Igångsättning

Kellog

Trådstartare
Nu snart ska jag få börja sätta igång min häst efter vila i ca. 3 veckor. Det som vi trodde var en gammal sparkskada visade sig vara en hovböld. Så nu har han stått gipsad i två veckor och på onsdag ska han få på sig en sko igen.

Hur ska "schemat" se ut när man sätter igång en häst efter 3 veckors vila tycker ni? Jag hade tänkt mig att skritta ut i 4 dagar, skritta+trava i 4 dar och sedan alla gångarter i 4 dagar. Sedan så kan man börja rida "som vanligt" igen. Vad tror ni om det?

Den 21 oktober tänkte jag vara med på clear round. Har inte hittat några andra tävlingar efter det som min pappa kan köra till eller som ligger tillräckligt nära.

Tacksam för svar

Sv: Igångsättning

Min medryttarhäst hade kotledsinflammation och när de hade blivit bättre fick hon ett schema av veterinären. Schemat såg ungefär ut såhär:
Skritta 10 dagar, 1 vilodag/vecka.
Efter det: Småtrav/galopp, skritta. Rakt spår, inga nerförsbackar, ca 1 vecka efter det: Rid lite som vanligt :D

En hovböld kan ju vara olika stor och sitta på olika ställen. Jag skulle nog för säkerhets skull frågat hovslagare/veterinär när de tycker hoven tål att belastas med hoppning igen, sedan kan det ju också bero på vilka höjder du hoppar.

Lite skillnad på en hovböld och en kotledsinflammation. Min gammelhäst hade 6 månaders i gångsättning efter kotledsinflammation.

3 veckor är ju ingen katastrofalt lång tid i vila. Ta det lite lugnt i början bara. Tror knappats du behöver något speciellt schema bara du använder ditt sunda förnuft.

3 veckor är ju ingen katastrofalt lång tid i vila. Ta det lite lugnt i början bara. Tror knappats du behöver något speciellt schema bara du använder ditt sunda förnuft.

Ja, det var det jag tänkte. Han vill så gärna ut nu, när han väl kommer att få ridas igen så kommer det vara en dunderhäst:)

Nu får jag börja rida igång honom igen. Skrittade i ca. 20 min idag, ska skritta lte längre idag. Han är pigg men rolig! Härligt att det är läkt nu:)

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
569
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 640
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka