Ignorerande ponny!

Solrosen

Trådstartare
Hej alla!
Jag har en d-ponny på 21 år som varigt ridskoleponny. När jag leder honom t.ex från och till hagen går han snällt bredvid mig men när man har gått en bit så antingen så sticker han eller så stegrar han sig och sparkar efter en.

I stallet när man borstar honom hugger han så det smäller om det efter en:(.
Jag tar kurser med honom i NH men det enda han gör är att ställa sig och tjura och så börjar det bli lite dyrt med plåster och kurser.:meh:
Tacksam för svar.

Sv: Ignorerande ponny!

Du kommer få samma svar som alltid blir i såna här situationer:
1) Uteslut att han har ont-veterinärundersökning (en ordentlig! eventuellt även klinik om det behövs)
2) Om det är absolut klart att han inte har ont: Ta hjälp av någon duktig, erfaren och lugn hästmänniska som kan hjälpa er med hantering och ledarskapsträning.
Finns inga lätta snabbfixar.

Bevisligen tycker han inte nh är kul så skippa de kurserna och lär dig att hantera hästen utefter sunt förnuft.
Ta först reda på om hästen faktiskt är frisk. Han börjar ju komma till åren och då kan småkrämpor göra sig påminda. Ta ut en duktig hästveterinär, inte distriktaren, eller åk in på klinik för allmän koll och ta lite prover på honom för att kolla hans värden. Är hästen frisk så fundera på om han trivs. Trivs han i sin box? Trivs han med sin kompis? Sätt dig och studera hästen i hagen, står han bara och hänger hela dagarna eller gör han faktiskt något? Leker de i hagen? Hur ser hagen ut? Är det en platt liten fyrkant eller en skogshage? Har han något att gå och pilla med? Även en häst som inte klarar fri tillgång på hö/enislage behöver något att pilla med och då kan grenar av gran, asp eller ask vara populära att gnaga på. Får han vara ute tillräckligt mycket? Kanske vill/behöver han gå på lösdrift istället eller om han gör det så kanske han skulle trivas bättre på box? Har han lagom med täcke på sig? Fryser han eller är han för varm? Sitter täckena bra eller skaver de/ger tryck? Får han tillräckligt med mat? Endel hästar blir supertjuriga om de inte får tillräckligt att tugga på.
Passar övrig utrustning? Sitter sadeln bra? Gillar han sadelgjorden? Stretchar du ut frambenen innan du ska rida så att inte hudveckan ligger så att sadelgjorden nyper honom vid ridning? Sitter tränset bra? Gillar han nosgrimman? Trivs han med bettet? Tycker han om borstarna du borstar honom med eller är de för hårda? Borstar du för hårt så att det är obehagligt eller för löst så att det kittlas? Det finns massor att fundera på och du får helt enkelt börja klura ut varför han gör som han gör. Kanske testar han bara? Kanske vill han inte bli riden alls längre utan vill bara gå i hagen och ha det bra med en kompis?
Fram till du kommer på vad som felas så börja ha kedja på när du leder honom så att du har mer att hålla i och slipper riskera att du eller han skadas. Prova dig fram vilket som passar honom bäst men eftersom han reser sig så hade jag börjat med att sätta kedjan på ovansidan av nosen. Fungerar inte det så sätt den på undersidan. Du ska inte sätta kedjan i munnen på honom! Kedjan ska inte vara sträckt och kännas när du leder utan ska enbart gå i om han reser sig. När han går ner igen ska kedjan omedelbart ge eftergift så att den inte fastnar i spänt läge.
Bind också upp honom kort i gången så att han inte kommer åt att bita dig.

21 år! Han har säkert lärt sig ett och annat genom åren:D

Jag säger också - ta en kedja över nosen när du leder honom. Visar han inga förvarningar på vad han är på gång att göra? I så fall ska du vara snabb som tusan och dra till i kedjan - inte max - utan så att han känner att det händer något när han tänker. Att han reser sig är väldigt obehagligt och farligt så där hade jag varit tuff. Vi hade en häst som gjorde likadant och kedjan funkade jättebra. Bara han sedan hörde den rassla så visste han att vi var starkare än honom.

Bitas - är det vid något speciellt tillfälle typ när du borstar någonstan eller spänner gjorden? Bind kort och håll dig undan.

Men naturligtvis - hästen ska ju vara frisk, men det förutsätter jag att man kollar först.

Har han varit ridskoleponny länge och kommit till dig ganska nyligen? Det är en stor omställning och även om vi lockas att tro att privathästar har det 'bättre' än på ridskolan är jag inte så säker att gamla ridskolehästar alltid älskar sitt nya liv. De är vana vid rutiner, kompisar och mycket jobb (även om arbetet inte alla gånger är så korrekt). Plötsligt jobbas de kanske bara nån timme om dagen och knappt det. Kanske har han överskottsenergi?

Han har varigt min i 3 år nu ungefär och han har börjat med detta dom senaste månaderna.

Kanske låter fånigt för vissa men du kanske borde försöka att stärka din och din ponnyns relation till varandra? Så han ser fram emot att bli hämtad från hagen eller stå i boxen och bli borstad.

Men såklart, en ponny är alltid en ponny så kan lika gärna vara att han testar dig lite. Kanske är inne i en sån fas, så kan mina hästar bli. Ibland är de som änglar men sen kommer dom in i en "trotsperiod" och kollar vart gränsen går.

Om han varit i din ägo i tre år och bara för en kort tid sedan ändrat i beteende så skulle jag ta det som en signal på att något är fel, troligen fysiskt hos hästen. Har du rådfrågat någon veterinär sedan ponnyn börjat med detta? En alternativ orsak kan ju vara att något har ändrats i hästens vardag, några ändringar i rutiner, motion, träningsmetoder, foder?

Hej jag har nu gjort en undersökning på honom och det visade sig att han hade instabila hormoner eller någonting sådant. Jag ger honom en spruta varje dag i en vecka nu och han har blivit mycket bättre:D

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 665
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag rider just nu och är skötare på en ridskoleponny i stallet. Hon är 28 år och ganska sur av sig. Jag är med henne nästan varje...
2
Svar
30
· Visningar
3 781
Senast: Happimess
·
Hästhantering När vi köpte vår ponny i början på november så var hon en lugn om än lite hanterad tjej som precis blivit inriden. Hon är importerad...
2
Svar
30
· Visningar
3 350
Senast: SiZo
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 448
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2