Illvassa hingstbetar...

R

racerkorv

Min lille gosse har fått fram sina hingstbetar nu som legat under huden i ett år... de är vassa som rakblad. Ser inte ut som han gör sig illa på dem men jag funderar på hur bra det är egentligen... brukar man ta bort betarna som med vargtänder??

Sv: Illvassa hingstbetar...

Nej, "betarna" eller canintänderna som de eg kallas, ska inte tas bort. I sällsynta fall växer de lite tokigt eller tom blir så långa att de orsakar sår i tandköttet i motstående käkhalva - då kan de behöva kortas lite. Men i normalfallet är det inget problem och vassa ska de vara!

Min valack lyckades på något sätt spetsa sin tunga på en av dem en gång :crazy:

de är hemska och skulle helt klart vara lämpliga vapen i slagsmål...förutom att de är jättebra att sprätta upp mattes fingrar med när hon envisas med att hålla på och dumma sig med fingarna i mun på en...

Hehe, stoppa inte dit fingrarna då :idea::angel:
Undrar om min lille kille har såna, tycker jämt jag har fingrarna i munnen på honom men har inte blivit sprättad ännu..

Ingen som vet säkert vad de är till för?

Min förra pålle hade rejäla såna, och de slipade vi ner för de var sylvassa och han bet sig i tungan flera gånger i träning (travare). Med mjukare kanter försvann de bitproblemen.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
662
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 374
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 581
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025