igånsättning av konvalecent-häst

A

AoE

Hej allihopa :)

om 2 veckor ska jag börja sätta igång min lilla tjej som stått på box/gått i mindre hage i 6 v efter en bukoperation. min första konvalecent(stavning? :P)-häst och kommer sjlvklart ringa ner till hbg och höra hur dom tkr jag ska lägga upp motionen men tänkte höra med er om hur ni som haft hästar som stått på box länge har lagt upp motionen :) man kan ju aldrig få för mycket tips :D

Sv: igånsättning av konvalecent-häst

Jag fick ett schema från veterinären, där det stog hur vi skulle sätta igång honom.
Va typ skritt i 3 v. 30-60 min utomhus.
v 4-6: skritta + lägga in travintervaller á 2 min st, börja me 2 första dagen, sen öka på med 2 travintervaller per dag.
v 7-8: Fortsatt träning utomhus och lägg in 10-15 minuters arbete på ridbana eller i ridhus.
Rid på stora volter i alla gångarterna.
v 9: fortsätt återgå till normalt arbete.

har förkortat allt som vet. skrev, och detta va ett program efter en lång hälta.

okej :) tack för svaret. var det inte väldigt svå+rt att få din häst att enbart skritta när ni var ute? :P min tös trippar på som en galning när hon går de 5 meterna ut till sin hage :P

jo, första veckorna så ledde jag honom, va ganska jobbigt! unghäst dessutom som hittade på massa bus!

Ett tips kan vara att tömköra ett litet tag. Jag gjorde det när min häst skulle gå dagliga promenader på 10-30min när han stod i boxhage i vintras. Han var väldigt pigg (såklart) och det var halt, ja mest för mig då - han hade ju brodd, jag tyckte det underlättade för oss båda!

Lycka till!

tack båda två för svar, tyvärr har det blivit så tt min tös fått bråk(stavning?) så kmr bli ytterligare en operation. hon har inte ont utav de o är inget akut så hon ska få gå o va häst ett tag innan vi får börja om igen :(

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 360
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 748
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 952
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 072
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30