Illamående..

miss_kala

Trådstartare
Har preciiiis i dagarna fått reda på att vi väntar smått. Känns helt sjukt och otroligt! Men vi är jätteglada båda två. :love:

Jag har mått pyton i en vecka ungefär, yr i huvudet och illamående från jag vaknar till ungefär 6-7 på kvällen. Försöker äta lite kex och dricka vatten innan jag kliver upp och småäta under dagen, men det är inte mycket som går ner. ALLT är äckligt!! :crazy: Jag som älskar mat...

Ni som mått illa under graviditeten, hur länge gjorde ni det och har ni några bra tips eller roliga berättelser? Själv mår jag illa av att se gardinen fladdra.. konstigt! :D

//Em.
 
Sv: Illamående..

Jätte grattis till det lilla livet i magen!


Jag har mått illa från vecka 7 och gör det fortfarande, har gått in i vecka 14 och det har bara blivit värre och värre.
Nu är jag sjukskriven, jag kan bara ligga ner och se till att äta med 1-2 timmars mellanrum. Annars blir jag sjuk.
Tål ingen dryck förutom vatten, kan inte äta frukt för det är för surt för magen.
Mycket mannagrynsgröt blir det, mjökfri sådan.
Medicinererar med Losec och Lergigan Comp.

Du kan testa med åksjukearmband, ingefära, äta lite och ofta.

Hoppas att ditt illamående släpper snabbare än mitt.
 
Sv: Illamående..

Förra veckan drack jag varannan timme med lite ingefära nerblandad i proviva blåbärsdryck.
Smakade sådär men fungerade faktiskt!
Problemet var bara att jag till slut klöktes bara jag såg ingefära.. :crazy:

Denna veckan provar jag att äta med 2-3 timmars mellanrum och övrig tid har jag fri tillgång på jordgubbar och vattenmelon :d
Vattenmelonen (kylskåpskall) gör susen mot mitt illamående!
När jag är ute bland folk, på möte mm så har jag alltid lite avslagen gingerale med mig i väskan.. :D

Jag började må illa i vecka 5 och är nu i vecka 8.
Hoppas det går över snart!
 
Sv: Illamående..

Är oxå gravid.Är i v 8 nu och mår illa till och från. Citron har jag fått som tips mot illamående, har inte provat själv ännu. Jag kan äta det vanliga än så länge men kaffe som jag kunde bälga i mig 8 koppar lätt på en dag smakar inte alls.
 
Sv: Illamående..

Jag börjar med att säga grattis! Jag hade nog tur som mådde så pass lite illa, men jag skriver några rader ändå. De första 3 månaderna kände jag mig "bakis" och trött så gott som hela tiden (kräktes dock aldrig). Jag blev äcklad av den mesta maten men kunde ändå äta, fast betydligt mindre. När dessa 3 månader precis gått hade jag några veckor som jag kräktes några gånger på morgonen. Fast det var nog bara 3 ggr som jag kräktes och det var nog ca en vecka mellan gångerna. Efter det mådde jag galant och gör det fortfarande fast nu är jag frustrerad istället över den stora magen som gör mig trött och klumpig och dessutom är den i vägen hela tiden (bf 29 juni).

Det där med att småäta och att äta lite kex innan man kliver upp brukar ju vara vanliga tips (och de visste du ju om). En kompis blev rekommenderad av barnmorskan att äta åksjuketabletter men hon tyckte hon blev okoncentrerad av dem så det beror väl på vad man ska göra om det är lämpligt att ta dem.
 
Sv: Illamående..

Grattis !!

Jag är i v 11 imorrn och mår fortfarande illa! Har dock inte spytt men mår verkligen piss.

Lycka till o ha så kul, du är inte ensam :bump: :bump: :bump:
 
Sv: Illamående..

Jag började må illa i vecka 7-8, blev bättre i vecka 13-14 och har nästan avtagit helt nu i vecka 15!

De där veckorna emellan var helt hemska. Jag spydde fram till 12 ungefär och somnade 19.30 varje kväll!

Nu har jag börjat leva igen:) men man ska inte klaga...även om det är jobbigt försöker jag tänka att det är ändå under en begränsad tid i livet!
 
Sv: Illamående..

Förra veckan drack jag varannan timme med lite ingefära nerblandad i proviva blåbärsdryck.
Smakade sådär men fungerade faktiskt!
Problemet var bara att jag till slut klöktes bara jag såg ingefära.. :crazy:

Jag rev ca 1 tsk ingefära och svalde ner helt med vatten i samband med måltid. Det fungerade bra, kände aldrig någon direkt smak av ingefäran.
 
Sv: Illamående..

Är oxå gravid.Är i v 8 nu och mår illa till och från. Citron har jag fått som tips mot illamående, har inte provat själv ännu. Jag kan äta det vanliga än så länge men kaffe som jag kunde bälga i mig 8 koppar lätt på en dag smakar inte alls.


Det skulle vara helt uteslutet för mig.
Jag kräks till och med av jordgubbar eftersom det är för surt för min mage. Men jag har magkatarr också som dragits igång av allt kräkande.
 
Sv: Illamående..

Lider så med alla som mår illa. Själv mådde jag fruktansvärt mellan vecka 5 och 14 ungefär. Kräktes dygnet runt, kunde vakna mitt i natten och vara tvungen att gå upp och kräkas. Minns knappt de veckorna i mitt liv mer än som i en dimma.

Jag hann testa det mesta mot illamående, seabands fungerade inte alls på mig (men jag hade dem på ändå rädd att det skulle bli ännu värre om jag inte hade dem.) Prostafen åksjukepiller tog bort illamåendet ett tag, dessvärre är dem triangelmärkta och jag blev väldigt väldigt trött av dem, vågade därför inte ta dem för ofta då jag kör mycket bil i jobbet. Bilkörning var förresten bland det värsta jag kunde utsätta mig själv för. Körde jag länge än 15 min var jag tvungen att ha kräkpaus (jobbar inom hemtjänsten så vi har inte så mycket långkörningar).

Jag kan rekomender glass, det smakar dessutom bra både då man äter det och när det kommer upp igen;).

Annars får man väl bara stå ut, prova dig fram, blir det helt olidligt finns det receptbelagd medecin du kan få via BM (dock inget jag provade). Även om man tror att man inte kommer överleva en dag till av illamående och kräkningar så vänjer man sig. Och det går över.

Lycka till och håll ut!

Isabelle nu i vecka 32
 
Sv: Illamående..

Tusen tack för alla svar och tips, och grattis till er allihop!

Jag har varit borta från världen i några dagar nu pga illamåendet. Värsta dagen hade jag i förrgår då jag inte fick ner en tugga mat ens och spydde (eller snarare torrhulkade) i princip hela dagen.:crazy: Provade ingefära-te men det hann knappt ner i magen innan det kom upp igen..!

Idag mår jag mycket bättre efter att ha tagit Postafen som LitenIsa nämnde. Har ätit en kartong jordgubbar och fått njuta lite av solen, och nu på eftermiddagen har jag ätit kinamat och det var underbart gott! :bump:
Hoppas verkligen på att kunna stävja illamåendet på det här viset även i fortsättningen, för det är inte roligt..!

Börjar kännas lite mer verkligt att vi ska få en bebis, men det är är så långt borta ändå på nåt vis! Hoppas på att allt ska gå bra. :)

Förresten, vilken vecka är jag i om senaste mensens första dag var den 22 april? Jag har inte riktigt fattat hur man räknar? :confused:

//Em.
 
Sv: Illamående..

Enligt uträknaren på familjeliv så befinner du dig nu i vecka 7 (6+5 alltså 6 fulla veckor och 5 dagar). På söndag är du i vecka 8.

Härligt om det hjälper med åksjuketabletter. Hoppas du kan fortsätta och äta lite.
 
Sv: Illamående..

Tack så mycket för hjälpen! :bow:
Har tid hos bm den 16e, så då får vi väl veta lite mer förhoppningsvis. Spännande! :)

Mår ganska bra idag också, men är otroligt trött.. ser ut och känner mig som en klubbad oxe.. Men så är det ju otroligt varmt också!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 909
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Nu behöver jag lite bollplank och nej gravid är jag inte :-) I söndags hade jag ont i hela huvudet. Brukar inte ha det så ofta utan har...
Svar
8
· Visningar
4 668
Senast: Karma
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 992
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Jag har under en längre tid (ca 3 veckor) mått riktigt illa om nätterna. I första veckan kunde jag få attacker lite titt som tätt under...
Svar
6
· Visningar
40 489

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp