Igångsättning efter kotledsinflammation

Sv: Igångsättning efter kotledsinflammation

Men om man inte är säker på att man är på samma våglängd som veterinären, och menar samma - klargör man inte det innan man åker därifrån?

Det verkar inte som vi förstår varandra riktigt. Jag menar att det inte går att veta om vi menar samma sak eftersom en skogväg, grusväg eller ett ridbane-/ridhusunderlag kan vara på en miljard olika sätt. Man kan stå och diskutera saken hur länge som helst men veterinären kan ändå inte veta hur våra underlag ser ut utan att ha sett dem.

Delvis KL

Det här med bra tränare är också svårt tycker jag. Jag har stött på såna som jag absolut inte kunnat lita på pga av deras metoder. Men de har ju ändå en utbildning och får kalla sig tränare. Hur vet man att man hittat en bra tränare?

Westerntränaren jag red för några kände jag att jag kunde lita på och det kändes som h*n visste vad h*n gjorde osv. Men tänk om den låga formen inte fungerar för min häst? Hon är lång i kroppen... Tänk om det gjorde att hon belastade framdelen för mycket?

Hur vet man det?? :confused:

Nu har Fina varit på återbesök! Hon är bra nu :banana: :D :love:

Ska sätta igång henne på varierat underlag. Veterinären sa jag kunde börja så smått med galopp också och mest skritta men även lite trav o galopp. Tänker ändå vänta med det och låta mamma skritta henne + några travsteg ett tag till. Jag får inte rida än och mamma är inte så van så det finns många anledningar. Bland annat har Fina svårt för formen i galopp så då bygger jag hellre upp henne lugnt mer i skritt först och övergångar mellan skritt och trav.

Sen ska vi vara noga med att jobba henne liksidigt. Gärna vara på ridbana/i ridhus ibland där det är lättare att hålla kollen att man gör lika mycket i båda varv.

Vad gäller formen tyckte hon att det verkar bra med "westernform". Det passar ju Fina eftersom hon slappnar av då. Det som sliter på westernhästar menade hon är spin, slidestop osv. och det tänker jag inte börja med på en 17-åring :p

Tänker åka tillbaka när vi kommit igång med alla gångarter (förutsatt att det inte blir problem innan, såklart) för att kolla så allt står rätt till.

Känns jättebra nu :D :bump:

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
595
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 484
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Valet i USA