Ilsken kanin *hjälp*

Shenzi

Trådstartare
Behöver lite råd angående en ilsken(?) kanin.

Min syster fick en kanin av en bekant för ett år sedan, Viggo. Hon har alltid sagt att denna kanin varit ilsken och har anfallit henne (jag tror dock syrran överdrivit och att han bara varit osäker). Nu skulle hon flytta från sitt stall med hästar och kanin och Viggo skulle få bli innekanin i en bur om cirka 45*60 cm (på tok för litet). Jag sa: okej, jag fixar ett hörn i stallet hos mig åt honom, för i den lilla buren kan han ju inte bo. Min syster har haft kaninen i den buren om nätterna men på dagarna har han fått springa i en box. När hon sedan skulle fånga in honom för natten har hon fångat honom med en håv :crazy:
Kan knappast varit en trevlig upplevelse.

Sagt och gjort, nu bor kaninen granne med mina, med galler och en skiva imellan såklart. Hans utrymme är 2*1 m och har ett eget litet hus osv.

De första dagarna var allt lugnt, jag tog upp honom ibland, pratade md honom, fick stoppa ner händerna innanför hans galler m.m. Fast idag fick jag inte det längre. När jag trädde ner handen och gav honom mat kom han som skjuten ur en kanon och högg mig rejält i handen. Jag tog på mig en handske och trädde ner handen igen, för att se om samma reaktion kom och det gjorde det. Nu ikväll skulle jag ge honom en morot och han flög på mig igen, dessutom har han något mysko ljud för sig, låter som grymt/ morr. Mamma berättade att han flugit på henne igår också.

Hur ska jag hantera denna kanin? Finns det något jag kan göra för att få bort detta beteende? Vad kan hans beteende betyda? Eller ska jag bara ge honom tid?

Vill såklart prova och få bukt med problemet, annars kommer jag nog ta bort honom. Tyvärr.

Råd mottages alltså tacksamt :bow:

Sv: Ilsken kanin *hjälp*

Det är ett helt naturligt beteende, han ser dig som ett hot och försvarar sig!
Verkar ju inte som han blivit särskilt mkt hanterad om han tidigare måste fångas med håv!:eek:

Försök för det första skapa ett förtroende, använd en tjock handske så att du inte kan känna av hans bett, ignorera hans attacker och gör det du ska i buren men klappa han inte förrän han accepterat att du stoppar ner handen.
när han är lugn när din hand är i buren kan du börja hantera honom lite mer, han ska se dig som nåt trevligt, den som kommer med mat och kel!;)
Tror tålamod är det viktigaste!

Tack för dina råd :) har också tänkt på att använda en tjock handske, för jag vill inte låta mig skrämmas av honom.

Mina kaniner har aldrig visat något sådant försvarsbeteende, men jag har ju hållt på med dem rätt mycket också. Han visade inget de första dagarna, fast då var han nog osäker på sin nya miljö och nu gjort sig hemmastadd.

Åh, vad roligt (NOT!)! Sån var min bebis Dennis med!

Kastrera den. Det hjälper. :)

Dina kaniner kommer ju ifrån en så bra uppfödare, det måste ju vara därför. :angel: ;)

Jag har haft en sån kanin med... Jag hanterade henne mycket och nu är det helt borta :). Tror det har mycket med osäkerhet att göra. För det är ju ingen ungkanin som har kommit i något tonårstrots heller liksom.
Hoppas det löser sig. :love:

Japp, du är världens bästa uppfödare :love:

Min syrra tror att kaninen är inavlad, vilket är högst sannolikt då han kommer från en mycket ansvarslös person som avlar på allt typ, men skiter i följderna. Dock har jag svårt att tro att han skulle vara aggressiv från början, tror att syrran har tolkat honom lite fel (te.x att han visat sig osäker, försökt hugga och sen har hon fått honom till att vara aggressiv, fångat med håv osv.). Får helt enkelt kämpa vidare med honom :)

Fast mina jack i handen efter hans tänder gör förbannat ont :mad:

Ja precis, jag tror som dig. :) Hade det varit något fel så kanske det hade visat sig lite tidigare..? Men ajg vet inte, det kanske är möjligt det med.. Du får kämpa! :)

Aah, ja det förstår jag.. usch usch.. Hade en hane för några år sen som bet sig fast i armen och inte släppte. :eek: Blödde som fan gjorde det :D. Har fortfarande ärr och det är väl 4 - 5 år sen nu :D.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 423
Senast: Hyacinth
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 546
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 688
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar