Sv: Igångsättning
A o O är ju en bra foderstat där hästen har beoven täckta i MJ och protein och alla mineraler o vitaminer.
Har hört att sålänge som hästen vilat ska igånsättningen ta tills hästen är i sin tidigare kondition.
Är din häst så omusklad och felriden är det inget fel med att dra ut lite på tiden, och en bra början i skritt från marken.
Så här kan ju ett veckoschema se ut de 2 första månaderna (skritt).
1:a veckan enbart promenader som du så smånigom kan göra längre och lite tuffare, kan ju även tömköra. Det viktigaste är ju att allting sker successivt och att hästen får tid att vänja sig vid ansträngningen dvs man ökar passen långsamt. Även lägga in vilodagar/ej ansträngande promenad var 3:e dag, så musklerna får tid att återhämta sig och orka bildas.
3:e månaden kan du så smått lägga in lite trav korta intervaller rakt fram och även så smånigom på volt. Du kan även lägga in lite ridning, i skritt 10 min 1 gång i veckan. Inget krävande direkt utan bara så hästen vänjer sig vid vikten.
Typ ett schema kan se ut så här då:
Må: Tömkörning i varierande terräng, backar, kuperad skog o terräng.
Ti: Tömkörning lättare terräng med korta travintervaller i början bara några få minuter i taget, 30 min.
On: Vila med en liten promenad
To: Tömkörning med skrittarbete varierande underlag, hårt o mjukt.
Fr: Ridning i 5-10 min skritt inget krävande
Lö: Promenad 30 min
Sö: Tömkörning med travintervaller 2-3 minuter i taget.
I slutet av 3:e månaden kan du rida 2-3 dagar, tex en dag 30 min med lite travintervaller, 1 dag skritta i terräng, backar lite försiktigt 1 dag träna lättare dressyr 30 min tex. Resten av dagarna vila och tömkörning.
Sen ökar man ju på, längre travintervaller. Lägger till ännu ett kort ridpass i skritt. Lägga till lite galoppintervaller i tömkörningen 4:e månaden kan du rida mer och längre men inte fullt, längre trav o galoppintervaller varierat med styrketräning precis som innan i varierad terräng, varierat underlag. Cavaletti, övergångar mm. Men glöm inte vilodagarna!
Det bästa är ju även att hästen får gå i en stor kuperad hage i flock under tiden den inte arbetas.