Ihop släpp.

S

_sunshine__

Hej! Är lite nyfiken, eller rättare sagt skulle vilja ha lite hjälp. Har fått mycket hjälp härifrån. Men nu är det dax för min egna fråga :idea: Imorgon är det dax för att släppa hästarna på det "stora" betet. Jag och min syster har 2 hästar, ett sto som är jätte dominant och en vallack som är väldigt lågt i rang. Dessa 2 står tillsammans i ett stall hos oss. Nu till frågan, imorgon kommer det en ny häst vi ska släppa ihop med våra i sommarhagen, den här hästen är vallack och väldigt dominant. Hur är bäst att gå tillväga, våra 2 hästar känner till hagen, men inte den nya. Ska den nya gå i hagen först och lukta mm. Sen släppa in en häst i taget, va tycker ni? Vad är bäst? :bow:

//_sunshine__

Sv: Ihop släpp.

Jag har inga erfarenheter än, men dom vi (jag och min kompis) ska vara på bete hos, ville först ha sina 3 hästar där en vecka, och sedan får våra komma då deras har fått "busat av sig lite" så att allt inte blir så nytt på en gång.

Ungefär så har vi gjort idag. Våra två ston och en valack har gått tillsammans här på gården i ett och ett halvt år. Idag hämtade jag hem en valack från grannbyn.
När vi kom hem fick han till att börja med gå i grushagen intill sommarbetet, i avvaktan på hovslagarens ankomst. När hovis var klar med pedikyren släppte vi in nykomlingen till de andra tre - det tog säker fem minuter innan de upptäckte att där var en annan häst som gick och åt gräs i hagen :D Ingen stor affär alls av det hopsläppet, mao.
Två timmar senare var vi nere och gav kvällsmat (lite betfor, mineraler och morötter). Alla fyra har varsitt matställe och faktum är att de stod lugnt och åt. Ett av stona satte sedan igång en kedjereaktion när hon ätit upp sin mat - hon körde bort det andra stoet som körde bort nykomlingen som körde bort den andre valacken. Inga större åthävor hos någon av dem, bara lite tillbakadragna öron.

Tilläggas bör kanske att "killarna" tidigare gick tillsammans, för ca två och ett halvt år sedan, på en annan ort och i en annan värld. Jag är övertygad om att de kände igen varandra.

gör som så att den nya hästen får gå i en hage bredvid dom andra några dar så dom får lukta lite å så och släpp sedan alla tillsammans i en stor hage så dom kan springa runt å så.

Tack för era svar :bow: Vi gjorde som så att vi släppte dom samtidigt, men var dom intresserad av varandra? Nix ;) dom skulle bara äta gräs. Det gick jätte bra, men vårat sto är tok förälskad i den nya vallacken :love: Dom är så söta. Så mysigt när dom går på bete, det ser så himla lugnt o fridfullt ut.
Återkommer när jag har fler frågor på lager :idea:

//_sunshine__

jag ska släppa min med två nya hästar nu i veckan. Dom två andra kan hagen och hr gått ihop förut. (dock är det hungriga isisar, så dom har nog inte tid att busa med min dam)

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 704
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 073
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
652
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama