Igångsättning för FET häst med fångvarning.

Apollo 13

Trådstartare
Jag köpte ju ett sto i söndags som är vad man minst sagt kan kalla överviktig. Hon är extremt fet och eftersom jag inte har möjlighet att ha henne uppstallad så står hon på bete, dock med betesreducerare. Iaf så har hon tidigare vart utlånad på foder från feb tills nu, har stått på fri tillgång silage och KORN :eek: och ridits max en gång i veckan. Ni kan gissa hur hon ser ut. Vi tänkte iaf att vi skulle skritta lååånga och många promenader. Minst två promenader om dagen på minst en timma var, helst mycket i skogen så hon får arbeta.

Iaf så var hovslagaren ute idag, min andra häst hade trampat av sig en sko och jag tyckte det var bra att han fick slå ett öga på henne för att se om det skulle bli eventuella förändringar gällande fång. Hovslagaren tyckte hovarna såg fina ut och inga symptom alls på fång, däremot tyckte han att vi absolut skulle sätta igång och rida henne på en gång, helst börja trava så att hon fick träna så mycket som möjligt för att gå ner i vikt. Och då undrar ju jag givetvis hur ni ställer er till de olika alternativen, hade ni gått på alt nr 1, många och långa promenader eller alt nr 2, rid på och så mycket som möjligt, även trav så att hon får arbeta!

Jag sa till honom att vi inte tänkt rida ibörjan utan låta henne gå ner i vikt.. hon behöver inte riktigt 60 kg extra på kroppen, men han tyckte att en sådan häst inte ska ha några problem med det (kallblodssto 12 år, vältränad fram tills i feb) och tyckte att det var bättre att vi kunde sitta upp och trava henne och låta henne arbeta mer och att det skulle vara bättre än att jobba mindre utan ryttare på ryggen.

Vad tror ni? och framförallt varför?

Tack / Helen

Sv: Igångsättning för FET häst med fångvarning.

Hej!

I detta fall, med extremt fet häst, hade jag tagit långa (och då menar jag långa) skrittpromenader i början. Dels för att det är skonsamt mot leder mm, som ju är ganska överbelastade av den extra vikten, dels för att en så fet häst har inte kondition/ork för en massa trav, men även för att då får man den ut från hagen/betet och hindrar den från att äta. Jag hade lett hästen, tömkört och varit ute minst 1 timme och sedan ökat mer och mer.

När hästen gått ett tag i skritt skulle jag börja trava, men tömköra, fortfarande för att undvika belastningen på lederna.

Sen kan man tycka att hästen går ner fortare i trav och galopp, men kroppen måste hinna med också, bantning av häst är inget man gör på en kort period, tyvärr.

Min egen har jag bantat hela vintern, hon har gått från 610 kg till 580, på den tiden, men byggt muskler och faktiskt tappat mycket i fett. Jag tänker mej få ner henne till 550, men det kommer ta tid. Betet är ju en svår period för dessa hästar, det bästa vore för hästen att du stallade in den halva dygnet eller lät den gå i sandlåda, men annars gäller att se till att den inte kan stå med nosen i backen hela tiden..

lycka tilll och berätta gärna hur det går för er!

/ Lavinia

Tyvärr har vi ju ingen möjlighet att stalla upp, därför jag spenderade en förmögenhet på en betesreducerare idag.
Men jag tänkte också i de banorna som du säger, däremot är ju övervikten så stor och hästen går på bete, även om hon inte får i sig så mycket gräs som de andra så går hon på bete och vi är ju välldigt oroliga för fången. Därför kanske det är mer hälsosamt för henne att rasa i vikt än att åka på fång? Men som sagt, pallar lederna det?

föresten, när du säger "ett tag" och "längre och längre" så får du gärna vara lite specifikare :)

Har hästen haft fång tidigare eller är du bara allmänt orolig?

Jag hade nog gjort något mellanting. Du märker kanske hur mkt hästen orkar och om den blir trött? Men jag förstår din rädsla med en fet häst. Den bästa är säkert att få ner den i vikt så fort som möjligt även om man inte ska snabb- banta en häst. Sedan är det inte heller bra precis som du skriver att sätta igång den för snabbt. Det kanske också frestar på hovarna extra med tanke på fångrädslan (men det är jag osäker på och kan egentligen ingenting om).

Ursäkta lite vimsigt svar. Det viktigaste är nog egentligen att man är medveten om riskerna.

lycka till med hästen!

nej vad vi vet så har hon aldrig haft fång, hon har inte haft det de senaste 6 åren iaf (kollat med försäkringsbolaget) så det handlar om att jag bara är allmänt orolig. du som sett hästen i andra tråden vet ju vad jag menar när jag säger att hon e fet.
just nu ligger vi på två promenader om dagen på 1 timma vardera, däremot har vi sånt tempo så vi går dem på 1 timma när det annars brukar ta kanske 1h och en kvart tjugo minuter med den andra.. men den är och andra sidan rätt seg :angel:
Funderar på att lägga om rundan imorgon och gå åt andra hållet för att få ännu mer tid. Förstå vilken tight röv JAG kommer få av det här! Hoppas bara mina knän och höfter pallar, dom brukar göra ont när jag går så här mycket, har haft endel känningar efter kvällens prommis... Så skönt att man kan skita i sina egna skador när samtidigt som man oroar ihjäl sig för hästarna.

Hej, vad köpte du för betesreducerare sen?
Funkar det bra med den? :)

Först köpte jag globusen.... den funkade inte alls. började klippa upp hålet, när jag stod och joxa med den trampade hon på grimskaftet som satt fast i munkorgen på hennes skalle och helt plötsligt var den i två delar.
idag köpte jag green guarden... jag vet inte om min häst är blåst eller om jag är fjantig eller bara gett henne för lite tid men det verkar inte som att hon får i sig mycket av den heller. hon verkar helt enkelt för pantad för att lösa problemet. hon kör ner mulen och så fort hon märker att munkorgen stoppar så upp igen... i bästa fall irrar hon omkring som en förvirrad tax nere i gräset men ger den lix ingen chans utan far bara omkring.

Däremot ska jag också erkänna, att när jag väl presenterar henne för mat, dom stod inne inatt och då står hon på halm som hon äter, då visade hon inte mycket intresse för det, inte heller när jag släppte ut dem i vinterhagen med halm så åt hon, då var det mer spännande att gå och titta på annat... så SÅ hungrig kan hon ju uppenbarligen inte vara då? Då BÖR hon väll helt enkelt få i sig mat ändå?

Nåja, jag mäter henne noga och håller koll så hon inte rasar i vikt, försöker även släppa henne utan.

Om hon inte är intresserad av att äta ngt annat så får hon nog i sig en del. Min fånghäst går bara i gräshage med magert gräs max sex timmar om dagen. Hon har ej betesbegränsare. Men hon går inte och äter hela den tiden.
Hon äter visserligen lite hö också.

Jag motionerar min mkt. En del av tiden går jag vid sidan om. Vi har blivit smalare båda två!!

Imorse när jag kom ner och skulle ut och gå så stod hon fint och åt! När jag lämnade henne så började hon också äta och jag tycker den verkar funka fint nu, hon får i sig mat, men det tar ett tag mellan tuggorna eftersom hon måste plasera om mulen så många gånger innan hon hittar en tuva som går genom korgen.

Hur pass mycket mortionerar du din? Iof är det väll stor skillnad på hur mycket våra hästar väger, din kanske bara ska behålla vikten och min ska tappa.

Imorse tänkte jag slå på stort och gå långa rundan åt andra hållet, som jag VET tar 1h och 20 minuter..... Den traskade vi runt på 55 minuter... haha hon flåsade lite i slutet, men hon var jätte duktig. Hon verkar ha rätt bra kondis ändå med tanke på övervikten. Ja menar att pressa den rundan på den tiden och bara flåsa så lite.. det tycker jag är bra :p

Jag tycker inte att du ska lyssna på vad hovslagaren säger utan fortsätta som du gör, två timmar i snabb takt gör mycket!

Är hon inkörd?

Isåfall hade jag kört mycket i skritt också för variationen skull och för att de bygger bra magmuskler vid körning (förutom andra muskler alltså)

Rider du eller går du brevid?

Jag tycker att du iallafall kan rida ena passet, öka sedan rundorna, några mil i skritt är ju egentligen helt normalt för en häst att gå om dagen.

Jag tänkte också tipsa om körning, men var visst inte först ;)

Jag skulle köra mycket i skritt med små inlägg av trav bitvis - för att få upp pulsen en smula bara, kanske 100 meter åt gången eller så tills hon blivit smalare.

Hur var hon i träning i februari? Hos travtränare eller? I så fall har hon säkert gått mycket intervallträning tidigare och "kan" den grejen. Dock korta travintervaller som sagt var och helst i vagn där hon inte får just någon ökad vikt på sig.

Om du inte kan/vill köra så är det skritturer i omväxlande terräng som jag tycker är det lämpligaste. Gärna enligt principen skritt med ryttare halva sträckan och skritt utan ryttare andra halvan. Ut på stigar och backar så att hon bygger muskelmassa också!

Till er båda

Tyvärr är hon inte inkörd, hon har gått som dressyrhäst hela sitt liv. Fram tills i februari skall hon har blivit riden ordentliga pass minst 1 h om dagen.

Jag ska försöka gå mycket i skogen, våra skogar är dock så sjukt stora och jag går så himla lätt vilse :angel: Men annars har vi perfekta stigar för att hon ska få jobba.

Det var ju en himla bra ide att jag kan rida halva vägen och gå halva vägen, då slipper jag förstöra mina höfter och knän. Tack.

Ånej, jag som också köpt globusen! Jag tyckte den var lite stor på bredden och min häst kan nog få av den med en hov eller genom att klia...Jag funderarde också på att köpa GG istället. Så svårt. Min har ju fått fång också så munkorgen får ju inte åka av.

Jag har lite tid att fundera så...:) Kul att GG funkar för er.

Tyvärr har vi ju ingen möjlighet att stalla upp, därför jag spenderade en förmögenhet på en betesreducerare idag.
Men jag tänkte också i de banorna som du säger, däremot är ju övervikten så stor och hästen går på bete, även om hon inte får i sig så mycket gräs som de andra så går hon på bete och vi är ju välldigt oroliga för fången. Därför kanske det är mer hälsosamt för henne att rasa i vikt än att åka på fång? Men som sagt, pallar lederna det?

föresten, när du säger "ett tag" och "längre och längre" så får du gärna vara lite specifikare :)

Varför köpa en häst om man inte har råd att stalla upp den? Hur ska du göra till vintern liksom? :crazy:

Rent generellt så skall man inte snabb banta hästar, precis som vi går de då ner på sparlåga och kroppen lagrar fett för att den förebereder sig på svält.

ang. arbete så med tanke på att man alltid, även på hästar som är helt igång, skall vara jätteförsiktig vid ägarbyte, nytt ställe, ny ryttare, nya underlag osv, så skulle jag aldrig sätta igång denna häst för hastigt om hon dessutom varit avställd och inte igång ordentligt på ett bra tag nu.

med andra ord så skulle jag ta det lugnt i ordnad form precis som du har tänkt.
Begränsa hagen, så att hon inte går på kraftigt bete. Då kan hon ju tillochmed gå utan betesreducerare istället!

Varför köpa en häst om man inte har råd att stalla upp den? Hur ska du göra till vintern liksom? :crazy:

shit vilken idiotisk kommentar. jag har ett EGET stall EGET bete, men har ingen möjlighet att stalla upp för jag vill inte ha henne ensam i stallet och de andra skall stå nere på bete. Varför stalla upp när jag inte ens behöver stalla upp när en betesreducerare fungerar bra? Jag tror garanterat att hon mår bättre av att få stå ute hela dagarna med en betesrecuderare än att stå ensam i ett stall.

Senast ändrad:

så skönt att du slängde in en kommentar, du är alltid så vis :bow:

jag kör som jag tänkt då helt enkelt, ska ringa en vända till strömsholm och rådfråga dem med igångsättningen, men jag tror nog att de kommer säga precis som du och jag.

nu när hon listar ut hur betesreduceraren fungerar så stör hon sig inte alls på den, blir inte stressad eller något och hon kommer åt att klia sig ändå, även om inte lika bra så kan hon och det finns annars massa träd att klia sig mot. dessutom blir ju betena så förstörda när man spärrar av, då kan dom inte välja toaletter utan skiter precis överallt och allt blir bara en stor rata, därför har jag heldre henne ute i stoa hagen och att hon kan röra sig fritt med betesrecuderaren. dessutom verkar hon vara en häst som tycker om att promenera runt och det vill jag absolut uppmuntra eftersom hon behöver gå ner.

tack för ditt svar.

shit vilken idiotisk kommentar. jag har ett EGET stall EGET bete, men har ingen möjlighet att stalla upp för jag vill inte ha henne ensam i stallet och de andra skall stå nere på bete. Varför stalla upp när jag inte ens behöver stalla upp när en betesreducerare fungerar bra? Jag tror garanterat att hon mår bättre av att få stå ute hela dagarna med en betesrecuderare än att stå ensam i ett stall.

Idiotiska kommentarer har vi nog fått allihop, inget att bry sig om. De säger mer om den som skriver dem än om de som de vänder sig till.

Jag rider min häst ungefär 1-2 timmar om dagen. Ibland går jag långa sträckor, ibland högre tempo. Detta blandat med dressyrtäning (eller vad man kan kalla det) Jag tycker att hon är ganska lagom nu men ska inte gå upp någonting.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 320
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 052
Senast: shia
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 896
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka