte att du ska göra" medan en snabb snärt med kopplet kan bromsa upp den. nu ska jag iväg och labba lite, men kom gärna med fler synpunkter!

Jag tror inte att det skiljer så mycket längre mellan IMMI och SBK instruktörer. Kan förstås inte tala för alla brukshundklubbar, men generellt är det (bör vara!) nog ingen större skillnad. Om man nu inte har oturen att träffa på någon gammal stofil...

Jag är själv lärare i SBK och vår instruktörsutbildning är baserad på den positiva förstärkningen, som ska gälla som "utbildningsmetod", i första hand. Men, precis som du, tycker vi att det ibland, på vissa sk problemhundar, kan vara aktuellt att "ta i sin hund".Även inom SBK har det blivit vanligare med klickerträning. Däremot är det nog inte så himla populärt att gå deras utbildning för att starta eget...Annars är det ett bra sätt att skaffa erfarenhet, att ha kurser åt SBK. Om du kan tänka dig att ha några kurser i SBK;s regi, innan du startar eget. Vi kan ju också erbjuda många "fortsättningskurser".

jag tror inte ens att det är så lyckat att starta en egen verksamhet utan att ha någon erfarenhet. känns som om det blir svårt att få ekonomin att gå ihop ;). men tyvärr har jag stött på (och hört talas om många fler) SBK-instruktörer som är extremt enkelspåriga och att de inte är så kunniga som man gärna vill tro. och att de är dåliga på problemhundar. men det kanske finns någon "psykolog-vidareutbildning" á la IMMI inom SKB med? för det är trots allt problemlösningar som är det mest intressanta (men det ligger längre fram i tiden). dessutom har jag inte sagt snälla saker om "min" klubb efter att ha blivit behandlad på ett orättvist sätt. så att fjäska sig in där kan bli problem (jag har förstått att man måste bli rekommenderad av någon på klubben, antar att inte vilken instruktör som helst kan ge sina rekommendationer?)

Nu har jag int vart på kurs där det vart någon hund som haft expresståg-syndrom ( :D ) så hur man isf löser det kan inte jag svara på.

Varför bara en kurs inom ett område?
Varför inte ta fler inom olika områden så du får ett bredare perspektiv att arbeta utifrån hur du tycker, tänker och uppfattar saker och ting?
Så skulle ialla fall jag göra :cool:

det är ju inte bara ett ämne utan en bunt olika, ungefär som man läser ett program. jag hade visserligen kunnat läsa de olika delarna var för sig, men blir då inte "utexaminerad" som instruktör (rätta mig om jag har fel).

Jag tycker att det skulle vara vettigt att börja på SBK. Då får du en grund att stå på och så får du hjälp med dina kurser i början. De få kurser jag har gått har ju varierat efter person. Så man kan ju inte säga att alla SBK instruktörer är si eller så...

När du skapat lite kontakter och fått lite kött på benen så kan du ju utbilda dig vidare. Vid det laget har du förhopnongsvis haft så många kurser att du "betalt igen" din utbildning till SBK :)

Visst finns det både enkelspåriga och okunniga inom SBK! Precis som det finns inom alla andra föreningar/arbeten. Men på de flesta klubbar jag kommit i kontakt med så är det det positiva som råder. När det gäller psykologibiten, brukar det erbjudas problemhundskurser för våra instruktörer och lärare. Instruktörsutbildningen består idag av flera "steg" och man fokuserar mycket på individuella lösningar och analyser av både hund och förare.

Det brukar vara hundägarutbildningssektorn vid lokalklubben som rekommenderar till utbildning. Vi brukar vilja att intresserade går med som hjälpledare före utbildningen, för att se att vederbörande passar och vill fortsätta.

Jag drömmer om att gå gå klickerinstruktörsutbildning på Canis i Norge.

aha där ser man. ja det är ju bara en person som jag hamnat riktigt på kant med och hon har andra uppgifter. jag får väl komma som en frisk och välbehövlig fläkt? kan man gå dit och fråga om man får bli hjälpledare eller måste man göra så mkt väsen av sig att man blir utvald? går det även om man inte är "en i gänget"? jag tränar ju lydnad privat och klubben tar inte emot oreggade i bruksträningsgrupperna...

Knepigt det där... Men du är väl inte för gammal för Svensk Hundungdom? Min polare är utbildad där på nått sätt... I Lund. Jag har träffat en del av galningarna därifrån och de var ju roliga *hi hi*

Jag kan ju bara tala för "min" klubb, men vi skulle bli jätteglada om någon kom och ville gå som hjälpledare! Det händer ju då och då att det kommer nya medlemmar som flyttat in och de kan ju ha skaffat sina kunskaper på annat håll. Naturligtvis vill man ha lite koll på hur personen är och på vad den kan, men mycket brukar avslöjas när man träffar deras hund...

När man väl går som hjälpledare är det förstås viktigt att man visar vad man går för. Det innebär framförallt att man är ödmjuk och inser vad man kan och inte. Stå för vad du kan, men var inte rädd för att be om hjälp när du inte behärskar situationerna. Jag skulle tro att de allra flesta klubbar skulle vara glada över att en så intresserad person som du ville engagera sig i kursverksamheten! det är fantastiskt utvecklande både som människa och hundförare att hjälpa andra hundägare! Du kommer inte att ångra dig! (hoppas jag...)

jag är 24... hundungdomen är väl för de upp till (och med?) 25. så det är i senaste laget.

loke och jag hann faktiskt gå en halv kurs innan vi flyttade och minina gjorde sin tävlingsdebut på den klubben. dessutom känner jag lite halvt en tjej (tant) som i alla fall var på väg att bli instruktör där och hon tränar ibland för samma tränare som jag. men ska klubben sura så får jag väl byta. det finns i alla fall två till i närheten som har bättre rykte.

Det är ju enormt viktigt att du hittar en klubb som du trivs med och kan dela deras filosofi. Både vad gäller hundträning och människosyn...
Kolla lite på vad de har för litteratur på sina kurser, det säger en del om deras inställning. Försök att titta på några av de kurser som klubben har. Bilda dig en uppfattning om vilka instruktörer du skulle vilja gå bredvid. Det är viktigt att personkemin stämmer med "mentorn". Så att du inte hamnar med den där enkelspåriga...Alla instruktörer kan inte lika mycket, om man säger så...
Kanske kan du höra dig för vilken lärare klubben har på sina instruktörsutbildningar. Ofta blir det ju dennes syn på hund och kursverksamhet som genomsyrar klubben. man kan nog säga att lärare som utbildats de senaste 5 - 7 åren har en bättre genomarbetad utbildning. De "gamla" kan naturligtvis vara nog så bra på ämnet hund, men nyare lärarutbildningar fokuserar mer på individen och analyser av varje ekipage. De nya har en bättre pedagogisk utbildning. ( jag gick min lärar1 för 10 år sedan och lärar2 för 8 år sedan och vet att det utvecklats mycket sen dess, även om jag hörde till de första att gå den "nya" lärarutbildningen)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Äldre Apropå tråden om bästa vs. sämsta tiden i ditt liv, varför inte prata lite om framtiden då också? Hur önskar du att livet är om 10 år...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 578
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 651
Senast: Reville
·
Skola & Jobb Hej älskade Buke! Jag är lite nyfiken på för och nackdelarna med att arbeta i privat sektor vs. att arbeta i offentlig sektor :) Jag...
Svar
10
· Visningar
4 597
Senast: Blueberry
·
B
Ridning Jag ska köpa sadel och är lite vilse i djungeln .... Valet står (tror jag) mellan en Espaniola och en Relvas med antingen läderbom...
Svar
1
· Visningar
1 175
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama