Igångsättning efter kotledsinflammation?

Smurfmodesty

Trådstartare
Hur lång tid efter kotledsinflammation red ni tex på ridplan och böjt igen? Och hoppning?
Hur trappade ni upp träningen efter att dom friskförklarats?

Min häst blev friskförklarad i mitten av/slutet av april och har satts igång sakta med skritt först och för att utöka till trav och galopp ute i skogen på fast underlag. Även en hel del tömkörning.
Han har känts fräsch och fin.

Men när kan man börja rida på ridplan och böjt spår?
Hoppa?
Jag är ju livrädd att det ska komma tillbaka, jag vet tyvärr inte varför han fick det. Ev kan de ha kommit pga att sadeln låg illa på honom (han fick även ont i ryggen i samma veva)

Sv: Igångsättning efter kotledsinflammation?

Nu är jag verkligen inte någon expert på det här... Tycker personligen att du satt igång honom sakta och bra.

En tjej i mitt stall som jag såg upp till, hennes häst fick kotledsinflammation. Jag minns inte hur lång tid det gick innan hon började rida och så, men en dag följde jag med henne till en skidbacke och klättrade. Sen fick hästen vila en dag sedan var det hoppträning.
Efter det blev hästen akut dålig och fick tas bort, pga. överansträngning...

Jag såg inte upp till henne lika mycket efter det.
Så ta det försiktigt!

Min häst hade visserligen hovledsinflamation. Han blev behandlad första gången i juni och sedan blev han behandlad tre gånger och friskförklarad i november. Nu den tiden så promenerades han och skrittades uppsuttet. Sedan skrittade jag nån vecka till och började försiktig med trav galoppen dröjde ett tagtill med. Red bara ute den första tiden. Tog den väldigt försiktig med volter och jobb på banan. Tror det gick ca 3 månader innan jag red lektion med volter och galopp efter friskförklarnadet.

Nu har det gått ett år sedan dess och vi har tävlat dressyr hela våren och även tävlat en distansritt godkända.

/Linda
www.hovar.com

Okej tack för svaret!! Alltså borde jag kunna rida lite lätt på ridplanen nu alltså.
Min häst har också hållts igång under största delen av tiden med promenader, tömkörning och uppsuttet under en del av tiden innan han blev helt friskförklarad.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 603
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 243
Senast: mackan
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 544
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar