Igångsättning, skritt och galopp

cello

Trådstartare
Jag har varit lite nyfiken på det här med att hoppa över traven under igångsättning efter skada. Men, när jag läst om det verkar det stå mest om att det är bra vid ledinflammationer. Hur är det med tex senskador? Frakturer? Fång? Osv..
Någon som vet?

Jag har varit lite nyfiken på det här med att hoppa över traven under igångsättning efter skada. Men, när jag läst om det verkar det stå mest om att det är bra vid ledinflammationer. Hur är det med tex senskador? Frakturer? Fång? Osv..
Någon som vet?

Det går inte att svara på. Det får man fråga sin veterinär, för det kan vara väldigt olika från fall till fall.

Det går inte att svara på. Det får man fråga sin veterinär, för det kan vara väldigt olika från fall till fall.

Mja, eller så frågar man folk här efter deras erfarenheter. Det var iaf min tanke! Och det är inte alltid veterinärerna man pratar med är insatta i just det man råkar vara nyfiken på.

Vid ryggskador är det väldigt vanligt. Och diverse muskulära problem.

Ja, det känns ju logiskt, då traven är en rätt statisk rörelse och cirkulationen bättre i galopp. Men hur det påverkar belastning på ben efter tex de skador jag nämnde har jag ingen aning om. Vore intressant att veta!

När jag skulle sätta igång min efter sin senskada så fick jag rekommenderat att ta galoppen före traven förutsatt att hästen kan galoppera i lugn och balanserad galopp. Galopp är ju alltid en lindrigare gångart så att säga än traven men som sagt, mycket hänger på att hästen kan fatta lugn och saklig och mjuk galopp. Har man svårt för att få till det direkt i galoppen så är det ju bättre att ta traven först.

Jag fick samma råd som @Grazing efter en senskada på stoet, av precis samma anledning också. Plus att det var en gammal häst som vi redan innan skadan galopperat lugnt i lätt sits direkt efter lång framskrittning just för att galoppen gjorde henne avspänd och uppvärmd i hela kroppen.

Jag har flera gånger blivit rekommenderad att hoppa över traven och ta galopp först - men det kräver ju att hästen är balanserad i galopp. En häst som har svårt för galopp eller som inte kan fatta galopp utan att slängtrava in i den är ju INTE ett dugg hjälpt av galopp.

Sen har jag en gång på en häst som trots diverse igångsättningsförslag från vet aldrig "höll hela igångsättningen". Där när vet gett upp hoppade jag över traven och gick rakt på galoppen. Den höll ett år men i slutänden gick det inte ändå.

Något däremot samtliga vet jag kommit i kontakt med har anammat senaste åren är intervalligångsättning. Dvs 1 minut trav - X minuter skritt - 1 minut trav osv. Och så sakta öka på först antalet med trav men fortfarande 1 min, sen endera öka på tiden på intervallet eller minska mängden skritt. Och sen introducera galoppfattningar, galoppera ett par språng och bryta av ganska tidigt, men vänta med galopp (i intervall) ett tag till. Borta är "10 minuter trav". A och O är att hästen bär sig och är i balans (så gott den kan efter utb osv). Att trava 10 min på en överpepp häst som mest tossar eller en som ligger på bogarna är ju inte uppbyggande.

Så, det beror på skada och häst helt enkelt tycker jag. Det finns nog inte en igångsättning som passar alla.

Har bara varit med om igångsättning efter upptäckt av artros i ett bakben, långt ner. Men då sa ingen att man skulle hoppa över traven :confused:
Utan det som gällde då var:
Dag 1-2: Boxvila
Vecka 1: Skritt vid hand, ca. 30 min
Vecka 2: Skritt uppsuttet, ca. 30 min
Vecka 3: Skritt och trav uppsuttet, ca. 30 min
Återbesök

Fast som några redan nämnt kan det ju bero på vad det är för skada, och vad man då ger för råd. Har dock hört upplägget ovan väldigt ofta, så trodde det var vanligast...

Jag har flera gånger blivit rekommenderad att hoppa över traven och ta galopp först - men det kräver ju att hästen är balanserad i galopp. En häst som har svårt för galopp eller som inte kan fatta galopp utan att slängtrava in i den är ju INTE ett dugg hjälpt av galopp.

Sen har jag en gång på en häst som trots diverse igångsättningsförslag från vet aldrig "höll hela igångsättningen". Där när vet gett upp hoppade jag över traven och gick rakt på galoppen. Den höll ett år men i slutänden gick det inte ändå.

Något däremot samtliga vet jag kommit i kontakt med har anammat senaste åren är intervalligångsättning. Dvs 1 minut trav - X minuter skritt - 1 minut trav osv. Och så sakta öka på först antalet med trav men fortfarande 1 min, sen endera öka på tiden på intervallet eller minska mängden skritt. Och sen introducera galoppfattningar, galoppera ett par språng och bryta av ganska tidigt, men vänta med galopp (i intervall) ett tag till. Borta är "10 minuter trav". A och O är att hästen bär sig och är i balans (så gott den kan efter utb osv). Att trava 10 min på en överpepp häst som mest tossar eller en som ligger på bogarna är ju inte uppbyggande.

Så, det beror på skada och häst helt enkelt tycker jag. Det finns nog inte en igångsättning som passar alla.

Det viktigaste är nog att öht inte fastna i div råd på sociala media oavsett folks individuella redogörelser ... Utan snarare se till och förstå att alla skador /konvalescenser kräver olika , vilket i första hand man frågar veterinären om .
Det är ofta veterinärer säger att galopp är bättre än trav . Eftersom hästen har bättre förutsättning att balansera sig i den gångarten allmänt naturligt - så ytterligare då under ryttare och ffa generellt att många ryttare öht inte förmår rida sina hästar i balans . Varesig i friskt läge eller när hästarna sen är skadade och ges rehab råd ridmässigt .

Senast ändrad:
Någon som vet?

Som jag lärt mig igångsättning (pga skada runt led, inte senskador), så har det alltid varit skritt och trav. Däremot inte trav i tio minuter, eller ens en minut. Utan skritt vid hand - skritt under ryttare - 6 långsidor trav, resten skritt - 10 långsidor trav, resten skritt - 12 långsidor trav, resten skritt, därefter ett par varv åt varje håll på stor volt - alla gångarter men försiktigt med böjda spår i annat än skritt och lång uppvärmning.

Det är framförallt de böjda spåren jag lärt mig att akta mig för, samma under framridningen - undvika böjda spår på ouppvärmd häst.

Som jag lärt mig igångsättning (pga skada runt led, inte senskador), så har det alltid varit skritt och trav. Däremot inte trav i tio minuter, eller ens en minut. Utan skritt vid hand - skritt under ryttare - 6 långsidor trav, resten skritt - 10 långsidor trav, resten skritt - 12 långsidor trav, resten skritt, därefter ett par varv åt varje håll på stor volt - alla gångarter men försiktigt med böjda spår i annat än skritt och lång uppvärmning.

Det är framförallt de böjda spåren jag lärt mig att akta mig för, samma under framridningen - undvika böjda spår på ouppvärmd häst.

Intressant. Jag har aldrig fått en igångsättning som inkluderat ridbana/ridhus utan alltid "rakt fram ute i naturen"

Min "standardvet" som jag brukar åka till förespråkar galoppintervaller som igångsättning i många fall. Alltifrån ledinflammationer till senskador har jag hört att hen rekommenderar intervaller till. I många fall tror jag det är väldigt bra, men jag tror man ska utgå ifrån skadan.

Min häst som hade fraktur + ligamentskada valde jag att sätta igång suuuperförsiktigt. Men det förklarade veterinärerna med att det var för ligamentets skull. Det är så lätt att det blir sämre, så det måste stärkas extremt långsamt. Hade det bara varit fraktur hade det troligen blivit en annan igångsättning. Nu körde jag lite den metoden som @Alexandra_W förklarade, med intervaller. Började med typ 50 meter trav (då hade vi kommit upp i skritt ca 1h först). Utökade antalet intervaller successivt och sen ökade på längden, och la sedan in galoppintervaller. Gick sedan över till fler galoppintervaller än travintervaller då jag gillar galoppen mer än traven i stärkande syfte egentligen. Jag lät igångsättningen ta typ 5 månader, men jag var nog lite väl överbeskyddande :).

Intressant. Jag har aldrig fått en igångsättning som inkluderat ridbana/ridhus utan alltid "rakt fram ute i naturen"

Jag har bara satt igång hästar i jobbet, och då har det varit i ridhus/ridbana pga olycksrisken med att rida ut en pigg konvalescent, så det är nog mest av arbetsmiljöskäl, och det behöver ju inte en veterinär ta hänsyn till.

Jag har bara satt igång hästar i jobbet, och då har det varit i ridhus/ridbana pga olycksrisken med att rida ut en pigg konvalescent, så det är nog mest av arbetsmiljöskäl, och det behöver ju inte en veterinär ta hänsyn till.

Nej men eg borde kanske fler vet ta hänsyn till det. Alltså att faktiskt ge ett schema för ridhus/bana för de som är säkrare där. De flesta konvalescenter är ju mer eller mindre taggade när de konmer ut. Tycker det var ett bra tänk med X långsida trav osv

Om vi pratar ledinflammationer så det finns egentligen inget med böjda spår i sig som hindrar, problemet är att det är a och o att hästen är i balans och det vet veterinärerna är problemet för många ryttare , så då rekommenderas raka spår under lång tid efter konvalescens/behandling av den orsaken främst .

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 746
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross