Igår fick Sigge somna in...

Sulax

Trådstartare
Igår var den värsta dagen på länge.. Min älskade katt Sigge fick somna in. Han hade något som veterinären tror var en stroke under helgen och efter den blev han snabbt sämre. Han sov mer än vanligt, han vinglade ibland, hittade inte matskålen, hittade inte kattlådan, hade ryckningar i kroppen och darrningar, ville bara gosa och mysa...vissa stunder var han helt som vanligt för att sen återgå till att bli mer och mer apatisk. Igår förmiddag, när beslutet redan var taget och tiden bokad, såg jag dessutom att han skelade på ena ögat. Allt försämrades snabbt, på ett dygn ungefär.

När vi väl kom till veterinären var han lugn, han som alltid rusar ut ur buren låg kvar, la huvudet i min hand och andades tungt. Jag fick dra ut honom med filten han låg på, han reagerade knappt. Veterinären bekräftade att jag tagit rätt beslut. Katten skulle bli 21 år i år och han hade levt färdigt sitt liv.
Sigge hatade sprutor, men han blinkade inte ens till när hon stack honom i buken med den stora sprutan. Redan efter en millimeter av sprutinnehållet föll han i sömn och inom en minut hade hans hjärta slutat slå. Han somnade in på sin favoritfilt med huvudet i min hand medan han fick en massa kärlek.

Enligt veterinären måste hans hjärta varit på väg att ge upp för de brukar inte somna in så fort. Så det kändes ändå skönt att få veta att han blev hjälpt av att få somna in.
Men...jag kan inte sluta gråta!! Jag brukar inte gråta, men nu har jag gråtit till och från i ett dygn! Det är tomt här, så galet tomt och ensamt... Älskade gammelkatten, Sigge-bus. Sov gott min älskade vän!

488317_10151393298932545_557831970_n.jpg


Hur vanligt är det att katter inte "säger till" när de mår dåligt eller har ont? Som i det här fallet när de misstänker hjärtsvikt...han visade aldrig något, eller blir man hemmablind och missar att se det?
 
Sv: Igår fick Sigge somna in...

Jag beklagar :(

Men han fick ju ett fint avslut med dig nära.
Förstår att det är tomt, kanske kan du när du är redo skaffa en till kisse?
 
Sv: Igår fick Sigge somna in...

Jag beklagar! :(

Vad fin Sigge var! Katter är oerhört bra på att dölja smärta så du ska definitivt inte klandra dig själv. Sigge fick leva ett långt och fint liv med en snäll ägare som älskade honom, vad mer kan en katt önska?

Stor kram!
 
Sv: Igår fick Sigge somna in...

Beklagar sorgen. Det är förlamande att förlora en så nära pälsvän. (Och vilken vacker sista bild du fick till.)

Men ja - det tillhör kattens natur att dölja alla svagheter och alla smärtor. Så du gjorde helt rätt som hjälpte honom.
 
Sv: Igår fick Sigge somna in...

Det är klart du gråter när du förlorat en vän!!

Och som de andra sagt, katter är jättebra på att dölja att de mår dåligt, så inte klandra dig själv. 21 är dessutom en jättehög ålder för en katt.
 
Sv: Igår fick Sigge somna in...

Det är förunderligt att en liten katt kan lämna ett så stort tomrum efter sig. Men det är så det är när de haft en plats i ens hjärta.
Beklagar.
 
Sv: Igår fick Sigge somna in...

Tack allihop. Bilden tog jag kvällen innan han avlivades, då när han var som tröttast och mest sov. Jag ville inte ta en bild på honom när han hade somnat in för jag hade inte klarat av att titta på den bilden ändå, även om han såg fin och fridfull ut då, men det hade varit för sorgligt. Så det här är en av mina favoritbilder, han älskade att ha min hand som huvudkudde eller ta tag i min hand och dra den intill sig och somna så.

Det är tomt här hemma, så ensamt...han var en sådan rutinkatt och så himla social så det mesta jag gör nu känns ensamt... Han var där jag var så fort jag var hemma. Så det är galet tyst nu. Jag gråter fortfarande till och från. Jag trodde väl aldrig att han skulle bli så betydelsefull. Från början var han ju "bara en katt", men han blev min bästa vän, mitt sällskap i min ensamhet och den som fick mig att se till att saker ordnades, för han ville ha sina rutiner.

Jag vet att han har det bra nu och jag trodde aldrig jag skulle sörja så mycket som jag gör. Men tack för er omtanke allihop.
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 911
Senast: Catsu
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 650
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 552
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp