Ihopsläpp av två små flockar.

K

knasigare

Vi måste släppa ihop två små flockar med 3 hästar i varje på betet nu för att betet inte räcker annars. Båda flockarna har en stark ledarhäst.

Har ni varit med om att släppa ihop flockar som är relativt tajta och har en ledarhäst som är ganska så stark?

Båda ledarhästarna är väldigt vettiga, det är alltså inga som slår sej upp i rangen utan kör annan taktik.

Det är två hästar som är näst intill lika envisa och starka men vettiga. Ingen av hästarna har någonsin gått på någon annan och sparkat den eller liknande, möjligtvis bett då när dom kört bort varandra men det är allt.
Jag vet att min häst är snäppet envisare, han ger sej inte i första taget när det gäller att "ta över" en flock. Men som sagt igen så går han ju inte på och sparkar eller så. Det gör inte den andra heller men vet att den hästen endå också är ganska stark psykiskt och ger sej inte heller i första taget.

Någon som vart med om att släppa ihop två flockar? Hur lång tid har det tagit tills dom har kommit ihop och blivit vänner? Är detta bara kanske dumt att göra tro även ifall hästarna är vettiga?

Har vart med om många ihopsläpp nu men inte nångång med två små flockar..usch, lite nervös..

Sv: Ihopsläpp av två små flockar.

Jag har varit med om många hopsläpp genom åren, det är väldigt få som gått snett, men de gånger det gjort det har det varit två ranghöga individer där ingen vill ge sig, och det då blivit storslagsmål.

Jag skulle släppa ihop de två flockledarna först, innan ni blandar in resten av flocken. Se till att de kommer överrens innan resten släpps på, helst att de går ihop flera dagar.

Vi har släppt ihop dom två ledarna och det går jättebra, dom är kompisar. Problemen tror jag är när dom andra kompisarna kommer in. För dom två ensamma har alltid fungerat bra. Dom har nämligen gått ihop i vinter en del, inte mycket men lite och det har aldrig varit något problem.

Anledningen till att dom går som dom går nu med tre i varje hage är att det kom två andra hästar som skulle gå i en annan hage av olika anledningar och för att det skulle bli lättare att ta ut hästarna så det inte blir någon ensam osv så släppte vi in min häst i den hagen också så det aldrig blir nån ensam.

Trots att min häst och den andra ledarhästen är vänner ensamma så släppte ju inte den in min häst i sin flock alls, min fick inte hälsa på någon häst och min häst höll sej på avstånd men gör sina försök ibland att gå fram till dom andra.

Därför så nu då när båda dessa hästar har en egen flock så undrar jag lite hur det ska gå. Om risken finns att dom skulle slåss även ifall ingen an dom nånsin har gjort det. Den andra ledarhästen flyttar alltså på sej när min kör bort den men den kommer tillbaka och då flyttar min på sej osv och så håller det på. Dom har aldrig haft tendensen till att stå kvar och slagits.

Blev kanske lite rörigt men svårt att förklara..

Okej, då tror jag inte det är ngn fara alls eller ngt att oroa sig för att släppa ihop dem med resten av flocken! Ta det lugnt bara så går det bra!

Vi har gjort det ett flertal ggr ute hos oss och jag tycker oftast att det går bra. Själva ihopsläppet brukar kunna bli lite rörigare men jag har aldrig varit med om att det blivit problem. Det kan ta lite längre tid för flocken att bli harmonisk och ibland delar den upp sig i små grupper, ffa om det är ett stort antal hästar. Det är bara att vänta ut dem och låta dem ta sin tid. Som sagt har jag aldrig varit med om att man behövt oroa sig.

Jag föredrar att bara kunna öppna mellan hagarna och låta hästarna gå över till varandra på egen hand, så att det sker helt naturligt. Men om man inte har möjlighet att göra så, så släpper vi in en flock i taget och den andra brukar vara lättast att släppa när den första är en bit bort så att det inte blir trängsel. Alla hästar samtidigt och sen får de lösa sitt.

Det är inte någon dum ide alls att släppa ihop dem sålänge de har ordentligt med utrymme så att de kan gå undan om och när de blir ivägkörda. Det är absolut viktigast.

Hur lång tid det tar för flocken att komma till ro beror på. Det kan fungera direkt, och ibland tar det månader. Det är egentligen oviktigit för er sålänge det inte blir problem att hantera hästarna för er del. Man måste ha en stor nypa tålamod och inte förmänskliga djuren. Hur de sköter sin rangordning är upp till dem och det är inget som de lider av. Det är fullständigt naturligt.

Vi har nyligen släppt ihop två flockar också, men vi hade två starka individer bara i ena flocken denna gång. Däremot har det ändå blivit lite oroligt då den ranghögsta hästen inte är helt trygg med den nu ganska stora flocken och dessutom stöter bort en ponny. Det är ca 1 månad sen de släpptes ihop nu. Men det händer saker hela tiden och det är väldigt intressant att observera. Ponnyn som är utstött har varit det tidigare i en annan flock som jag har haft och han verkar inte så bekymrad, han godkänns dessutom av nordsvenskarna och har fått börja närma sig flocken. Den ena ranghöga valacken har fått mer ro än vad han nånsin haft hos oss och den ranghögste är den som har det jobbigast. Stundtals står de i mindre grupper och en del har bästisar som de håller ihop med men i det stora hela verkar flocken som en och fungerar bra tycker jag. Vi får se hur lång tid det tar innan det blir som innan. Kanske blir det inte det innan det är dags för ena flocken att flytta tillbaka till egen hage inför vintern.

Senast ändrad:

KL

Till TS: Jag glömde fråga om era flockar är "blandflockar" dvs om de består av både valacker och ston, eller om det bara är valacker rakt av (tolkat det som era ranghöga hästar är grabbar).

om det bara är valacker tror jag absolut inte det är ngra problem. har dock dåliga erfarenheter av blandflockar med fler än en valack, det blir ofta bråk valackerna emellan och ngn blir utstött.

ytterligare knapplån:
Läst några intressanta studier på hästflockar och storlek på flockar, som enligt studierna påverkar väldigt mycket.
den "naturliga" hästflocken består av ca 4-7 individer. Mindre än 4 hästar blir det aldrig riktig "flockkänsla". Mer än 10 individer, så blir flocken för stor, hästarna får då svårt att hålla kontakten med alla individer så tillvida att en tydlig rang kan etableras. Då väljer de ofta att dela upp sig i mindre flockar "innanför" den stora 10+ flocken. I såna flockar blir det mest bråk, minst lugn och ro, och mest skaderisk.
jag tycker det jag själv erfarit och bevittnat styrker det studierna påstår, absolut.

Mina erfarenheter är desamma. Den 8:e hästen brukar vara den som får bägaren att rinna över. Sen kan de dock dela upp sig även om de är färre och det beror mycket på karraktärerna i flocken.

Hos oss håller de dessutom ihop rasmässigt ofta. Kallbloden håller ihop för det mesta. Oavsätt kön.

Till TS: Vi har haft blandflock sen flera år tillbaka i stora och små uppsättningar och har aldrig haft problem, trots fler än en ranghög valack. Ibland får man ha mer tålamod med en sådan konstalation men vi har aldrig haft bråk eller stök.

Senast ändrad:

Det är bara valackar, två ponnysar och en arab och resten halvblod ungefär.
Men det låter iallafall bra att det brukar funka, känner mej lite tryggare nu. Imorrn är det dags att släppa dom är det tänkt, ska bli lite spännande att se hur dom reagerar.

då går det säkert utmärkt, det är jag övertygad om!

Rapportera gärna när ni släppt ihop, vore kul att få avrundning på tråden! :)

Tänkte bara meddela att det har gått jättebra med ihopsläppet av dom två små flockarna. En del spring och dom jagade iväg varandra hit och dit men nu så verkar det faktiskt väldigt lugnt och fungerar bra, alla står ihop iallafall och verkar trivas.

Jag oroade mej som vanligt i onödan..

Vad roligt att höra! :)

Och du - det är faktiskt ofta bättre att ha försiktighets tänk och oroa sig lite, än att inte ens överväga riskerna.

Grattis och ha en jätteskön sommar! :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 605
Senast: Stereo
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 715
Senast: yamyam
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Hej ! Jag har fått erbjudande om att ha min häst på bete nära mitt sommarviste. Alltså med andra hästar än i " hemmastallet " med sin "...
2
Svar
25
· Visningar
3 777
Senast: France
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar