Igår förlorade jag...

det finns, enligt förbundets uppgifter på hemsidan, 28 st Atränare i hoppning. Alla är inte aktiva men de flesta. :)

+ att sidan inte direkt är uppdaterad på senaste.. iaf inte c-tränarna.. så då antar ja att allt är taskigt uppdaterat..

ja, men har man en gång fått Atränarlicensen förlorar man väl inte den? Så nog är dessa 28 fortfarande Atränare.

okej, men eftersom jag vanligtvis inte rider på någon klubb utan i ett privat stall har vi varken säkerhetsansvarig eller styrelse.

Och varför skulle man i all världen komma på att rida in i någon? Det skadar ju både den som blir påriden och den som rider på (hästar+ryttare). Detta är för mig obegripligt att man skulle vilja utsätta sig för den faran själv.

Och nej, det kanske inte hjälper. Men om det en gång på miljonen hjälper, kanske just denna gång skulle göra det. Så det kanske är värt ett försök åtminstonde?

Om man nu inte "vågar" eller av andra skäl inte vill säga till något direkt, så är det ju bra att gå då till någon stallägare eller annan person som har något mer "makt" än den enskilda personen så uppmärksammas problemet i alla fall. Så som ni gjorde då.

Kom på lite mer när jag läste ditt inlägg en gång till:
för den delen är det ingen som har sagt att man ska skälla ut någon, det är fel det med. Man kan påpeka och säga till att man tycker det är fel. Då får de iaf en chans att förklara varför dom gör som de gör. Sen hurvida den förklaringen är godtaglig är ju upp till åhöraren att avgöra.

Personligen tycker jag det är bättre om någon tycker att jag har gjort något fel att de går direkt och säger det till mig så man kan prata om det. Förklara och diskutera. Pratar man med någon annan så kan ju de lätt göra sin uppfattning av vad du har sagt och sen återberättar sin version som denna gör sin uppfattning av. Det uppstår alltså lätt missförstånd.

dels tror jag att de små barnen omkring 10 år på b-ponny tex är för små för att kanske riktigt förstå att det är fel eller att våga säga ifrån. Sen är finns det många okunniga ponnymammor och pappor som inte vet vad som är rätt och fel alla gånger. Men om det är som trådskaparen skrivit så ser alla, hästmänniska eller inte att det inte är ett schysst sätt.

tränarlistan var uppdaterad senast efter senaste tränarutbildningen om jag inte minns fel. Men sen tror jag som någon skrev här, att man behåller sin tränarlicens, även om man inte är aktiv längre. Låter rimligt, men jag är inte säker.

Tack! :)
Vad krävs för A-tränarlicens?
Minns jag för ngt år sedan läste i Ridsport att några tränare ju inte alls skulle behöva göra ngt uppsuttet prov för ngn "hög bokstav".
Undrar varför? Är förbundet rädda för att de inte ska kunna godkänna De Stora Ikonerna på samma hårda premisser som tex
C-tränarna och de som gör ridinstruktörsprovet? :devil:

Jag vet inte vilka kriterier de går efter, antar att det är tidigare egna resultat plus elevers resultat.
Jag menar t.ex att Bilock, Parmler, Lindelöw och Gretzer har nog inte gått på tränarutbildning utan deras egna meriter som tränare räcker nog till...

Men sen kan det ju vara så också att om man varit Atränare i många år kanske man börjar bli lite sliten och inte längre ids ta ett ordentligt nybörjartag i ett problem - särskilt inte om problemet är ständigt återkommande. Ponnyn som inte går över vattnet behöver ju specialträning på det och det kanske räcker med en Ctränare till det eller att träna själv hemma på problemet?
En Atränare kan gott ställa höga krav, vi skall ju ta tillvara på hans kapacitet också.
det ligger alltid ekonomi bakom också, Atränaren kanske inte har råd att förlora elever - men då borde verkligen långpisken lämnas hemma.

Jag vill minnas (men kan ha helt fel) att C-tränare blir av med sitt "C" om de inte uppfyller vissa "krav".
Är det så? Och är det ngt med att de måste ha ett visst antal elever i tillräckligt hög klass på tävling eller ngt?

Motsvarande finns väl inte på A-tränare?

Finns det B-tränare? Och vilka "kändisar" är i så fall det? :confused:
Jag tycker bara jag hör/ser A- och C-tränare?! :confused:

Ja, det finns b-tränare. Om du går in på förbundets sida så hittar du alla a,b och c tränare i samtliga dicipliner.

Jag skulle ALDRIG hålla tyst om detta spelar ingen roll om man är välrden bästa ryttare. Det skiter jag i man ska inte göra sådär oavett..Jag har hållit tyst en gång om något liknande.Det värsta var att detvar min egen häst!! Jag satt tyst och vågade inte säga till..KOmmer aldrig förlåta mig tack vare denna händelse vart min häst en häst som har svårt att lita på nya människor och nya ryttare. Tänkvad mkt man hade kunnat sluppit om jag vågade gå fram å riva av denna ryttare fårn minhäst!!
MITT fel det tar jag på mig men har lovat mig själv att i framtiden ska jag inte hålla tyst utan ingripa Oavsett vilken häst det än må vara!!

Du, dra inte den fantasin igen. Den historien har dementarats i ridsport så den är det ingen som vill höra dig snyfta om igen. Har du varit härifrån så länge att du glömt att vi redan hört det en gång? :mad:

Tja, jag ville snarast stoppa i tid så det inte blir en runda till med det där. Hon kan väl i alla fall hitta på nya historier då och då. :angel:

Gärna för min del, det där om tränaren har man ju hört förr. :angel:

(P.S. Grattis till att din sura gubbe funkar igen :D)

Ja har varit med om sånt ett flertal gånger ja... :8
Fast itne att dom slår med kfastskaft, snarare att sitta upp på hästen o slita den i munnen, sparka den i sidorna och slå som en idiot med spöet tills deb hoppar... :mad:

Och nej, jag håller inte tyst när det händer.
Dock har den inte hänt redigt så farligt det senaste året iaf.
Tyckte det va illa nog när dom skulle spöa över en ponny i måndags.
Lixom en ryttare som gör 100%fel.. Varför ska DEN slå hästen??
Varför inte säga till ryttaren att den gör fel istället för att säga slå?
Visst för att ryttaren akn bli lessen, men den lär sej väl inget av att slå över hästar över hindren...
Då blir ju allt helt fel!!!

:(

jo, man behåller väl den men c-tränarna va inte uppdaterade.. hon som äger stallet där ja står är nybliven c-tränare å hon står inte med... menade inte att man förlorar..nån licens.. elelr jo de borde man kunna göra om man missköter sej.. som med kuskarna på travet... nån som vet om de går att förlora tränarlicensen om man missköter sej??

det är klart att man kan förlora licensen. Disciplinnämnden beslutar efter en anmälan. Antar jag.

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 111
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka