Igångsättning efter bete.

Blomskan

Trådstartare
Hur ska jag gå till väga med att sätta igång ett fullblod på 10år som har gått på bete i 8veckor. Innan han släpptes på bete blev han riden ca 4-5 dagar i veckan.
Gärna förslag med veckoschema, typ:

Vecka 1: Skritt på lång tygel i 30 minuterspass. Plan mark.
Vecka 2: Skritt 30 min, kuperad terräng.
osv...

Han har alltså inte varit skadad utan bara avställd.

Sv: Igångsättning efter bete.

Äh. Har den inte varit skadad- så rid ett kortare pass med trav o galopp.

De rör sig mkt mer på bete än övriga året, så skrittigångsättning är sällan nödvändigt.
däremot inte länge i skritt då den har svagare ryggmuskler o inte jobbar lika bra.

Vet att man förr gjorde långa igångsättningar efter 4 v. bete:grin:

min (nya) åsikt:angel:

ok...

Men hur länge ska man trava resp. galoppera under dom första veckorna.
Ser ju givetvis på hästen när den blir trött men jag vill ju inte börja med att ge den kraken årets träningsverk.. :)

tror de är individuellt hur länge man kan trava och galoppera, du känner ju bäst hur hästen känns och sen är de bara att anpassa hästen efter de.

jag brukar köra nån timmes lösgörande arbeta och kanske tar de lite lite lugnare än normalt första veckan..men de är nog mer för min skull..jag måste ju också komma igång efter vilan.

tror de är individuellt hur länge man kan trava och galoppera, du känner ju bäst hur hästen känns och sen är de bara att anpassa hästen efter de.

jag brukar köra nån timmes lösgörande arbeta och kanske tar de lite lite lugnare än normalt första veckan..men de är nog mer för min skull..jag måste ju också komma igång efter vilan.

Usch ja... Uppehåll på ett år för min del kommer väl antagligen att ge nån liten träningsvärk lite varstans.. :p

En lätt promenadsridningstur. med LITE galopp o trav- pejla läget lite.

som regel tappar de inte alls mkt på den korta tiden.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
503
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 982
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17