Igångsättning efter kotledsinflammation

Fina

Trådstartare
Min 17 åriga d-ponny är behandlad i kotorna fram och ska nu börja skrittas och travas lite lätt innan återbesöket på kliniken om ca 2 veckor.
Veterinären trodde att det skulle vara bra nu och hästen har även fått flapskor fram för bättre stötdämpning.

Hur har ni gått tillväga när ni satt igång hästen efter kotledsinflammaton? Skulle vilja göra upp en plan för hur jag ska lägga upp det och vill gärna veta hur andra gjort.

Hon är mest skogsmullehäst men vi hade börjat lite smått med western innan hon blev halt och det trivdes vi med båda två.

Sv: Igångsättning efter kotledsinflammation

Hur halt var din ponny? Rakt ut och med böjprov? Har den några pålagringar eller annat att ta hänsyn till? Hur många gånger är den behandlad för just denna hältan och hur länge har den vilat? Vad har den gjort då?

Hur halt var din ponny? Rakt ut och med böjprov? Har den några pålagringar eller annat att ta hänsyn till? Hur många gånger är den behandlad för just denna hältan och hur länge har den vilat? Vad har den gjort då?

Inte mycket mer än markering förrän vi böjde. Då blev hon jättehalt. Hoppas inte hon har några pålagringar men hon är inte röntgad så det vet jag inte säkert. Hon är behandlad två ggr i höger fram och en gång i vänster. Första behandlingen var 10 augusti och den andra 21 augusti, hon hade vilat ett tag innan i väntan på klinikbesöket förstås. Menar du vad hon gjort för att skada sig? Troligtvis vrickat sig enl. vet. men svårt att veta...

Jag menar vad hon har gjort sedan hon har blivit behandlad. Svårt att ge råd om man inte har en helhetsbild. Har hon gått i hage? Stor eller liten? har du lett henne något? Och hur länge då i så fall? Hur mycket har hon stått still?

Okej, hon har gått i liten hage först fram till för en och en halv vecka sedan. Sen har hon gått i en större hage med en kompis men stått inne på nätterna ca 10 timmar. Hon har gått promenader, som mest ca 30 min. Skrittad med ryttare första gången idag i ca 15 min... :)

Till att börja med så vill jag poängtera att jag inte är någon veterinär! Men hade det varit min häst/ponny så hade jag gjort så här utifrån vad du har skrivit;
Skritta 15 min/dag i en vecka till. skritta 30 min dag i ytterligare en vecka. Skritta 45 min dag vecka tre. Fortsätt med samma skrittschema vecka nr 4, lägg till lite trav, börja med 1 minut, öka 1 minut per dag. Fortsätt så vecka nr 5. Vecka nr 6, börja galoppera lite, ca en minut/dag, öka en minut extra per dag. Rid bara rakt fram på plant underlag, inga nerförsbackar! Var noga med att underlaget är tillräckligt mjukt när du travar/galopperar. Känns inte ponnyn fräsch så avbryt igångsättningen och kör in ponnyn till en klinik.

MVH Kryddan

Jag fick schema från vet. liknande ovan.
tog det mycket lugnare än det stod i ordinationen.
Han blev halt direkt så jag ställde av honom 7-8 månader vilket resulterade i en frisk häst.
knäledsinflammation, inga pålagringar eller annat.

det är veterinärens uppgift att ge dig en rehabiliteringsplan för din häst!!!

(alltid bra att höra sig för med andra tex. buke hur de gjort. men det är ändå just din vet.som behandlat osv)

Det var precis så jag tänkte :idea:
Jag vet många som inte riktigt vågat lita på veterinären och tyckt att deras schema varit lite för "snabbt". Så finns det andra som börjar hoppa igen kort efter behandlingen...
Tänker ta väldigt försiktigt, är såklart rädd om min lilla häst.

Tack för alla svar! Vill gärna ha fler åsikter :)

Puttar upp tråden lite!

Tar gärna emot fler tips och idéer om någon har!

Vill bara säga att rehabplanerna som veterinären ger oftast känns lite "för mycket för fort". Jag vet inte om det är så för att de tror att hästägarna vill ha en tävlingsbar häst så fort som möjligt.
Jag föredrar att ta det ännu lugnare och öka chanserna till en fortsatt frisk häst än att forcera hästen och få ett återfall...

min häst fick kotleds inflamation i båda fram, ock vetrinären sa då; skritt en vecka, trav andra, galopp tredje. då hade hon stått i sjukhage i ca 11 veckor. men tycket då att det var lite för snabbt. så jag skrittar och travar henne nu tills hon fått tillbaka kondition och muskler. hoppar först henne när jag känner att hon orkar ett helt pass.

Var framförallt noga med att variera arbete och underlag hästen går på och träna inte likadant igen som innan inflammationen.

Jag frågade vet.
Han var förvånad att jag tänkte ställa av hästen en längre tid.
Dessutom en halvgammal valack utan tävlings ambitioner.
Han sa att hästen kommer troligtvis inte blir frisk så det är lika bra att rida igång, håller han inte så köp en ny häst.
De flesta vill sätta igång så fort som möjligt.
Håller inte hästen så tar man bort den och köper ny.
Det handlar ju om pengar.
För mig handlade om en familje medlem.

Jag har samma "problem" som dig.. Min häst har kotledsinflammation 1 grad höger bak, väldigt lite alltså. Hon vilade 4-5dgr innan vi fick tid hos vet, från att hältan hade visat sig. Nu har hon vilat ytterligare 2v, och imorgon ska vi på återbesök. Är hon frisk då så kommer hon att få vila ytterligare 2v, och sedan har jag tänkt skritta henne 1 mån innan vi går vidare till trav osv.
Första veckan blir det väl mest lång tygel och kortare stunder, men så småningom kommer hon skrittas i lång och låg form också. Vet någon om det är ok?? Att skritta dom i form alltså, såhär under igångsättning.

Kan tillägga att det är mitt egna lilla schema, för vet. sa att jag skulle börja sätta igång henne nu på tors. Och det känns inte riktigt rätt. Så jag ville komma på återbesök och se så att allt står bra till osv. Sen ska hon som sagt få vila ytterligare 2-3v.

Senast ändrad:

Det är precis samma för mig. Det är min älskade vän och familjemedlem det handlar om. Jag har svårt att förstå hur en häst kan bli något annat, även om man tävlar med den... Men jag vet ju att det är som du säger.

Vet. sa att hon skulle skrittas igång (vilket är påbörjat) och börja trava korta sträckor innan återbesöket. Jag tänkte göra så för att vi inte ska missa något som kanske inte syns om hon bara skrittas innan. Tänker sen gå tillbaka till skritt ett tag till, oavsett vad vet. säger, om hon nu är bra vill säga.

Håller precis på att sätta igång min pålle efter ledinflammationer. Min vet sa att det var viktigt att rida honom i form och jobba honom i skritten (även sidvärtsrörelser) för att han skulle vara lösgjord och lydig när jag väl skulle börja trava. Så du tänker säkert helt rätt! Skrittjobbade själv två veckor innan jag började lägga in lite trav.

Det låter ju kanon. :) Vart lite rädd eftersom det var bakbenet hon var halt på.. eller är då.. Så jag var orolig att det inte skulle vara bra att jobba henne i form. Men vad bra, då kan jag även lägga in lite sidvärtes så småningom då! :)

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
595
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 484
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar