Igångsättning efter kotledsinflammation

Sv: Igångsättning efter kotledsinflammation

Min var också halt bak, så det är nog ingen fara. Lycka till!

Fina: lycka till till dig också!

Igångsättning är ju igångsättning oavsett skäl. D v s lika länge som hästen stått, minst lika långt tid tar det innan kusen är tillbaka i kondition/styrka som innan man ställde av (förutsatt att man tränar vettigt).

Har man sedan behandlat för något, ska man ju självklart ta hänsyn till det. Men generellt är det raka spår, fast underlag (inte paddock eller ridhus), bärig form som krävs för att bygga muskler på rätt ställen. Låter man hästen gå i fel form och inte jobba gör man sig själv och hästen en björntjänst genom att låta den jobba felaktigt, det kan ju ge samma eller andra skador.

Sakta ökar man på tiden, från promenader under behandlingstiden (de flesta får ju skrittning eller promenad som ordination under behandlingstiden för ledinflammationer) till uppsuttet, till lite trav, till blandad ridning. Det sista jag lägger in är böjda spår och mjuka underlag.

Tycker personligen att det är bra med ridning varannan dag, med tanke på återhämtningen.

Just underlaget är också en fråga med olika åsikter... Många säger varierat underlag. Vad menar du med fast underlag? Typ skogsväg?

tack för svar :)

Vill bara säga att rehabplanerna som veterinären ger oftast känns lite "för mycket för fort". Jag vet inte om det är så för att de tror att hästägarna vill ha en tävlingsbar häst så fort som möjligt.
Jag föredrar att ta det ännu lugnare och öka chanserna till en fortsatt frisk häst än att forcera hästen och få ett återfall...
Jag tycker också att Vet brukar vilja att hästarna kommer igång lite för fort efter skador... man förlorar inget om man lägger till några extra veckors vila och mys i hagen

Jag var på återbesök 17 aug med min tjej efter hon blivit behandlad för kotledsinfalammtion. Hon var bra och är nu under igångsättning.
Jag promenerar fortfarande bara med henne, uppåt en timme om dagen, och hon går nu i stor hage större delen av dagen, inne på nätterna. Jag skyndar långsamt. Kanske lite väl långsamt.. men jag hoopas att hon skall hålla.. men jag tycker det är så svårt det här med igångsättningar. Det är så viktigt att de går i form mm. Men får man aldrig rida ut på skritta på lång tygel i en timme? Är det bara att glömma? Alla uteritter ska handla om att arbeta korrekt, bära sig på rätt sätt mm...
Det låter ju så TRIST! Inget mer njuta av naturen.. nu blir det bara jobba hästen.. har inte haft hästen så länge och har mest jobbat med att få henne lugn, dvs mest lång tygel inga större krav. Hon vart oerhört stressad under ryttare.
Vågar man trava hästen på grusvägarna när den inte går i perfekt form?
Vad vågar man och inte..? Är ju jättesvårt.. just nu känns det som om jag har lust att bara låta henne stå hagen, gå promenader o nöja mig med det. Jag förstör ju bara hästen..?
Usch, deppigt inlägg, men det känns lite jobbigt..
Tänkte tömköra henne under igångsättningen, för att lite störra möjlighet att arbeta henne. Ridning i sista hand.

Jag håller med och förstår dig. Tycker det är jättesvårt. Hur vet man om en väg är för hård, lagom eller för mjuk för trav och galopp?

Jag och en kompis har börjat prata om tränare. Hoppas vi ska kunna träna hästarna ihop för någon när min blir bra. Hur hittar man en bra tränare? Hur är man säker på att denne vet vad den gör?

Jag red några ggr för en westerntränare innan Fina blev halt. Det funkade kanon och både jag och häst trivdes. Tränaren hade bra förklaringar på saker och frågade man om något fick man tydliga svar. Jag trivdes jättebra.

Men nu tänker jag att westernhästar ska ju gå i en låg form. Tänk om den formen inte passar min häst? Gjorde den att hon belastade framdelen för mycket? Hur i hela friden ska jag kunna veta :( :confused:

Jag tror inte du behöver ta alltför allvarligt på dethär med att hästen ska arbeta korrekt osv. Det är väl klart att hästen bör ridas i form för bästa hållbarhet osv, men det är klart att man kan ta sig en tur och bara luffsa i skogen på lång tygel, helt klart. Och sen om hästen inte orkar trava i form, så tror jag inte det gör så mycket heller, det är ju träning som gäller, man kan ju inte tvinga hästen i form, då är det ju inte äkta.

Min lilla tjej började alldeles innan inflammationen att gå hur stadigt och bra somhelst i skritten, och började även kunna hålla formen i traven, men hon har tendenser till att bara vilja springa i traven också, men vi gör vårat bästa nu när hon ska sättas igång. Går hon inte i helt korrekt form i traven så gör hon inte, men vi försöker iaf. :) Nu pratar jag om uteritterna, i paddocken är hon stadig i traven med, och har börjat med att söka sig neråt i galoppen också. Men på uteritterna blir hon extra framåt och lite tittig ibland.

Detdär med vägarna så tror jag att du bör undvika som djup lera, sand, och så paddock/ridhus-underlag. Vanliga skogsvägar, stigar, grus- och gräsvägar behöver du nog inte oroa dig för att det ska vara för mjukt. :)

Tycker det är viktigt att komma ihåg att många hästar har från början blivit halta just av att inte gå i rätt form, utan fått springa på och belasta sig fel (snett, framtunga etc).

Att då låta dem göra samma sak under igångsättning är ju som att be om att få tillbaka problemen snabbt.

Är hästen väldigt stökig att skritta ut med, d v s taktar, slänger med huvudet, går emot tygeltag etc då hade jag inte velat skritta den så under en igångsättning. Då hade jag valt andra alternativ under den tiden hästen ska igång.

Samma sak med trav, trav i fel form är en otrolig belastning, och om man vet att hästen är svag (har blivit behandlad, varit dålig) ska man vara försiktig med sådant som är en belastning.

Jo det har du iofs rätt vid.. Men skritt på lång tygel och låta hästen gå med nosen i backen är väl inte samma sak som att gå i fel form och belasta sig fel?

Hm, hur tycker du att jag ska göra med traven? I paddocken så går ju min häst i hyffsat stadig form nu, men det är på uteritterna det inte går lika bra, fast nu innan hon vart halt så gick hon från klarhet till klarhet och började slappna av och till och med hålla formen från skritt-trav, hon gick inte i sån himla samlad trav, som i paddocken, men ändå hyffsat avslappnat och med eftergift.

Om hon te.x springer iväg när jag ska börja trava osv. så brukar jag ställa henne åt ena sidan så att hon måste rätta till sig och komma tillbaka till mig, och så småningom kan jag raktrikta henne, ibland då så blir hon himla fin, och vissa ggr vill hon inte alls samarbeta.

Jag kanske borde låta bli att trava om jag känner att hon bara tänker springa ifrån mig? Och ist trava dom ggr jag känner att jag har henne med mig? Men är det ok att hon första stegen försöker springa, och att jag då ställer henne som jag brukar, tills hon kommer tillbaka?

Jag tycker du ska ta kontakt med en bra tränare, med gott rykte och god kännedom om hästens träning. Det är omöjligt att ge mer specifika råd över nätet, utan att ha sett ekipaget.

Då kan jag meddela att jag har världens bästa tränare, enligt mig då! ;) Hon är verkligen super och har tagit oss från botten till toppen. Allt i hästens takt, och hon vill alltid hästens bästa. Inga hårda eller dåliga metoder, inge fusk och inge genvägar. :)

Hon rider även Bellie en dag i veckan också. Vi löser nog dethär :) Tack för hjälpen iaf!

Detdär med vägarna så tror jag att du bör undvika som djup lera, sand, och så paddock/ridhus-underlag. Vanliga skogsvägar, stigar, grus- och gräsvägar behöver du nog inte oroa dig för att det ska vara för mjukt. :)

Nej... Men tänk om det är för hårt istället:crazy: Nu har hon ju flapskor så hon får ju bättre stötdämpning än innan men det betyder ju inte att jag kan göra vad som helst på hårt underlag... Någon?

Lite "kul" att få igång en diskussion om hästen sätt att arbeta under igångsättning. Det är ju skitsvårt, vad GÖÖR man liksom om man har en häst som inte bär sig i form i alla gångarter, varken på bana i ridhus? Då vågar man ju aldrig komma igång? Jo, iof om man skrittar, jobbar på form och bärighet i månader, sen går över till fåtal steg trav, jobba så formen sitter de få stegen, och sen utöka.. Men det kan ju ta lååång tid..
Jobbigt och svårt att veta, man vet ju inte att man gjort fel förren hästen är tillbaka i skiten i stort sett.
Ytterligare ett problem är ju att det är svårt att få till bra form då man inte ska rida på böjda på spår till en början, utan helst bara rakt fram.
Själv tömkör jag mkt, men inte heller där är formen perfekt. Även om det är bättre än under ryttare.

och till Tussilago:
Min vet sade att jag skulle rida rakt fram på normalmjukt (vad nu det är..?) underlag. Själv har jag bara hårda grusvägar runt omkring och har inte vågat börja med traven där. Har istället börjat med traven på ridbanan (fyrkanten) där jag tycker det är bra underlag och inte för djupt. Till saken hör att min häst inte gillar hårda underlag heller, utan blir stummare i steget. Man får se utifrån de förutsättningar man har och göra det bästa av situationen. Hade jag en häst som inte gick i form i traven skulle jag först ock främst jobba lösgörande i skritt tills det fungerade bra. Om det var svårt att trava i form ute skulle jag faktiskt hållt mig på banan om det fungerade bättre och börja mkt försiktigt. Men som sagts tidigare: en bra tränare är ovärderlig!

Vad säger veterinären? Det är ju den som bäst känner till hästens förutsättningar.

Ja visst men om nu veterinären säger att jag ska rida på fast underlag t ex... Hur vet jag att jag och vet. har samma uppfattning om vad som är fast underlag? Det är ju en bedömningsfråga, det beror ju helt på vem man frågar. Vet. kan ju inte komma ut och titta på varenda väg runt stallet tyvärr... :confused:

Som tussilago skrev; man vet ju egentligen inte om man gjort fel förrän skadan är tillbaka...

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
595
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 484
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar