Illa luktande hovar???

M

Maxmax

Min häst hovar luktar jätte illa när man kratsar ur dom. Sen är själva hoven lite mjuk under. Inte svampig eller så, men när man kratsar ur hovarna så blir det som vita repor i hoven under. Svårt att förklara.

Någon som har en idé om vad det kan vara eller bero på??
Han går ute dygnet runt.

Sv: Illa luktande hovar???

Hej!

Kan vara strålröta. Finns ett medel på Gr***g***en som kan hjälpa. Det är en liten flaska som jag tyvärr inte minns namnet på. Fråga där eller ring din hovis.

Susanne.

Oki. Vad är det för symtom på strålröta?

Hej!

Det blir en infektion i hästens hovar som ofta sitter i strålfåran vid strålen men kan angripa andra delar av hoven också. Hovens horn blir mjukt och geggigt och det lukta illa. Många gånger är det fler hovar än en som är sjuka. Hästen blir halt om det inte åtgärdas. Hästar som går i blöta hagar eller har dåligt skötta boxar kan få detta. Leriga hagar kan också vara orsaken.

Behandling:
Ren och torr bädd. Torra hagar. Kratsa hovarna noga. Kontakta hovslagaren så h*n kan skära bort det angripna hornet. Använd sedan jodopaxlösning och smörj in hoven. Men som jag sa i det tidigare inlägget så finns det ett annat medel som min hovis rekommenderade. Kolla där

Mvh Susanne.

Oki tack. Men då är det nog inte stålröta som min häst har. Hornet är inte mjuk o geggigt. Det är inte så hårt som det bör vara. Men det kanske är så det börjar??

Det blir alltid lite vita repor i hovarna om de är fuktiga när man kratsar dom. Som att våra naglar blir mjuka när vi duschar.

det kan vara strålröta iaf, fast hornet inte är mjukt. pröva med trätjära och ett medel som du kan köpa på gr*nng*rden eller på *B.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 643
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
963
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka