igångsättning efter skada

Byange_stall

Trådstartare
Hej, har en fundering på hur lång tid ni tror att det tar för att få fart på en häst igen efter en ganska rejäl senskada, Hästen fick en senskada i sept 07, Stort svart hål i senan, samt bristning i förstärkningsbandet.... Denna skada låg fram till årsskifte och vad jag förstår så skulle sedan hästen sättas igång men blev drabbad av en kotledsinflammation i höger (samma ben i mars 08) Den hade 2 gr hälta och sprutad med kortison och tuppkam i leden i maj gjordes sista besöket på klinik. Den var den 0 gr halt men stel i gången. Hästen sattes ut till försäljning och tränades igång, anm till hopptävling i aug 08. Vi köpte hästen utan att veta att den varit sprutad och haft kotledsinfl. Tyckte att hästen kändes ofräsch, kollade skoningar, ryggar och ben. Hästen slutade snubbla med fram efter omskoning. Dock kvarstod korta steg. Vet kom ut och han var 2 gr halt på samma led som vi nu fått veta att han blivit sprutad i samt 1 gr hälta hela andra fram benet.
Vad tror ni är hästen för hårt igångsatt. Vi hade bara hunnit skritta hästen pga att den kändes konstig och snubblig... Ngt trav på mjukt underlag, vi har aldrig hoppat den eller galopperat den här utan misstänkte hälta direkt...

Vad tror ni? Är den snabbt igångsatt fr maj till aug....:cool:

Sv: igångsättning efter skada

Ja jag tycker det är för snabb igångsättning för en senskada, framförallt om det va en allvarlig skada. Min häst hade en väldigt liten senskada och de tog ca. 1 år för honom att komma tillbaka i normal träning, då hade han inte heller hoppat den tiden utan började hoppa efter ca. 1 år. Så ja jag tycker det är alldeles för snabb igångsättning.

Märkte ni inte att hästen va ofräsch när ni provred hästen? Eftersom ni misstänkte hälta direkt tänkte jag..Gjordes ingen besiktning?

Senast ändrad av en moderator:

Tyvärr låter det alldeles för snabbt. Jag skulle tro att vet normalt rekommenderar att man sätter igång väldigt försiktigt efter en senskada, och sedan har regelbundna återbesök på klinik för att hela tiden stämma av att hästen klarar igångsättningen och att man inte får bakslag. Kotledsinflammationen kan bero på att hästen spänner sig och har ont, pga av att senskadan har gått upp, eller förstärkningsbandet som spökar, eller en ny skada.

Om den var 2 gradigt halt i maj och sprutades, så brukar vet vilja ha återbesök efter ca 3 veckor. Om det inte gjordes, så kanske hästen inte blev ohalt av sprutningen då? Efter friskförklaring brukar det väl vara några veckor/en månad skritt, innan man försiktigt börjar med trav på raka spår i korta uppreprningar. Hela tiden liten hage utan bus med kompisar.

Jag tror det vore bra att åka in på klinik och kolla igenom hästen ordentligt, bedövningar/ultraljud för att försöka få mer koll på vad det är för fel, en vet som kommer ut brukar inte ha samma möjligheter. Alternativt om ni ska försöka häva köpet, men det är svårt att veta vad det finns för möjligheter.

Jag tycker att det verkar tidigt oxå, men vi fick inte veta att han varit skadad med kotledsinflammation i höger kota förrens nu. Hans senskada var fr sept och jag tyckte att fr sept 07 till aug 08 var okej viloperiod. De har helt enkelt "glömt" att berätta att han var halt i våras med kotleden och blivit sprutad.
När vi provred honom i början på aug så red vi i ridhus. Tyckte kanske att han såg lite knixig ut men sa att om han bara besiktades så var jag intresserad. Som vanlig när man tittar på hästar så gjorde vi missen att säljaren sa att fler var intresserad och det var bråttom, de tyckte inte att det var någon idé att låta fler titta provrida för skoj skull.... Sagt och gjort, bad dem besikta och eftersom det är 25 mil så kunde jag inte komma ifrån. De ringde och sa att den passerat besiktningen och jag fick det på avtal på fax. Hämtade hästen en kväll samma vecka. Första veckan var vi utan sadel och jag bad en kiroprakt H L titta på hästen för säkerhets skull. Han tittade lite snabbt och såg inget direkt fel muskulärt, hade då inte ridit hästen ännu men skulle börja snarast. När jag tog ut honom i hagen, ganska slät gräshage så var han lite knixig och väldigt snubblig. Det gick ngr dagar och sedan bad vi ridlärarn kolla. Hon sa att han inte nickar och haltar jättetydligt men hon trodde att det kunde vara fler ben. Förtjust i hästen så jag tänkte att det är nog inget för när vi ringde säljaren så sa det att han kan kännas knölig i gången. Eftersom vi nyss fått hem dem ville vi ju inte jobba den så mkt heller utan bara ta det lungt och lära känna den...
Ef mkt om och men så kom iallafall vet och han var halt på båda fram. Nu när jag kontaktat säljaren så har de skickat journaler, de påstar att vi ev ridit hästen halt eller att han vrickat sig ute hos oss.... Men det är samma ben så jag tror att de satt fart för tidigt...:crazy:

Mitt sto skadade sig i hagen sista helgen i maj i år. Skada på djupa böjsenans förstärkningsband....jag får fortfarande inte rida henne fast hon stått i snart 5 månader, tror inte att jag kommer att rida henne förrän efter nyår...... nån gång.

Jag tycker att du skall ta hästen och åka till klinik så att de får kolla igenom allt ordentligt och att du kan få svar på dina frågor och inte behöver gå och grubbla för det kan ta knäcken på en. Jag kan gissa att du går omkring med en klump i magen över det här och det är jättejobbigt för dig också, tro mig, jag har haft den där klumpen sen i maj själv....inte kul.
Det kommer ju säkert att kosta dig en självrisk men det kan det ju vara värt om du kan få nån klarhet i vad som är tokigt.

Lycka Till!

Jag har mailat journal till min vet. Vi får förhoppningsvis tid för röntgen på ATG i veckan. Känner att jag skulle vilja röntga varje ben på denna häst för att veta vad som är fel. Jättego häst och jag skulle vilja göra allt för att få honom bra men är så f... på förra ägaren som glömt! Tycker faktiskt att de skall få stå för en del på detta eller återbetala en del av köpesumman...
Vi får väl se vad som framkommer...
Nåja, tillbaka till saken... Hur lång vila efter dessa skador, tips om hur man sätter igång dem, era erfarenheter mm. Alla goda råd tack!:)

Tror nog inte dom glömde berätta, sen så gjorde ni väl ett litet misstag helt enkelt att dels inte vara mer kritiska till varför hästen såg "knixig" ut och att ni inte var med på besiktningen, det är mycket lurande med sånt tyvärr.

Jag kan inget om sånna ledinflammationer..men de borde väl inte bero på den gamla senskadan för den borde vara läkt efter va de 11 månader?

Om ni tänker behålla hästen, så gäller det väl först att undersöka den ordentligt på klinik för att ta reda på så mycket som möjligt om vad den har för skada, vilket ni ju verkar planera. Ett problem är väl att röntgen troligen inte visar något, då senskador inte syns på röntgen. Inte heller skadan på förstärkningsbandet, det är ultraljud som gäller, men det är inte helt enkelt att bedöma skador utifrån ultraljud.
Om jag ska vara lite pessimistisk så kan ju hästen ha flera skador, om den skadade både en sena och förstärkningsbandet så kan det finnas flera mjukdelsskador/ligamentskador. Det är tyvärr också så att alla hästar inte blir friska från den här typen av skador. Min egen häst skadade sena/ligament på betet förra sommaren, nu efter 1.5 år är han under igånsättning, men om han kommer att kunna ridas fullt ut vet jag inte än. Så konvalescensen kan tyvärr vara lång.
Om man ska vara optimistisk så kan ju kotledsinflammationen också bero på t ex dålig skoning, olämpligt underlag, olämplig sadel osv, vilket ju är lättare att åtgärda.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka