Igår förlorade jag...

Så fååår man absolut INTE göra!
det är anmälningsbart.
Hoppas att någon anmäler detta!
Den tränaren behöver sig en nyttig tankeställare..
och vilka signaler ger han till eleverna.
Inte undra på att det ser ut som det gör på
våra ridskolor!
För hästarna har ett rent helvete på
flertalet av dem.
Han skulle naturligtvis ha gett upp långt innan
och gett ryttarinnan en vanare häst.
PUUUH! :mad:
Sänder-tanke kramar till häst-stackarn!

Hetlevrade elitryttare/tränare är väl inte direkt ovanligt.

Har också varit med om när en manlig elitryttare (stor häst) kastade en kratta i rumpan på en häst som vägrade hoppa ett rättuppstående. Krattan fastnade i svansen på hästen. Hästen gjorde ett helikoptersprång blev rädd vid landningen för krattan och ryttaren trillade av.

Tränaren visade ingen ånger utan sade bara åt ryttaren att skynda sig att hoppa upp och rida på igen.

Mycket har man sett och mer kommer man få se.

Nu var det här en privatträning och ryttarna som red hade egna hästar med sig, men det ska ändå inte få förekomma. Tycker dock att det varkar som om ridlärarna på sveriges ridskolor viasr betydligt störr hänsyn och respekt mot både häst och ryttare än vad många elittränare gör.

Nu var det här en privatträning och ryttarna som red hade egna hästar med sig, men det ska ändå inte få förekomma. Tycker dock att det varkar som om ridlärarna på sveriges ridskolor viasr betydligt störr hänsyn och respekt mot både häst och ryttare än vad många elittränare gör.

Hm jaha var det så...jag läste inte ordentligt!Sorry!

Jag har 3 ridskolor i närheten en kommunal ridklubb och två
övriga klubar. Det finns underbara ridlärare och det
finns riktiga rötägg som förstör det de andra bygger upp.
Både vad det gäller förtroende till hästarna och ryttarna.
En del ger helt felaktiga signaler till de unga ryttarna.
Ryttarna använder hästarna som förbrukningsvaror och låter
sina aggressioner gå ut över hästarna.
En yngre ryttare gick in i en Box och sparkade en häst i magen för att det inte gick som hon ville.
Pressen får inte
vara så enormt stor att man mister respekten för
djuren.
Ibland möter man den ena ridklubbens hästar med ryttare i skogen och det är ingen rolig syn.
Där man skriker åt hästen och rycker den i munnen och
piskar helt i onödan.
Jag tycker i alla fall att helheten ser trist ut
omkring där jag bor.
Sen finns det 3 helt privata ridskolor varav 2 är
helt underbara och seriösa.

Jga har vatt med om sånnt...har också hört att de använder el(grispåfösare) när hästen inte vill hopppa eller är lite trög. det finns säkert hur många saker som de gör som vi inte har en aning om bara, fattar inte hur de kommer på allt bara.

Vem tränaren nu än var så kan ni kalla
honom för KRATTAN hädanefter :devil:

Det är bara det att det här "gänget" som uppträder så, det är de som sitter på de högsta posterna i klubben.

Sen så undviker jag nu ganska mycket att rida upp dit då vi har fått våran paddock hemma förlängd.

Mina tankar.
Det första felet jag tycker är att över huvudtaget att en oerfaren ryttare inte skall ha en oerfaren häst, och det kan man inte skylla på tränaren för, men att låta detta ekipars hoppa vatten över huvudtaget tycker jag var fel, men viste tränaren om detta :confused:, är det deras odenarie tränare?, Sa dom till att hästen inte hade hoppat vatten innan? för jag annser att när hästen ska hoppa vatten första gången skall man ha den på lina över vattnet, vist fins det bättre sätt men ansvaret liger alltid i händerna som utbildar hästen och det skall ingen oerfaren göra så felet liger hos föreldrarna,
har man ridit mot ett hinder skall hästen hoppa det under det passet, sista språnget skall vara bra.

Kram

Sv: Re: Igår förlorade jag...

JAG HOPPAS JAG VET VEM DENNA ÄCKLIGA MÄNNISKA ÄR! DET LÅTER PRECIS SOM EN ELITHOPPRYTTARE JAG VAR HOS FÖR EN TID SEDAN.... Är han "avdankad" ryttare? :)

Sv: Re: Igår förlorade jag...

den här tråden är juh två år gammal :D

Sv: Igår förlorade jag...

skulle aldrig nånsin låtit han slå min ponny över en vatten grav:eek: :eek: att inte ryttare sa ifrån..även om det va en elit ryttare så skulle ja aldrig kunna låta nån behandla min ponny så:mad: :mad:

Vill du pm:a mig? jag är nämligen nästan säker på vem det är, men vill inte säga namnet rent ut här...

usch...
har varit med om liknande händelser.
Är extremt känslosam när det gäller djur, börjar storböla och försöker få hästen / djuret därifrån. En rejäl omgång pisk skulle tränaren behöva. + att aldrig mer få umgås med djur. (vet att man inte ska ge igen med samma mynt, men nu var jag nådig, skulle helst döda honom... :crazy: )

Nicole

Nästa gång, plocka fram mobilen och fotografera misshandeln! Det faller väll närmast under djurskyddslagen om inte diciplinnämnden vill göra något åt det!

Nästa gång, plocka fram mobilen och fotografera misshandeln! Det faller väll närmast under djurskyddslagen om inte diciplinnämnden vill göra något åt det!

Tråden är gammal som gatan :D
Man kan bara innerligt hoppas att tränaren ändrat sina vanor. :crazy:

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 111
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka