Igångsättning efter kotledsinflammation

ullass

Trådstartare
Vår häst har fått kotledsinflammation på 3 ben och är sprutad på alla fyra.Vårt problem är att vi skulle sälja honom men han gick inte igenom besiktningen. Nu undrar jag hur man lämpligast ska sätta igång honom till en försäljning? Ska han vila och gå på bete först, med risk för att han tappar all tävlingskondition och blir fet av allt gräs? Kan det vara någon fördel med bete? Vi vill gärna få honom såld så snart som det går, men inte riskera att skadan inte ska läka ordentligt och helst inte komma tillbaka. Eftersom vi bestämt att sälja honom,funderar vi på hur man ska agera i en försäljning? Går han att sälja och hur mycket ska man behöva gå ner i pris? Han är 9 år. Vi tror att han fått skadan av felaktig sadel och för mycket ridning i ridhus med tungt underlag. Dessutom har han haft låsningar i korsryggen som equiterapeuten fixat.
Tacksam för hjälp

Sv: Igångsättning efter kotledsinflammation

Är den nybehandlad?

Ta det försiktigt.

Låt den gärna vara i en månad o sätt sen igång med skritt i några veckor - lägg sen till lite trav, lite i taget och sen galoppen - försök rid på riktigt bra underlag och endast rakt fram tills den är igång i alla gångarter. Lägg sen till försiktigt böjda spår och utöka försiktigt. Åk in och kontrollera att hästen är fortsatt ren även efter igångsättning.

Kontrollera sadeln etc. med jämna mellanrum.

Detta är a och o för att hästen ska vara fortsatt fräsch.

Vet att vissa rekommenderar lite raskare igångsättning, men jag skulle inte chansa. Låt om möjligt hästen gå lagom stor hage med lugn kamrat.

Vilken besvärlig situation! Jag skulle rekommendera vila med bete och därefter försiktig igångsättning, inledningsvis med tömkörning/ridning på rakt spår i skog och mark. Sedan brukar man väl rekommendera igångsättning redan ca 14 dagar efter ledbehandlingen, men min uppfattning är att en häst behöver betydligt längre tid för att läka ut en skada. I synnerhet med tanke på sekundära spänningar som uppstått till följd av ledsmärtan.

Det kan ju förstås fungera bra i ert fall, men det blir än värre om hästen får ett återfall - längre tid till försäljning, recidiverande kotledsinflammation klingar ännu sämre i potentiella köpares öron plus att det förstås vore plågsamt för hästen.

Om du väljer vila på bete - begränsa betestillgången så att han inte blir tjock, det är inte bra för redan ansträngda leder.

Jag vet att kotledsinflammation brukar ta minst 2 mån. att läka med omsprutning var tredjevecka totalt 3 ggr. Då tycker jag att hästen kan gå på bete under tiden om det inte är en mindre ponny. Sedan sätter ni igång hästen i skritt helst i 2 mån., trav i en månad och sedan galopp. Efter 6 mån. är hästen förhoppningsvis frisk, i kondition och går igenom en bes. u.a. Böj helst inte hästen på klinik vid förs.bes. om ni vill att den ska ha stor chans att gå igenom.

Förstår om ni tycker det är lång tid med 6 mån. men det har fungerat på två olika hästar för mig och när jag däremot har snabbat på igångsättnigen har hästen blivit halt igen.:crazy:

Rid bara ut i början när ni börjar trava, böjda spår sliter. Rid aldrig någon häst mer än 3 ggr i veckan i ridhus anser jag. Lycka till!:)

Tack för era svar.
Jag tror också på långsam igångsättning. Undrar om det gör något att hästen springer i hagen? Vid en försäljning ska man ju tala om hästens status och tidigare sjukdomar.Ska man gå ner i pris? Vi vill inte få tillbaka hästen vid en försäljning om skadan kommer tillbaka.
Hur gör man?

Jag tror inte att hästen springer speciellt mycket på betet, möjligen finns den risken just vid betessläppet med andra hästar. Är det första gången hästen har kotledsinflammation i sitt liv tycker jag inte att ni ska behöva går ner i pris om hästen blir helt igångsatt först. Om det däremot har hänt mer än en gång är tydligen risken stor att det kan komma tillbaka igen och då tycker jag att man kan går ner i pris vid en försäljning. Om ni är ärliga och talar om vad hästen varit halt för så är köparen medveten om detta och ni ska då inte behöva vara rädda för att få tillbaka hästen så tillvida det inte upptäcks något s.k dolt fel som syns på röntgenbilder och som kan antas ha funnits vid försäljningen.

Hej!
Vårt problem är av en liten annan art, inflammation i en hasled där vi har jättesvårt att få honom att ta det lungt vid igångsättningenen.
Vi har en 15 årig D-ponny vallack som stått i rasthage sedan mitten/slutet av nov. Han har fått två injektioner cortison/tuppkam samt en tvåveckorskur Metacam.
Efter första veckans vila så skulle vi börja med 20-30 min promenad i 3 v därefter återbesök hos vet strax före jul. Han hade svarat bra på behandlingen men fick ändå sin andra injektion. Ytterligare 1 v med promenad och nu har vi börjat skritta honom. :grin: Skritta och skritta.... Hoppar, studsar, bockar, allt för att få komma fram i lite mer fart. Han håller inte på för att han är vresig eller så utan bara för att han tycker det är roligt och är glad. Nåja, bockningarna beror kanske på att han börjar bli sur då han inte får gå fram. Hur tusan ska vi göra för att få honom att lugna ner sig utan att bråka för mycket med honom?

Tips någon?
Hälsn
Peter

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 725
Senast: Lobelia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 831
Senast: cewe
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 721
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025