Iller+Gnagare=Katastrof?

Septicemia

Trådstartare
Jag har länge velat skaffa iller, men det kommer bli efter att jag flyttat hemifrån. Varken mamma eller hunden här hemma skulle tolerera en iller - jag misstänker att båda är grythundar :angel:

Men nu till min fråga. Jag har marsvin och hamstrar, hur reagerar illrar på gnagare som normalt sett skulle kunna anses som middag?
Jag vill självklart att illern ska kunna vara lös så mycket som möjligt och inte behöva sitta i bur alls, men hur gör man med de andra djuren? Främst när de ska ha sin utetid och bli kelade med.
Kan illern acceptera att de inte är lunch eller är det bara att inse att illern och smågnagarna inte kommer kunna vara lösa i samma rum?

Sv: Iller+Gnagare=Katastrof?

Jag vet att det finns folk som har både iller och smågnagare utan problem, så visst går det.
Hur de gör vet jag däremot inte...

Jag och min sambo har 3 illrar. Skulle inte rekommendera att ha iller ihop med gnagare,även om det kan gå bra ett tag så är de bytesdjur och illern ett rovdjur,får illern väl tag i en råtta eller ett marsvin lär du inte få illern att släppa eftersom de tuggar sig fast.
Det finns tom gnagare som blivit ihjälskrämda av illerdoften.

Vi har iofs en tamråtta,han har vant sig nu att det luktar iller men han var rädd i början. Han kom lös av misstag en gång och illern kom,det som hände var att råttan högg illern HÅRT med rejält blodvite rätt i nosen. Råttor är duktiga på att försvara sig om de hinner men meningen är ju inte att det skall bli "köttfärs" av djuren.

SKulle aldrig släppa ihop illrarna med vare sig råtta eller marsvin.

Ett tips är att ha gnagarna i ett separat rum dit illern inte får komma och låta dem ha sin utetid där, ev sätta en skiva för dörren till det rummet illern sover i (illrar sover väldigt mycket)
Illrar skall INTE sitta i bur alls utan skall vara lösa, ok är en öppen sovbur dvs tx en kaninbur eller dyl med hängmatta eller dyl i.

mvh Zaria

Enligt djurskyddslagen får man inte ha iller och gnagare tillsammans. (Rov- och bytesdjur).

Jo, jag är väl medveten om att de inte får vara tillsammans, nu tänkte jag mest på sådant som Zaria skrev, hur man gör med hanteringen av övriga smådjur med en iller hemma.

Zaria: Jag kan tänka mig att marsvin (som ju är rätt lättstressade) kanske reagerar kraftigt på illerlukten och blir vettskrämda. Nu har jag förvisso 4 coola killar som springer fram till både katter och hundar när de är ute och rastas om somrarna men man vet ju inte.

De skulle aldrig få vistas ute tillsammans själva eller i syftet att hälsa på varandra utan jag menade om det var möjligt att hantera t.ex. ett marsvin i samma rum som illern befann sig i utan att illern går till anfall.

Jag får helt enkelt leta efter en stor lägenhet. :D

Skolans frettar bor i samma rum som råttor, marsvin och övriga gnagare (olika burar/voljärer såklart) och gnagarna verkar tycka det är helt ok. nu har ju frettarna ett eget delvis inglasat rum i rummet men en del lukt lär ju slippa ut till gnagarna. Deet enda problemet är att man måste tvätta si oga efter att man hanterat gnagarna eftersom frettarna kan få för sig att bita annars.

Det var bra att du nämnde, även om det nu känns rätt självklart att de kanske bits om man luktar mat. :D

Kan man ha en Iller instängd i ett rum när man inte är hemma och låta den vara på störe yta när man är hemma?

Ja det går bra...Vi gör så med sambons illrar, annars har man troligtvis ingen lägenhet kvar när man kommer hem :D

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 455
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund *LÅÅNGT* OHH:mad: :mad: :mad: :mad: vart ska jag börja!? jag e sååå j*vla less på min hund att för tillfället skulle det vara SÅÅÅÅ...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 111
Senast: Nikkis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar