Illegal Valpsmuggling

Z

Zita

Hur kan någon vettig människa och hundvän köpa en insmugglad valp, typ chihuahua. Kommer hit under vidriga förhållanden. Många bär på sjukdomar som hjärtmask mm. Folk betalar jättesummor för dessa små varelser utan att veta om de är friska. Själv skulle jag gärna skaffa en chihuahua men då skall den vara vet.bes. och komma från en seriös uppfödare. OK den kostar en del men då har man koll på läget. Tragiskt när det går mode i en ras. Måtte detta upphöra snart. :cry:
 
Sv: Illegal Valpsmuggling

Jag har hört att om man köper en insmugglad hund, så får man en gratisprenumeration på valfritt hundmagasin i ett år på köpet:)
 
Sv: Illegal Valpsmuggling

Saken är nog bla den att de inte skriver ut i annonserna att det handlar om smuggelhundar direkt :smirk:

Jag vet en tjej som svarade på en annons om valpar, de skulle vara vet bes & allt, inte reggade dock (jag köper bara reggade valpar, så ta inte den diskussionen med mig.. men många bryr ju sig inte så mkt). Hon var inte så bestämd av sig, men snäll människa, och efter lite strul (är de duktiga på smuggling & försäljning kan de ju massa knep för att få det att låta bra att vissa papper saknas etc, att det inte går att träffa tiken mm), hon träffade iaf en man som hade valpen med sig & tyckte det kändes helfel men köpte valpen, som var mkt ynklig, för att "rädda den" från honom & tog den till vet med en gång. Tyvärr fick den senare tas bort pga sin dåliga hälsa.. :(

Bara ett exempel, är man naiv & inte har full koll på hur saker & ting ska skötas, och vill hjälpa en hund man anser lider, då kan det gå såhär. Svårt att bara döma någon rakt av, även om vi som har bättre koll kan tycka det verkar korkat. (Sen finns det alltid människor som vill börja ha ett djur som inte är insatta, ex folk som tror att hästar kan bo i trädgården etc.. :eek: )

Tycker det är mest tragiskt alltihop, det behövs mer upplysning så folk (läs valpköpare) vet vad de ska kräva. Tyvärr lär det ändå finnas såna som struntar i det, trots vetskap, för att få en innehund.. :mad:
 
Sv: Illegal Valpsmuggling

I detta fall avstår jag gärna från en gratistidning. Tänk på hundens väl och ve. Det är viktigast. Vill jag ha en tidning så KÖPER jag en.
 
Sv: Illegal Valpsmuggling

Jag tror inte att det är "hundmänniskor" som köper dessa hundar.
De verkar inte veta vilka papper som ska skickas med hunden och vad man ska titta efter när man köper hund.

Mötte en dam som hade köpt en chihuahuavalp, som var större än en vuxen chihuahua. Hon hade betalat 18 000 kr, hämtat den på en parkeringsplats, veteriären var på semester så de hade inte fått veterinärintyget och de hade inte sett något av föräldradjuren.
Hon trodde mig inte när jag sa att hon blivit lurad, för hon hade minsann ett mobilnummer till uppfödaren och han hade sagt att han fött upp hundar sedan 80-talet. Jag förklarade hur hundsmuggling gick till, men såg att hon inte trodde mig. Hon ville dessutom inte anmäla det för hunden var ju minst lika söt som en chihuahua.

En del har mer pengar än förstånd!
 
Sv: Illegal Valpsmuggling

Vad folk inte fattar när de köper en sån här valp för att "rädda" den är att de istället bidrar till hela hanteringen!
Sen kan inte jah heller fatta att folk kan vara så naiva att de åker över halva landet o köper en hund av ngn som de träffar på torget.
PL
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 411
Senast: machafuko
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
2 106
Övr. Hund Nygammal användare som skriver här - enda stället jag vet jag får raka och kloka svar. Vill inte outa för mycket. Kort sammanfattning...
Svar
16
· Visningar
1 888
Senast: huahua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp