Igångsättning!

T

Tican

Jag vill ha igång mina hästar så fort som möjligt efter att de stått ett tag nu under hösten. Och under julen och efter det kommer jag ha massor av tid, så det passar ju bra. Men jag vill ju inte riskera något, utan bygga upp dem långsamt. Tänkte bara skritta iallafall första veckan, men tror ni det funkar att göra det två gånger om dagen? Och efter ett tag kanske ett skrittpass och en halvtimmes travpass om dagen? Kan jag börja lösgöra dem lite även när jag bara skrittar?

Vill gärna ha tips på några enkla övningar att göra såhär "i början"!
 
Sv: Igångsättning!

hur länge har dom stått?
har dom gått i hage??
har du promenerat / skrittat dom ngt under denna period??
vilken form var dom i innan dom ställdes av??

jag brukar använda mig av måttstocken att det tar minst lika lång tid att komma igång som dom har stått...

går dom ihage och rörsig så räcker ett pass om dagen tycker jag. skritta ca 1 timme om dagen. varannan dag uppsuttet varranan dag ledas. på hårt underlag.
svårt att svar mer utan info.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 908
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 000
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp