Igångsättning eller inte - uppdatering

Sv: Igångsättning eller inte - uppdatering

När min dotter föddes tyckte jag såklart hon var finast i världen, och jag var på riktigt JÄTTERÄDD att någon skulle stjäla henne på BB :eek:. Även senare i affärer och sånt, hade ett öga och en hand på henne jämt, och tänkte verkligen på hur avundsjuka alla andra måste vara.

Logiskt visste jag ju att det inte var så men det hjälpte föga :D

Ts far är lika dan. Personalen på BB fick knappt komma i närheten av henne. Han insåg väl att det började gå till överdrift när far och morföräldrarna övervakades med samma misstänksamhet.

Och det konstigaste tyckte jag var att jag visste - utan ngn som helst erfarenhet av bebisar - hur man skulle ta i det egna barnet (barnen i mitt fall). Det var helt självklart.

He he det där med att man har sötast barn är ju också en skön känsla, det fanns faktiskt en söt bebis till på BB när jag låg inne med mina första, det var en liten tjej som var gul - hon var så himla söt - men det var den enda. När mina första föddes så var de ju rätt små, 2.2 och 2.3 kilo, allt över 3.0 kilo tyckte jag var ganska motbjudande stora, nästan äckligt att nån ens ville amma dem, de var ju monsterstora. Sen fick jag min sista unge, 4.2 kilo, då var det helt tvärt - om allt under 4 kilo var så ynkligt och bräckligt att jag inte fattade att folk vågade ta i dem... man är bra konstig.

Haha, vad ljuvligt det är :D Så tror man att man själv inte skall känna sådär ologiskt men det gör man ändå.

Nu är ju min tvååring också världens finaste och smartaste och vackraste, det är bara det att hon är som mest ljuvlig när bara jag ser :angel:
Fast det var just de där första 2-3 månaderna som jag var nästan lite paranoid, vem som helst skulle ju byta sina små klumpar mot min ljuvliga flicka :o

Och det konstigaste tyckte jag var att jag visste - utan ngn som helst erfarenhet av bebisar - hur man skulle ta i det egna barnet (barnen i mitt fall). Det var helt självklart.

He he det där med att man har sötast barn är ju också en skön känsla, det fanns faktiskt en söt bebis till på BB när jag låg inne med mina första, det var en liten tjej som var gul - hon var så himla söt - men det var den enda. När mina första föddes så var de ju rätt små, 2.2 och 2.3 kilo, allt över 3.0 kilo tyckte jag var ganska motbjudande stora, nästan äckligt att nån ens ville amma dem, de var ju monsterstora. Sen fick jag min sista unge, 4.2 kilo, då var det helt tvärt - om allt under 4 kilo var så ynkligt och bräckligt att jag inte fattade att folk vågade ta i dem... man är bra konstig.

Precis - Elina vägde 2,3 kilo också, så liten och ljuvlig, och jag kände precis sådär... fast jag vågade inte skriva det :o

Precis - Elina vägde 2,3 kilo också, så liten och ljuvlig, och jag kände precis sådär... fast jag vågade inte skriva det :o

Ha ha! Min vägde 4,3 kilo och den enda andra som jag tyckte var någorlunda söt var lika stor. De andra var små eländiga kryp. :D

Och jag satt med en klump på 4.4 kg på Neo, då kändes min bebis FET i jämförelse med de andra tusen-grammarna...(om ens det i värsta fall :crazy: )

Jag hoppas allt går bra för dig Mabuse och att amningen fungerar bra.

:D

Tvåkilosklumparna tyckte jag var helt okej, de större däremot... Min lilla knappa enkilos gullunge däremot, han såg så klok ut - inte som de där stora tjockisarna :p. Konstigt nog är han fortfarande lika söt fastän han börjar närma sig Kattennizzes jättebebis i vikt ;)

Varmaste gratulationer från mig! Vad härligt att allt gick bra och att bebis äter ordentligt. :love:

Själv känner man ju sig sådär pigg efter en förlossning, även om den varit enligt skolboken. Hormonerna har iaf gjort mig till ett ilsket monster med städmani och aggressiva tendenser mot allt som rör sig utom det lilla underbara livet - som ju naturligtvis är det vackraste barn världen skådat.

Må som du vill och känn inga måsten är mitt råd. Sköt om dig och babyn och tag emot hjälp från partner, familj, vänner och kära - på dina villkor.

(Vad gäller jerseyko så sjunker hon i mina ögon för varje inlägg. Fult att referera till pm, fult att gratulera när man tidigare betett sig som en riktig svinpäls och tja.... noll respekt har jag för den typen av användare. ignorera!)

HAr du också fått barn nu?! Eller är jag förvirrad av portvin nu???

HAr du också fått barn nu?! Eller är jag förvirrad av portvin nu???

hehe

Inte precis nu, men jo... det var inte sååå länge sedan. Men jag refererade nog mest till barnafödande i allmänhet. Ingen jag känner har varit precis som vanligt efteråt, utan snarare mått lite si och så med alla hormoner i kroppen.

Hur går det för er? Skönt att även pappa får vara hemma tills du mår bättre. Vi hade ju en helvetiskt tuff start med Isak med en grym kolik (skrikpass som var upp till 12h) och barnläkaren sjukskrev mig för att jag var trött så vi fick vara två i nästan sex veckor och vilken skillnad (två veckor pappa-ledighet och 4 veckor sjukskrivning) att få vara två när det är tufft. Jag var och är DÅLIG på att be om hjälp men ta hjälp av vänner/familj och ha prio ett på att få vardagen att gå runt dvs äta-sova och duscha samt att om möjligt få lite tid att bara "vara".

Jag känner ju igen mig i mycket av det du skriver och skrivit på forumet (här och i andra trådar) att shoppa barnkläder (där har jag dock ändrat mig tyvärr det är DYRT), spädbarn kontra barn och att vilja planera så långt som möjligt i förväg. Det gör mig INTE till en sämre mamma och inte heller dig! Jag ser ju en stor önskan om att du även vill göra din man delaktig med ex delad föräldraledighet och det kan vara en nagel i ögat på en del (som själva vill ta allt eller inte kan dela lika av olika anledningar). hoppas kliandet snart slutar.

Många kramar Javan

En stor eloge till dej som svarat så sakligt hela tiden och inte tappat humöret nämnvärt utåt! Verkligen starkt gjort i din situation! Både efter en tuff graviditet, knepig förlossning, och jobbigt efteråt. Jättekram!

Skönt att din bebis verkar må bra, det helar en trasig mamma lite i alla fall. Hoppas verkligen att du får hjälp att hantera din PTSD. Både av familj, vänner och proffs.

Snusa bebis och bli kramad av sambo ordentligt nu!

Stor kram
Miks

Calaziraya Gud vad du har varit duktig i denna tråd och förra! Saklig men hård och rättvis! :bow:

Eftersom även denna har spårat ur och jag är alldeles för trött just nu för att orka rensa upp så låser jag denna och tar tag i det i morgon när jag förhoppningsvis kan få ordning på det hela.

Snurrfian-moderator

Nu har jag rensat upp, en hel del har försvunnit, även om hela inlägget inte borde tas bort på en del men det blev lite mycket att gå in och peta i. Nu hoppas jag att den tråd kan hållas ren från tjafs och påhopp.
Triangla gärna, hellre en gång för mycket än en gång för lite!
Snurrfian-moderator

Senast ändrad:

Min 4.2 kilos var också på Neo - fin och präktig pojke tyckte jag och jag inbillade mi g förstås att även personalen tyckte att han var den finaste.

Till Mabuse -
Jag hoppas att alla dina bekymmer försvinner och att förlossningen från helvetet går att bearbeta.
Du har iallafall (precis som vi alla andra) haft turen att få den finaste bebin.

:banana:

Jättegrattis till din bebis och jag hoppas att både klåda och annat ger med sig inom kort :laugh:

Eftersom även denna har spårat ur och jag är alldeles för trött just nu för att orka rensa upp så låser jag denna och tar tag i det i morgon när jag förhoppningsvis kan få ordning på det hela.

Snurrfian-moderator

Nu har jag rensat upp, en hel del har försvunnit, även om hela inlägget inte borde tas bort på en del men det blev lite mycket att gå in och peta i. Nu hoppas jag att den tråd kan hållas ren från tjafs och påhopp.
Triangla gärna, hellre en gång för mycket än en gång för lite!
Snurrfian-moderator

Tack för det! Har inte velat gå in i tråden något mer, för jag ville inte behöva läsa de sista svarsinläggen från den avstängda användaren, jag blev så ledsen av att läsa hennes elakheter. :(

Tack också till dem som trianglade!

En stor eloge till dej som svarat så sakligt hela tiden och inte tappat humöret nämnvärt utåt! Verkligen starkt gjort i din situation! Både efter en tuff graviditet, knepig förlossning, och jobbigt efteråt. Jättekram!

Skönt att din bebis verkar må bra, det helar en trasig mamma lite i alla fall. Hoppas verkligen att du får hjälp att hantera din PTSD. Både av familj, vänner och proffs.

Lika dåligt som det blev med förlossningen, där mycket gick fel pga missbedömningar, dålig planering och den mänskliga faktorn, lika bra har hjälpen efteråt varit. Personalen på BB har slagit knut på sig för att hjälpa, och det finns en ordentlig plan för uppföljning framöver. Det känns bra, men ännu bättre förståss hade det varit om det inte behövt bli så fel i första läget.

Vad skönt att höra att du får bra stöd nu även om det är beklagligt att förlossningen inte blev som du önskade.

Det skulle vara intressant (i alla fall för mig som snart ska föda igen:crazy: och självklart under förutsättning att du känner att det är något du vill dela med dig av) att få veta om det var något av planeringen eller missbedömningarna som hade kunnat påverkas om du fått mer info, fått bestämma mer etc.

Man är ju i ett väldigt utsatt läge när man ska föda och i alla fall jag har börjat känna mig rätt nervös och väldigt mån om att själv kunna påverka i så hög grad som möjligt.

Jag har vridit och vänt på förloppet, men kommer inte på något jag egentligen kunde gjort annorlunda för att se till att det blev bättre tyvärr. Möjligen blåvägrat igångsättning, men CTGt såg inte så bra ut tyckte läkaren. Läkaren var väldigt tydlig med att hon tyckte att jag borde sätta igång, och eftersom jag ändå var så mycket över tiden och inte mådde särskilt bra, så verkade det vara ett vettigt beslut. Med facit i hand skulle jag kanske sagt nej, och kanske fått en bättre förlossning nästa dag när det var annan personal som jobbade t ex, mn sånt kan man ju inte veta på förhand.

Felet var inte att jag inte fick påverka, utan att personalen satte igång saker utan att ha en genomförbar plan för hur de skulle slutföras. De beslut som togs var jag med på, och de var vettiga givet förutsättningarna vid den tidpunkten, men med bara ett uns av planering och förutseende från personalen hade det inte behövt bli hälften så fel. Plus några ordentliga nitlotter bland personalen som råkade vara i tjänst den natten, men snt kan man ju omöjligt förutse eller påverka.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka