Sv: Ilsken/gör utfall mot barn
Eftersom jag har tre barn själv och det oftast är även andras barn i huset, så skulle jag inte ha någon av de hundarna kvar själv..
-----------------------------------------------
1. En hund som visar aggression mot familjens nya bebis, vad kan du rekommendra, familjen vill inte i första hand omplacera.
Tydligt markera att barnet är något som hunden inte under några omständigheter får visa aggression mot och absolut inte tillåta/inbjuda hunden att komma nära barnet. När (om) hunden accepterar barnet (om den någonsin gör det) så fortsätter man träningen med att den ska kunna tolerera barnet i sin omedelbara omgivning. Märker man ingen skillnad relativt snabbt, så bör man omplacera till barnlös familj/familj med stora barn eller avliva enligt min mening.
2. En hund som visar aggression mot barn i största allmänhet, tex att den tillochmed gör utfall mot barn när tillfälle ges, matten/hussen i det här fallet har inga egna barn.
Samma sak där och väldigt tydligt jobba aktivt med att den lär sig tolerera att barn finns i omgivningarna. Mycket kontaktövningar och verkligen kräva att hunden lyder, även om den ser/hör barn eller om barn gå förbi. Samma där; Märker man inte en relativt snabb förbättring, så skulle jag ha avlivat. Den skulle jag alltså inte försöka omplacera.
---------------------------
Oftast så beror sådant här beteende på att barn ur hundens synvinkel inte beter sig "korrekt". De flaxar, rör sig och låter på ett annorlunda vis om man jämför med äldre barn och tonåringar/vuxna.
Likaså kan världens trevligaste och sociala hund reagera på detta vis när den träffar på påverkade/påtända eller till och med utvecklingsstörda/handikappade personer, eftersom dessa (som barn) har ett helt annorlunda kroppsspråk, rörelser, sätt att prata på etc.