IMMI vs SBK

Sv: IMMI vs SBK

Funderar du på att satsa på att starta egen verksamhet så skulle jag råda dig att gå IMMI-utbildningen. På så sätt står du fri och har ingen skuld till någon. Vidare hade jag anmält mitt intresse att vara hjälpinstruktör på den klubb du väljer.

På så sätt får du både utbildning och praktisk erfarenhet. Fördelen med att vara hjälpinstruktör är att du också på nära håll kan studera hur huvudinstruktören sköter/gör sitt jobb. Det är oerhört lärorikt att analysera hur andra gör. Då kan du lära av det som du tycker verkar fungera och förkasta det som verkar vara åt skogen.

Se IMMI-avgiften som en investering som du betalar av sedan när dina egna elever kommer.

Jag är utbildad inom SBK, deras nya "allmänlydnadsinstruktör". Dessutom inom Hundungdom är jag utbildad till SBKs agilityinstruktör, men jag är ju då 19 :angel:

Vad jag kan säga om den kursen är väl att jag tycker att man behöver mycket kött på benen innan, och vettiga åsikter... Det bygger nämligen mycket på disskussion och muntligt, har man då inte mycket kunskap så är jag tveksam till att man hänger med, men jag tror inte att du har några problem. Nu hade vi en ganska flummig lärare, och det har ju väldigt stor betydelse.

Vi fick ihop en hel del ändringar och fick nog igenom en del, exempelvis att man ska ha bestämd kurslitteratur :crazy: Vi var ju först ut att prova detta nya upplägg.

Fördelen är att det är gratis för dig, men du är ju bunden ett tag till din brukshundsklubb, dock är det ett fritt land så kan de inte hålla sams med dig så kan de inte tvinga dig att vara kvar.

Jag är inte IMMImänniska i grunden, rätt så röjig av mig, men jag tänkte så småningom se mig för där lite när jag har lite mer tid, men det är inte så dumt att börja med SBK iaf.

På tal om Hundungdom så har de oftast bara handledarutbildningar och agilityinstruktörsutbildning. Iofs kanske freestyleinstruktör hade varit nåt ;) ??

//E - hundungdomsordförande :o

Undra fanken om det inte var dig vi pratade med på Stora S också... Jag tror inte bara att jag såg dig... (Jag drar fortfarande upp det här :angel: ) Jag gick ju med min kompis från SHU... Men det var kanske nån annan *hmm* Hur många yngre skåningar med Weim. fanns det där? :p

Men då måste det varit du... Fan att jag inte sa nått... Jag tänkte *hmm* Men ja...

haha, man tänker alltid:) Men visst va det nog jag, fanns en bild innan på min uppfödares hemsida från när vi ställde, ska se om den är kvar så kan du ju se om det verkligen va jag eller det smyger omkring fler med W;)

jag har hittat en mailadress till hundägarutbildnings-sektorns styrelserepresentant. funderar på att maila och fråga om hur man går tillväga... finns det fler vettiga frågor man bör ställa?

Hör efter lite "fint" om dom kräver att du har ett visst antal kurser efter utbildningen. Har hört att vissa klubbar har såna "kontrakt".

cillamuffins skrev:
nu har jag bestämt mig för att läsa till instruktör. men det finns ju lite olika alternativ, som IMMI, SBK och så några privata som t ex stefans hundtjänst. vad är fördelarna resp nackdelarna med de olika utbildningarna? IMMI kostar ju en slant, men ska jag gå via SBK måste jag fjäska in mig lite på min klubb (som jag hamnat lite på kant med). vad tycker ni? erfarenheter?

Hmm..hur kan man utbilda sig till instruktör hos någon som inte ens själv är instruktör. Då kan man ju lika gärna bli certifierad av mamma och sedan kan man säga att man är certifierad instruktör av mamma.

:) :) :)

Jag har haft svårt för de IMMI-instruktörer jag stött på. Kanske bara ett sammanträffande :angel:

En av dom har en skotträdda-hundar-kurs. 8 ekipage i ett rum med skott :crazy:

Nackdelen med exempelvis Stefans Hundtjänst är att det kostar så hiskeligt mycket pengar, medans SBk bjussar på utbildningen mot att man i gengäld håller i ngn kurs.

Har man pengar så skulle jag också gå Stefans, men annars tror jag att SBK's utbildningar är mycket bra!

oj va gammal tråd. kan ju tillägga att jag fortfarande inte bestämt mig ;) . mycket snack och lite verkstad eller? :angel:

det verkar faktiskt inte som om någon passar helt perfekt, alla har sina brister. nu lutar det nästan åt att jag läser fristående kurser om etologi och pedagogik och blir "lärling" hos min tränare. sedan tråden startades har jag varit med och hjälpt till på några seminarier om inlärning/klicking och det ska väl bli mer "praktik" under våren/sommaren är det tänkt. men vågar man det? hade ni velat gå en kurs hos någon utan dokumenterad instruktörsutbildning?

Liknande trådar

Äldre Apropå tråden om bästa vs. sämsta tiden i ditt liv, varför inte prata lite om framtiden då också? Hur önskar du att livet är om 10 år...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 578
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 651
Senast: Reville
·
Skola & Jobb Hej älskade Buke! Jag är lite nyfiken på för och nackdelarna med att arbeta i privat sektor vs. att arbeta i offentlig sektor :) Jag...
Svar
10
· Visningar
4 597
Senast: Blueberry
·
B
Ridning Jag ska köpa sadel och är lite vilse i djungeln .... Valet står (tror jag) mellan en Espaniola och en Relvas med antingen läderbom...
Svar
1
· Visningar
1 175
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama