W

Warhammer

I går när jag tävlade var det 7,5 m i en komenation(stavas) hur många galopp språng är det?
Vissa tog två och visa ett. Det var 120cm. Då jag hade ponny och nästan alla andra stor häst.

Sv: Igår?

Jag vet inte riktigt, ett galoppsprång är väl ca 7 meter för stor häst? Borde alltså ha varit ett galoppsprång?*inte säker*

Men det jag reagerade mest på var att jag har lärt mej att ALDRIG nånsin "sjabbla" och ändra på 1,2 eller 3 galoppsprång i kombination!
Är det två galoppsprång ändrar man INTE och rider på ett tex, på tävling alltså. Först efter 3 (alltså 4 och över) kan man ändra galoppsprången.
Är jag helt ute och cyklar??

7,5 m är normalavstånd för ett galoppsprång i en kombination 1.20 för häst. Dom som tog det på två måste ha haft små hästar med kort galopp :eek:

Ja för jag har d-ponny och tog ett galoppsprång utan problem

Jo 7.5m är normalt för stor häst med normal galopp..
Kan det ha varit så att ryttaren som tog det på 2galoppsprång fick hästen för nära det första hindret (alltså ½ galoppsprång före första), och sedan inte fick igång nån bra galopp genom kombinationen??

man ska väl försöka att hålla sig till vad som är tänkt, så nej du är inte ute och cyklar. Men det finns hästar där bland min ponny som om man låter han lösa problemen enkelt går in en kombination, tar två galoppsprång trots att det ska vara ett om han anser att det behövs och klarar allt galant. På samma tävling har jag haft flertalet kompisar som stannat ut sig på/rivit andra hindret i kombinationen just för att det blev lite för långt och de inte kunnat korta eller länga galoppen.

Normalt i 120 brukar kombinatioenerna ligga på 7,20 i 130 och högre 7,50 dessa 30 cm gör faktiskt ganska mkt på sig och gör att för vissa hästar blir kombinationen lång iom att hästen inte tar så stort språng när hinderna bara är 120cm , men därifrån till att trycka in ytterligare ett galoppsprång är steget ganska stort.
En kombination blir lång eller trång beroende på hinderhöjden i den. En hästs normalsprångkurva är att hoppa av/land lika långt från hiindret som hindret är högt alltså får den för varje 10cm man höjer 20cm mindre att galoppera på inne i kombinationen därav att man har olika längder beroende på klass.

Hmm....min D-ponny har väldigt trångt på 7.5 i kombination på 1.20 på ett galoppsprång...så det vore VÄÄÄLDIGT konstigt ifall storhästar tog 2...

Nu beror det ju på vilka hindertyper det är, hur lång en kombination ska vara.... i lätta klasser är det inga svårigheter i avstånden i en kombination. Det finns fastställda mått som ska följas....

Warhammer skrev:
I går när jag tävlade var det 7,5 m i en komenation(stavas) hur många galopp språng är det?
Vissa tog två och visa ett. Det var 120cm. Då jag hade ponny och nästan alla andra stor häst.
Måste bara fråga vad det var för tävling? Ponny o häst i samma klass?. :confused: o 1,20m också.. på den nivån brukar ryttaren ofta stega upp o planera på hur många galoppsprång de ska gå på på olika linjer.. iaf veta om det är ett elr två galoppsprång i en kombinartion??? :crazy:

Det skulle vara ett galopp språng sa typ någon som hjälpte till att bygga banan när jag frågade. Men vissa tog två och vissa ett.
Det var därför jag frågade eftersom jag inte visste om det var ett eller två innan jag frågade.
Och det var till och med 7.60 m i komenationen sa en kompis som hade frågat banbyggaren.
Det var stora hästar. Fast jag tävlade ponny.

Det ska vara ett.
Många hästar och ponnyer är så pass självsäkra att de gör de som de tycker känns bäst ändå. "Min" ponny däribland. Vi gick på 3 galoppsprång (visserligen blev det en båge) där det skulle vara 1 en gång (räcke-räcke LB). En annan gång gick vi på två där det skulle vara ett (räcke.oxer, LA) och det slutade med att vi kraschade i oxern. Självsäker är han, och övermodig. :crazy:

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 980
Senast: fio
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 004
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 215
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?