Illaridande ryttare och dåligt utbildade domare.

TwiggyM

Trådstartare
Var och bevittnade en dressyrtävling igår ihop med min syster. Inga höga klasser utan tittade bara på klassen L:B1. Började med att stå vid framridningsbanan och kika på ekipagen, tycker ofta att det är intressantare än själva tävlingen då ryttarna där mer visar upp sig som dom verkligen är.

Det jag såg var skrämmande! Överlag var det ryttare som jag aldrig i livet hade låtit sitta upp och skritta mina hästar. Ryttare som slet och drog munnen halvt ur led på sina stackars hästar, gärna i kombination med en ilsket hackande sporre.

I mitten på ridbanan står dessutom deras tränar/medhjälpare och BERÖMMER!:eek: deras ridning.

Jag och syrran blev nästan tårögna då vi såg hur dessa stackars hästar blev behandlade!:cry: Hade en person satt sig upp på någon av våra dressyrhästar och ridit på det viset hade de legat på backen inom någon minut. Deras hästar däremot bara tog emot spark efter spark och kämpade tappert för att klarar av att gå ridvägarna rätt medan deras fruktansvärda ryttare slet hejvilt åt höger och vänster.

Det var speciellt en ryttare vi förljde och det krävdes mycket från mig för att inte gå fram och ge personen en ordentlig utskällning.
Väl inne på banan trodde vi att denne skulle dra ned på hjälperna något men nej, hackandet och slitandet bara fortsatte. Efteråt var vi naturligtvis nyfikna på hur poängen blev. Skyndade bort till resultaten och döm om vår förvåning då personen fått över 58%!!!

Jag blev så arg och besviken på domaren, hade jag dömt själv hade jag tagit ett snack med ryttaren och förklarat hur dressyr skall gå till. Men här kan denne hästmisshandlare alltså åka hem och se på sina poäng att domaren minsann tycker hon är redo för en L:A klass snart.

Hur utbildas egentligen våra domare? Krävs det ingen kunskap överhuvudtaget för att sitta och bedömma en dressyrtävling? Det som premierades under dagen var hackande sporrar och hästar som mer eller mindre rusade fram till en våldsamt sågande hand.

Såg flera ekipage under dagen där ryttarna red mjukt och följsamt och hästarna gick i trevlig form och med lagon mycket påkjut för klassen. Dessa ryttare hamnade längre ned på listorna. Jag för min del anser att det viktigaste i dressyren är sammarbetet mellan häst
och ryttare.

Båda skall ha möjlighet att njuta av träningen/tävlingen, det skall se lätt och mjukt ut, vägarna skall ridas korrekt, sitsen skall vara korrekt och hästen får som ett extra plus gärna visa på bra gångarter. Dock måste det viktigaste vara att man kan visa fram en korrekt riden häst som lydigt går fram för små hjälper och ser ut att trivas!

Gårdagens tävlingar gjorde mig väldigt arg och besviken på domare och banpersonal som inte säger ifrån. Dressyrtävlingar skall var något positivt för både häst och ryttare men igår var det rena rama hästmisshandeln som berömdes!

Sv: Illaridande ryttare och dåligt utbildade domare.

Kan inte annat än instämma, tyvärr :(
Skräckexemplet är hästen som hade ett blodigt litet sår (5 krona skulle jag gissa på, syntes från läktaren) där ryttaren satt och nötte (lok LB:1) och när jag sa till i sekretariatet så sa de bara; "Och vad ska vi göra åt det? Det är ju hennes häst." De ville inte ens säga till domaren eller tävlingsledaren. Visst kan det vara någon annan anledning än att det vara sporren som nött hål men det såg inte bra ut :(

Jag tävlar lite grann på lokal nivå lc-lb för tillfället (siktar på la denna till hösten) på stor häst (vet inte du tittade på ponny el. häst?) och jag måste nog säga att jag inte har sett så mkt dålig ridning som du såg. Ryttarnas utbildningsståndpunkt är väldigt varierande allt från ryttare som man undrar om dom borde träna ett år till till ryttare som borde rida Msv vid det här laget (vågar inte ta steget upp kanske?)

Men så många ryttare som rider så illa är det inte vad jag har sett. Självklart finns det nästan alltid ngn riktigt elak ryttare vid varje tävling och både domare och funktionärer borde ha mer kurage och våga säga ifrån. All heder åt dom som vågar, vet exempel på en ryttare som efter en dålig ritt (hästen var väl lite olydig osv men det var unghäst) gick ut och for runt på parkeringen med spö och sporrar för att "lära hästen vem som bestämmer". Överdomaren såg detta och sa ifrån rejält, vet inte vad det blev för efterföljder men tror att det blev avstängning en tid:bow:

Men att det skulle vara så många ryttare som red så illa i bara en klass har jag aldrig sett, de flesta gör sitt bästa och är snälla mot sina hästar. Sen får man inte glömma att tävlingsnerver gör sitt till, i dessa klasser är de flesta inte så rutinerade och att men bli nervös och börjar hacka med sporren osv innebär inte att man rider så i vanliga fall. Det ursäkar INTE beteendet men man kanske inte ska vara så snabb att döma utan att ens känna ryttaren i fråga? Men måste poängtera att den sortens ridning inte ska ge höga poäng och sår i sidorna efter sporren ska inte accepteras.

58% som ryttaren i exemplet fick är för mig väldigt låga poäng, hon kanske var värd ännu mindre men särskilt bra är det inte, precis godkänt bara och det tycker inte jag ger signaler om att man skulle vara redo för lätt A. Jag ligger oftast mellan 60-65% på en "normal bra" ritt, på sistone har jag lyckats få över 65% på senaste starterna 72 som bäst och först nu börjar jag fundera på om vi skulle hoppa upp till Lätt A (men först måste vi få ordning på den förvända galoppen;) ). Men som sagt så håller jag med om att det borde vara lite (läs:mkt) hårdare när det gäller ryttare som rider så illa. Men jag har inte upplevt att det skulle vara så många ryttare som du såg. Men kanske du bevittnade en ovanligt tråkig tävling? Eller är det olika i olika distrikt? I vilket fall som är det bra att få igång en diskussion om det här, oftas är det bara "ponnyhopparnas" hemska ridning som tas upp, aldrig "dressyrnnissarna".

58% tycker inte jag låter som domaren premierade ritten? Någonstans mellan "med tvekan godkänd" och "godkänd"..fick du läsa igenom protokollet efteråt? Hur vet du att domaren inte påpekat felen och/ eller dragit ned på områden där ryttarens inverkan kommer i spel? Utförde ekipaget rörelserna? Hur vet du att inte domaren drog en pinne per moment för de våldsamheter du beskriver? Det är mycket svårt att bemöta ett sådant här inlägg då intrycken du fått är högst subjektiva, en annan person kanske inte alls har uppfattat situationen som du gjort.

Jag håller med Degree och Frajda, 58 % är väl ingen signal om att det är dags för avancemang i klasserna? Sedan kan man som sagt undra vad som stod skrivet i protokollet, om ryttaren hade ridit snyggare hade resultatet kanske blivit mycket högre, men nu kanske betygen sänktes pga skänkeln.

Det verkar ha varit en otroligt ledsam tävling du besökt, eller det är kanske vanligt förekommande i denna trakt? Jag har aldrig sett så mycket dålig ridning på en och samma plats någon gång, däremot enstaka fall där ryttaren i samtliga fall sagts till. I ett fall ledde också ett beteende till anmälan till disciplinnämnden, men det gällde en ryttare som spöade upp hästen utanför ridhuset efter avslutad ritt.

För domaren ifråga är det väldigt svårt att veta vad som sker ute på framridningsbanan, framför allt om tävlingen sker inomhus. Då är det bra om funktionärer eller publik (t.ex, du själv) kan ingripa om någon häst far illa.

Ibland kan man undra hur vissa domare får dömma. Faktiskt.

Var med på en tävling för ett par år sedan. Det var ett fåtal ryttare som verkligen red jättebra! Men, de fick itne så superbra poäng.. :crazy:

Däremot fanns det ryttare där ritterna var rent kassa, de däremto fick poäng så det knakade om det.
Jag tror att de första placerade red bra ritter, de andra placerade hade ridit redigt kasst.

Det som gör mig lite fundersam är varför de hästar som går bakom hand (gärna med lite "sågat" huvud) kan få bättre poäng än de harmoniska, redigt bra ritterna med hästar som går i en bra form..?!
Det är för mig ganska oförståeligt.

Jag tycker det är mång yngre som överlag rider som du beskriver. Jag red så för att alla andra red så, nu i efterhand förstår jag vad man utsatte hästen för. Men man ser dessa ryttare som placera sig tävlig efter tävling när det har ridit rent ut sagt förj*vligt! Klart man börjar rida så också då, det funkar ju! Dommare och FRAMFÖR ALLT tränare låter detta ske och ryttarna tror att det är rätt. Man måste utbilda dommarna och tränarna mer för att få bort denna hemska ridning.

Det var stora hästar. Det som irriterar mig mest är inte det faktum att personerna rider illa utan att domaren tillåter det. Naturligtvis är inte 58% en poäg att sträva emot men det är deffenitivt bättre än en sådan ritt förtjänar!

Självklart spelar tävlingsnerver in men inte f*n är det ok att misshandla sin häst för att man är nervös. Jag har inget att anmärka på oerfarna ryttare som kanske har lite kass sits eller helt enkelt inte rider så bra MEN när man ser hästen lida för det så blir jag arg.

Denna tävling var det ovanligt många dåliga ryttare men även annars ser man alltför ofta hästar som går nedsågade bakom hand utan att domaren kommenterar detta. Verkar vara allmänt accepterat att hästarna sågas till att böja på nacken utan att bära sig själv i riktig fom.

58% tycker inte jag låter som domaren premierade ritten? Någonstans mellan "med tvekan godkänd" och "godkänd"..fick du läsa igenom protokollet efteråt? Hur vet du att domaren inte påpekat felen och/ eller dragit ned på områden där ryttarens inverkan kommer i spel? Utförde ekipaget rörelserna? Hur vet du att inte domaren drog en pinne per moment för de våldsamheter du beskriver? Det är mycket svårt att bemöta ett sådant här inlägg då intrycken du fått är högst subjektiva, en annan person kanske inte alls har uppfattat situationen som du gjort.

Håller med.:bow: Tänkte precis samma sak att det är omöjligt att bemöta när vi inte sett samma ritter.Vi kan oja oss fördärvade och hålla med men egentligen har vi ingen aning om vi pratar om samma sak eller inte.:crazy:

Visst är dressyr på lc-lb eller t o m La ibland som att titta på när målarfärg torkar:crazy: :o men inte tycker då jag att så många hästar misshandlas det är väl snarare att det inte är så mycket energi precis och formen kan lämna en del att önska. MEn det är ät LÄTTA klasser för att ryttarna inte är elitryttare, utan vanliga dödliga som tränar och kämpar och gör sitt bästa.

Inte tycker jag mej ha sett så mycket ryckande och slitande inne på banan det vet nog de flesta att det inte ingår i bra dressyr.

Jag har sett ryttare som tävlar msv vars hästar haft sporrsår och det tycker jag själv skulle vara höjden av skämmighet :o . Men det är inte ryttare vars ridning jag är imponerad av öht. Det finns alla sorter inom alla grenar, precis som det finns alla sorters människor i övriga livet också.

Nej, jag vet inte vad man vill med detta, det är lätt att rida från läktaren som sagt.

Håller med, det borde verkligen finnas en gräns på tävlingarna. Kanske förbjudning av sporrar? Jag har aldrig facsinerats av sporrar, har man verkligen en bra kontakt med hästan ska väl inte extra-hjälper behövas? och att inte vara mjuk på handen borde också ge avdragna poäng.

Kanske borde man inför på dressyr-tvälingar att domarna MÅSTE säga till de som rider "för hårt", det är väl skitbra att någon man "ser upp till" (man får ju en känsla av att domarna kan sina grejer) säger till en på skarpen, DU GÖR FEL, även om personen fick hästen i form och bra poäng..

Jag, håller med om att vissa ryttare inte kan rida ordentligt, jag som jobbar med hopphästar, ser väldigt ofta ryttare på tävlingar som hoppar sina hästar på nästan helt långa tyglar, och som drar och sliter i deras munnar, men det slutar inte där..skarpa bett, sporrar och spö. Och sedan förväntar dom sig att hästarna ska kunna prestera ett bra jobb.
Tränare, domare, medtävlande, tävlingsarrangörer och publik måste ingripa när man ser en ryttare som behandlar sin häst orättvist, om man inte gör något kommer hästen att brytas ner och få ett ej existerande själförtroende.

Hemskt om så många ryttare red dåligt...
Jag har aldrig tävlat, varken hoppning eller dressyr, men är det så att man måste använda sporrar om man ska tävla dressyr?
jag tränar jättemycket på att använda så små hjälper som möjligt och om jag nån gång skulle vilja tävla tror inte jag att ponnyn jag rider pallat sporrar... Hon är i regel ganska het och jag kan nog inte använda mycket mindre hjälper än vad jag gör nu... :crazy:

Ursäkta, frågan har väl inte så mycket med tråden att göra men det skulle vara bra att få veta. :)

Jag satt igår hela dagen och tittade på minst 80 starter lc-la och jag EN enda som hade den minsta tillstymmelse till att dra hästen i munnen, och det var nog endast för att hon blev så irriterad på hästen för den gick och tittade, men hon gjorde det en gång och då för att hästen inte stod stilla.

Så jag har inte sett det på samma sätt du gjort.

besviken på domare och banpersonal som inte säger ifrån

Håller med dig:cry:

Ifråga satte en tjej som rappade upp sin häst på en träningshoppning, men jag märkte på hennes pappa att det inte var omtyckt, och fick snart ångest för jag lade mig i:(

Jag rider för tränare som är domare, och skriver regelbundet domarkritik på dressyrtävlingar dessutom och har gjort i många år.

min tränare (domaren) kommenterar ofta att hon ser så mkt dålig ridning ute på tävlingar som domare, att hon ibland blir totalt nedgången av det. Därför är hon som tränare stenhård runt vad hon förväntar sig i fråga om god ridning från ryttaren, jag har aldrig ridit för en så sträng tränare, men det ger oerhört mkt. Hon säger rent ut att anledningen att hon ställer så höga krav som tränare är att hon just är domare och ser så mkt skit ute på tävlingarna i fråga om ridningen.

med detta vill jag påvisa att det som jag ofta påpekar i såna här trådar, inte är domarens problem att ryttare rider dåligt. Den dåliga ridningen är uppvisad på tävling, den uppkommer inte där utan hemma i buskarna bland ryttarna själva, eller för tränare som inte kan tillräckligt eller insisterar på goda grunder innan man går vidare till nästa steg och ej säger ifrån eller pekar tydligt på problem eller fel i ridningen. Ofta är ryttarna dessvärre ej intresserade av sådana tränare som säger sanningen eller vill att grunden sitter innan man går vidare. Jag tycker det är en bakvänd ordning att tycka att DOMAREN är den som är att skylla för dåliga tävlingsekipage som beträder banan. Sådana grava problem som du beskriver ska korrigeras och addresseras LÅNGT tidigare än inne i dressyr rinken isåfall. Jag förstår inte när man ser ekipage som ska ut och tävla och ej är klara för tävling pga såna här saker - att tränaren ej säger detta? vet folk som är ute och startar i MSV och ej får godkänt ens i LA klasserna - de har inget i MSV att göra, men tränaren har aldrig sagt ngt om detta utan ryttaren lever med någon bild av sig själv att allt är mkt bättre än det är.

Domaren har givetvis ett ansvar att kommentera brister - och det gjorde väl den här domaren, för 58% är en EJ godkänd ritt.
vet du vad det stod i kritiken?

När det gäller hoppning så har jag mkt goda erfarenheter av domare särskilt de senaste åren, som omedelbart addresserar dålig ridning och korrigering/bestraffning av häst. Både publikt i högtalaren under ritt, men även som överdomare på framridningar.

Domaren har givetvis ett ansvar att kommentera brister - och det gjorde väl den här domaren, för 58% är en EJ godkänd ritt.
vet du vad det stod i kritiken?

När det gäller hoppning så har jag mkt goda erfarenheter av domare särskilt de senaste åren, som omedelbart addresserar dålig ridning och korrigering/bestraffning av häst. Både publikt i högtalaren under ritt, men även som överdomare på framridningar.

Härligt att du har bra erfarenheter av domare, det gör mig glad! Och jag vet inte vad som stod i rkitiken, det jag dock vänder mig emot vad gäller domaren är att denne ryttare överhuvudtaget hamnade i mitten av startfältet över MÅNGA som red mjukare och finare och samtidigt korrekt.

Var under förra året på fleratalet tävlingar från lokal tom nationell nivå, någon ren hästmisshandel har jag inte sett men några som varit väl hårda i sin ridning dock har inte en enda av dessa varit på lokal nivå utan i Msvklasser (dock verkar inte alla domare se detta på samma sett, men en del gör det faktiskt), överlag tycker jag att standarden är relativt hög på de lokala tävlningarna häromkring (klart högre än för ett par år sedan då det räckte med att kunna styra för att ut och tävla), fin form på de flesta hästar dock rider en del väl mesigt och saknar därmed energi på sin häst, förmodar att de är rädda för missar och vill att det ska se väldigt prydligt ut.

Brukar det vara så här på tävlingar hos er eller sammanfattar du allt efter en enda tävling du varit på??

Fierezza: du funderade inte på att själv gå till domaren och påpeka såren??

Fradja: Överdomaren kan bara stänga av från den tävling inte tävlingar framöver, det är ett belust som tas av diciplinnämnden om någon anmäler dit och det fattar det beslutet.

Överlag tycker jag att dressyrryttarna rider för hårdhänt och illa. Dock var det här tävlingen det sämsta jag sett och kunde inte låta bli att bli upprörd.

Överlag tycker jag att dressyrryttarna rider för hårdhänt och illa. Dock var det här tävlingen det sämsta jag sett och kunde inte låta bli att bli upprörd.

Nu blir jag förvirrad. Du säjer att detta var det sämsta du sett, överlag red ryttarna hårdhänt etc. Sedan säjer du i ett inlägg att du är mycket besviken på att domaren inte satte de MÅNGA ekipage du såg som red mjukt, fint och korrekt, högre upp i resultatlistan. Fanns det såna??

Sedan måste jag bara hålla med Mackan, det är inte domarens fel att folk inte kan rida, tränarna bör väl ändå få det ansvaret? En domare skall vara en slags avcheckare, en slags mätare på var du befinner dig i dagens läge. Vi får stränga tillsägelser att inte agera tränare när vi dömer. I detta fallet tycker jag att domaren gjorde sitt jobb när hon gav den "hemska" ryttaren 58%, vilket inte är något att hänga i julgranen. Sedan om hon/han missade en massa ryttare som enligt dig red både mjukt och korrekt, och satte dem lägre i listan kanske denna domare behöver um..glasögon? :cool:

Menar du alla öht eller alla på den tävlingen:confused:

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Dressyr TR tolkningsfråga :) TR I moment 174. 3.13: ”Om hästen blöder, har sår eller märken orsakat av ryttarens inverkan, till exempel har...
Svar
17
· Visningar
4 048
Senast: ginnies
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Headset