Illaluktande soffa

Celija

Trådstartare
Har en soffa med ej-avtagbart tyg som har börjat luktat lite äckligt på en 'fläck'.
Hur får jag bort lukten?

Jag kan ju inte ta bort tyget och tvätta. Vågar man blöta och gnugga med lite tvättmedel? Jag är rädd att det ska bli fuktigt i soffan och kanske börja mögla?
 
Sv: Illaluktande soffa

Köp skumtvätt. Det används ofta till bilklädslar och finns därför att köpa på ställen som mackar, biltema osv. Då sprayar man på ett skum, låter det verka enligt instruktionerna, skrubbar med en svamp, låter det torka och dammsuger sedan upp skummet och då även smutsen. Det är lite olika hur man ska göra så läs instruktionerna på flaskan så blir det säkert bra. Det lämnar en lätt god lukt efter sig och fläckar går enkelt bort.

Att greja med vatten ger oftast effekten att fläcken flyter ut och blir större istället. Risken är också att man tar för mycket vatten och att det går ned i fyllningen och möglar.
 
Sv: Illaluktande soffa

OBS! svar utan vetenskaplig bakgrund, men kanske kan ge någon idé.
*funderar fritt och högt*
Galltvål sägs ju vara bra till diverse fläckar osv.? Vet inte hur det biter på lukt?
Bakpulver har jag för mig att dem använde i rent hus men om det var till möbler minns jag givetvis inte. :o

/hallonsaft som kanske väcker någon annans minne och kunskaper.
 
Sv: Illaluktande soffa

Köp skumtvätt. Det används ofta till bilklädslar och finns därför att köpa på ställen som mackar, biltema osv. Då sprayar man på ett skum, låter det verka enligt instruktionerna, skrubbar med en svamp, låter det torka och dammsuger sedan upp skummet och då även smutsen. Det är lite olika hur man ska göra så läs instruktionerna på flaskan så blir det säkert bra. Det lämnar en lätt god lukt efter sig och fläckar går enkelt bort.

Att greja med vatten ger oftast effekten att fläcken flyter ut och blir större istället. Risken är också att man tar för mycket vatten och att det går ned i fyllningen och möglar.

+ 1 på den, skumtvätt fungerar jättebra! Finns några olika varianter och man kanske får göra om det 2-3 gånger och låta det torka upp emellan men all lukt försvinner och fläckarna med.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag ska ha visning av lägenheten imorgon och upptäckte nyss en intorkad, lös, hundskit på parketten. 😳 Jag har jobbat kvällar och har...
Svar
1
· Visningar
398
Senast: Seaside
·
Hemmet Till min och kattens avgrundsdjupa sorg kopplade hyresvärden i veckan bort vår vattenburna golvvärme och handdukstork och installerade...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 089
Senast: Inte_Ung
·
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
1 109
Senast: Zacci
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
876
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp