Iller-snack? JAA Kom igen!!

ika77

Trådstartare
Någon som vill prata illrar? Så otroligt söta djur som ligger mig mkt varmt om hjärtat, men lite väl busiga för att vara barn-djur. Så jag har lagt mitt "illrande" på is lite. Men nån gång i livet ska jag banne mig ha en iller igen.

Bara höra det där kuttrandet från en nöjd iller full av bus som skuttar fram över golvet, tar sig en tugga på strumpan för att sedan kampa och dra lite i mattkanten. :love: :love: :love:

Saknar det, ska ni veta. Nån som har söta illerbilder eller bara kan berätta lite om sina små tottisar?:bump: :bump:

Sv: Iller-snack? JAA Kom igen!!

kan du inte berätta mer om att ha iller? :D

allt vill jag veta! :D

funderar över att skaffa djur och vilket som skulle kunna passa mig och illrar är ju hemskt söta, men jag vet inte mycket..

De är som en busig liten ...hundvalp kan man nästan säga.
Gillar att busa, är ganska bestämda djur så man måste vara ganska bestämd tillbaka.:)

När de är små måste man lära dem att man inte får bitas hur hårt som helst även om man bara leker.
De gillar att springa i tunnlar och andra trånga gångar och utrymme, så man får vara ganska noga med var man har dem nånstans så att det är " iller-vänligt".;)

Det kan fungera mkt bra att ha dem både ihop med katter och hundar, men de bör ju vara väldigt vana vid varandra för oftast är det inte hunden eller katten som är "elak" emot illern utan tvärtom..:p
De biter och kultar gärna omkring med sin kompis oavsett vad det är för djurslag.

Mycket mysiga djur som gärna springer omkring med en strumpa eller dylikt och busar.

Det är verkligen action hela tiden och de älskar folk.. MYCKET folk. haha

Men i nästa stund kan de mkt väl rulla ihop sig i din famn och somna gott.:love:

Hade en ggn en iller som rymde ut och sprang bort sig. Efter en vecka var min man på väg hem från stan och då kom lilla Victor, som han hette, ut och ställde sig på vägen framför bilen nere vid en å ca 2 km hemifrån.
Han var jättemager och hade bara haft fri tillgång till vatten under en vecka..
Men han hade alltså känt igen billjudet och hoppade in och fick ett bad, god mat och sen sov han ett dygn ihoprullad i tvättkorgen..

Det är en underbar liten historia som jag aldrig kommer glömma. Och han var så glad att vara hemma. Har nog aldrig känt mig så uppskattad av ett djur tidigare..:love:

Klart att du ska skaffa en iller!! men skaffa dig ganska mycket information och träffa gärna nån iller innan som du kan lära känna.
Det är speciella djur som stundtals kan tära på ens tålamod efter att ha blivit biten i tårna 10 ggr och fått plocka upp samma blomjord 3 ggr på raken. ( De ÄLSKAR att gräva och riva i blomkrukor, soppåsar, ja det mesta som är skojigt, helt enkelt.:d )

Men jag kan lova att de kommer ge många glada skratt och många trevliga bus-stunder.
:bump: :bump:

Jag brukade låna mina kusiners iller, hon tyckte inte om mina kusiner...bara bet dom, men mig älskade hon. :D
Och det var ömsesidigt... hon dog tyvärr vid ganska ung ålder, kan ju inte påstå att kusinerna verkade ta så bra hand om henne över huvudtaget.
Släpade runt på illern överallt när jag var där o hälsade på, hon låg alltid i min tröjärm och gosade. Urmysigt litet djur! :love:

Mindre roligt var det när jag skulle hälsa på min kompis Iller Göran, Göran högg sig fast i min haka och vägrade släppa.
Jag lyckades bända loss honom från hakan och då hängde han i fingret istället. Min kompis fick tillsist bort honom och jag fick åka till sjukhuset för att få stelkrampspruta och antibiotika.

Men jag vill fortfarande ha en iller i framtiden, den dagen jag har en gård blir det många djur. :D

Jag har en illerflicka vid namn Tutan som är 2,5år och fullproppad med bus och hyss:love: :love: Hon bor i köket, hallen och ett badrum där hon styr med järnhand över människor, hund och katter:angel: Favoritbuset är att sitta på en liten handduk som matte sedan föser iväg över golvet så det blir en skojig åktur som man kan tuta sig igenom (där av namnet) för att när handduken stannat hoppa av den, bita tag i den och sätta fullfart mot matte för en åktur till och en till och en till kan hålla på hur länge som helst!:D

Guuud vad mysigt!!
Visst e det helt fantastiska djur.?!

Har du inga bilder du kan visa oss alla? :)

hur illersäkrar man sitt hem då? :D
hur är det med tex elkablar?

läste lite om dom ett tag sen, o det stod att man gärna skulle ha flera lådor framme i hörn? Jag vet inte men det känns lite småsnuskigt att ha en massa lådor överallt.. :p

Hur är det med illrar och allergi, vet ni det? Eftersom jag är lite kattallergisk (beroende på katt) och pojkvännen ganska allergisk, så kanske inte iller är något bra?

Med tanke på den andra tråden, så jag har fått för mig att illrar luktar väldigt mycket?

gör dom det? har bara träffat en, o hon luktade inte.. men vad vet jag! :D

Jag har för mig att jag har läst att urinen eller deras körtlar luktar väldigt mycket. Men det kanske är en myt?

Jag ska köpa en iller nångång. Men tror inte det blir så populärt att dra med sig en iller när jag ska börja plugga i uppsala om man bor i korridor :angel:

MagicMadona: Om illern är kastrerad luktar den inte så mycket. Okastrerade däremot kan lukta en del.

*knapplån*

Illrar luktar illa när dom blir skrämda eller markerar revir men det finns illerschampo att bada dom med Tutan älskar att bada! När hon går ut i sele på sommaren skuttar hon så fort hon kan till fågelbadet där hon sen plaskar så mycket hon kan tills hon skvätt ut allt vatten:D Måste berätta vad som hände igår:cool: Jag tog upp en kyckling ur frysen att ha till kvällsmat, la den på köksvasken för att tina upp, körde sedan till dagis med min ena pojk. När jag kommer hem och öppnar dörren hör jag glada tut ifrån stora hallen, går dit och hittar Tutan släpandes på vår kvällsmat, kastar ett öga ut i köket:o :crazy: hjälp jag hade glömt sätta in en stol efter frukosten och då hade lilla Tutan med hjälp av den tagit sig upp på köksbänken, och jisses vad hon hade hunnit med på en timme:o disktrasan hade hon dragit in under bordet, hushållsrullen var helt utdragen och riven i små bitar som sedan jagats runt i hela köket, skinkmackan som blev över var uppäten och nu jobbade hon på att få med sig kycklingen till sitt bo i hallen och jag lovar att hon stretade på rejält:D Man reagerar med att först bli arg men det var ju mitt eget fel och jag älskar min lilla Tuta:love: :love: :D

hur illersäkrar man sitt hem då? :D
hur är det med tex elkablar? Man bör kolla så att det inte finns gångar och hål där den kan tränga sig in. Hittar illern t.ex ett sätt att ta sig in under bänkarna i köket så är den hemskt gärna där inne och busar omkring. (inte så roligt om den skulle bajsa under köksskåpen t.ex.. ) Eller om det finns andra ställen där den kan komma in så kan man ju täppa till.

Jag tror inte att de gnager på elkablar.. Mina har inte gjort det men kan man sätta dem i såna där små klämmor längs väggarna så är det kanske bra. De leker ju med det mesta..:p

läste lite om dom ett tag sen, o det stod att man gärna skulle ha flera lådor framme i hörn? Jag vet inte men det känns lite småsnuskigt att ha en massa lådor överallt.. :p Illrar kan tyvärr vara såna att de bajjar där de befinner sig om lådan är långt borta. Därför kan man när den är liten ha den i ett visst utrymme tills den är RIKTIGT duktig på att gå i lådan. Och sen ta ut den i hela hemmet under uppsikt så att man kan vara beredd på att lyfta den till lådan. Äldre illrar är ju så klart bättre på det där, men nån olycka får man nog räkna med..:crazy:

Hur är det med illrar och allergi, vet ni det? Eftersom jag är lite kattallergisk (beroende på katt) och pojkvännen ganska allergisk, så kanske inte iller är något bra? Vet inte hur det är med illrar, men det är ju pälsdjur, så man borde ju vara minst lika allergisk emot dem.. Du får låna en iller att umgås med och kolla läget under en dag...:idea:

Visst är det underbart med små envisa, påhittiga små iller-busar?
För OJ, vad de kan hitta på om de bara får vara ifred..:rofl: :rofl:
Men heeelt underbara är de minsann! :love: :love:

haha! vilka underbara djur dom verkar vara! :love: :rofl: :love:

pojkvännen blev dock inte riktigt lika imponerad... men vi får se... :D

Hälsa din pojkvän att han kan kasta sina strumpor på golvet och som igenom ett trollslag är dom spårlöst borta!!!:rofl: :rofl: :rofl: Man får många goda skratt när man har iller för dom är ständigt på gång med något fiffigt dom hittar på:love: :love: för att i nästa sekund rulla ihop sig till en boll i ens knä och sova som en sten!:D

han tror att dom är opålitliga (vilket dom verkar vara :angel: ) och bits.. och att dom rymmer? :p

han har sett scenariot framför sig om hur han måste knacka på hos grannarna o fråga om dom sett en iller.. :rofl:

dom verkar ju absolut liva upp tillvaron iaf.. o det är ju det jag vill.. ha något som livar upp! :D

hur gör ni när/om ni reser bort? åker illern med eller blir det illervakt?

Här är lite fakta som kan vara bra att veta om du vill ha iller! Bortsett från deras extrema nyfikenhet, vilja att upptäcka o undersöka allt, busa och hitta på hyss så ska:
Illrar ha en speciell kost, de är rena köttätare och kan inte bryta ner fibrer och klarar inte äta grönsaker och frukt då de kan inte bryta ner och tillgodogöra sig veg. amoniosyror. Visst man kan ge en gurkskiva lr så som godis.
Det är svårt att hitta speciellt illerfoder så då får man ge dem kattmat.
När man köper kattmat till dem är det några viktiga saker att hålla reda på:
*De tre första ingredienserna i innehållsdeklarationen får ej innehålla nåt vegetabiliskt, som spannmål osv.
*Proteinnivån ska ligga mellan 32-38%, men en halt över 40% kan skada äldre illrars njurar.
*Ett högt fettinnehåll är även viktigt! Ska ligga mellan 20-30% och de flesta högkvalité foder har en halt runt 18-21% så speciellt på vintern bör man ge ett fettsyretillskott avsett för katter som man ger 1/8-1/4 tsk. Eller fett från höna lr nöt, några tsk/dag. Annars kan de få klåda och torr o ful päls.
*Ge absolut aldrig nåt med socker!

De måste ha fri tillgång på mat då de har väldigt snabb ämnesomsättning.

De får även väldigt lätt hårbollssamlingar i magen som kan bli en dyr historia att operera bort.
Därför bör man ge hårbolls-laxativ avsett för katter var 3:e dag. Det är pasta i tub och man kan ge minst 2,5 cm av det som de brukar älska. Men har de inte smakat de för kan man smörja deras läppar med det för att vänja in smaken.

Kastration bör göras hos både honor och hanar! Honor - för att förhindra dödlig blodbrist vid brunst eftersom de får en väldigt hög hormonhalt under brunsten som gradvis hindrar benmärgen från att producera vita o röda blodkroppar. Avelshonor brukar man ge injektioner lr hormonbehandlingar för att styra hormonhalten.
Blodbristen och nedbrytningen sker gradvis så när honan ger synliga symptom för blodbrist är det så långt gånget att det inte går att åtgärda.
Hanar - för att minska aggressivitet mot andra hanar och illerlukten minskar.

De måste också vaccineras mot valpsjuka.

De har även lätt att få tumörsjukdomar i bukspottskörteln, binjurarna och lymfocyterna eller ja, dessa är de vanligaste ställena. Det har visat sig hos illrar över 3 år så har 30% av dem nån form av tumör.

En iller blir vanligen 7 år, men kan bli upp till 10-12 år med.

Det kan även vara lägligt att förse soffor med nån plywoodskiva på undersidan då illrar gärna vill krypa in överallt, och det är inte kul om de kläms ihjäl i fjädrarna i soffan:crazy:
Alla hål och rör som har en diameter över 2,5 cm ska täckas för, gör en ordentlig iller koll i huset innan du tar hem den. Kryp gärna runt och kolla så det inte finns nåt som de kan skada sig på lr krypa in i.

Också viktigt med leksaker men gummileksaker ska undvikas då det brukar de tycka om att äta och kan då få förstoppning. Tyg behöver inte vara problem men håll koll i början ifall illern vill tugga på det.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

B
Ridning Har blivit lite nyfiken på hur era liv har sett ut inom hästvärlden. Både motgång och framgång! Får väl lov att börja själv att berätta...
2
Svar
21
· Visningar
6 158
Senast: annathegreatest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar