B

**BORTTAGEN**

Hur är dom som "sällskapsdjur"? Har hört att dom är lite som hundar, väldigt personliga osådära?
Hur funkar det med allergiker? Pris?
Hur tar man hand om dom och hur ska dom bo? Inne eller ute? :confused:
Många frågor, men jag har fått intresse för illrar! :love:

Illrar blir inte riktigt som hundar, lite mer som katter, fast vildare. De kräver rejäl uppfostran då de är av naturen bitska. De drar sig inte för att riva ner, och tugga sönder det mesta man har, därför måste man "illersäkra" huset, de är små och smala och kan komma in överallt. De blir hjälpligt rumsrena och går på lådan för det mesta. De blir personliga på så sätt att de känner igen folk och blir keliga, men de går inte att lära saker på samma sätt som en hund. De kräver mycket stimulans och är nattaktiva.

Tamillrar håller man inomhus. Det kräver, som Krims skriver, en hel del ommöblering ( sök även tidigare tråd) och säkrande av hemmet.
Våra är inte nattaktiva, utan har anpassat sig på så sätt att de sover så gott som hela dagen, är bus-och leksugna på eftermiddagen och kvällen när vi är hemma, för att sedan slockna samtidigt som vi. Oftast vaknar de dock någon timme för tidigt...
En valp kostar 1500-2500 kronor, försäkring runt 600. Kontakt med uppfödare får man lättast genom Tamillerföreningen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 786
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 095
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: bobbbo
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka