Igångsättning, ett sto som går upp fort

Ganti

Trådstartare
Jag har fått hem en foderhäst som inte är igångsatt.
Meningen är att det kan bli köp.

Det är ett islandssto på 13 år som har stått hela vintern.

Jag började första 2 veckorna med att gå med henne ca 3 dagar i veckan.
Sedan blev det en vecka uppehåll.
Nu har jag börjat skritta henne i sadeln med kort korta pass i trav eller tölt.
Jag varvar detta med löslongering där det blir samma som i sadeln, något längre ökat tempo.
Detta blir varannan dag, ibland blir det 2 dagars vila.

Mitt problem jag känner just nu är att hon är ett sto som går upp i vikt för ingenting och det är svårt att få henne göra av med det hon äter när hon inte är igång riktigt ännu.
Nu betar hon bara i en lagom stor hage men hon lägger på betesmagen väldigt fort fastän det egentligen inte finns så extrema mängder, jag har aldrig varit med om en häst som lägger på sig så fort.
Hur kommer detta påverka hennes träning?
Det känns som om det bör slita mer på hennes ben.

Hon ska jag gå lättare tillväga för att fortsätta träningen?

Sv: Igångsättning, ett sto som går upp fort

Jag skulle sätta på en munkorg eoch/eller stalla in för att undvika mer viktuppgång eller byta hage om det är möjligt sen skulle jag skritta och klättra mycket.

Sv: Igångsättning, ett sto som går upp fort

Jag har min häst under igångsättning och under storbantning.
Hon går i en hage helt utan gräs de finns ytterst lite att äta det är mestadels för att hon ska ha någonting iallafall att pula med om dagarna. Men mest är det jord i hagen just nu!
Så här ser hagen ut

20juni11004.jpg

Sedan får hon mellan 5-6 kilo hö inte alltför höga värden på samt 0,5 liter kraftfoder om dagen.

När man sätter igång en häst så första veckan skritta långa turer att skritta tar inge skada.Jag red mycket ut i skog och mark så hon ficklufta på tassarna och få upp flåset.
Det är bara stärkande och muskelbyggande för komma skall=)
Så gjorde jag iallafall. sedan har jag de första 2 veckorna mest gått på att jobba upp kondisen och struntat helt och hållet i att försöka jobba henne i form.
Utan kondis, intervallträning ute är perfekt det bygger både muskler och upp flåset.
För flåset måste finnas för att hästen skall orka. Nu 4 veckor senare brukar jag kräva form bitvis och hon klarar en 30 minuters lektion för tränare utan problem. Och flåset börjar bli rikitgt bra och kroppen med.

Jag passar mig för att rida på volter i allmänhet utan försöker hålla mig om jag rider i ridhuset på 4 kantspåret. Eller så rider jag kanske 5 minuter på en volt och sen ut pårakspår igen.
Det är såå lätt att man fastnar på dessa volter och då dröjjer det inte lång tid innan hästen börjar bli skadad.:(

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
641
Senast: MiniLi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 232
Senast: Ragdoll
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 880
Senast: Mia_R
·
Islandshäst Jag har ett islandssto som är 12 år. Jag har haft henne sedan hon var 5 år. Innan hade jag en islänning som var en riktig töltmaskin...
Svar
17
· Visningar
5 234
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka