Igångsättning av sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare B Cool
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 2 126
B

B Cool

Hur tidigt kan man börja skritta dom efter fölning?
Allt har gått smärtfritt och hon har väldigt bra hull.:D
Vill komma igång med henne så fort som möjligt, men jag vet inte om det är ok.:confused:
Givetvis i hagen med fölet fritt gående eller ätande eller vad han nu välger att göra.

Skrittade ett par varv häromdagen för att prova en sadel som är till salu. Kände då att detta kanske man kan börja göra för det verkade mitt sto tycka var trevligt också. Fölis gick brevid och tog sina vanliga rundor iväg från mamma då och då.
Han tittade lite konstigt på oss förstås:rofl:

Sv: Igångsättning av sto

Om man nödvändigtvis måste sätta igång stoet medans hon har föl vid sidan så tycker jag att man ska vänta en månad i alla fall. Men det är ju min åsikt!

Egentligen tycker jag att ston ska få vara mammor när de är det och slippa tänka på resten. Man vet ju innan man betäcker att stoet inte kommer ha samma ridbarhet under dräktighet och tills fölet är avvant.

Varför skynda? Kan stoet inte bara få vara mamma?

Det beror på stoet. Vissa behöver få ta det lugnt och vara mamma länge medan andra är vana vid att hållas igång och mår bra av att bli ridna.

Själv började rida mitt sto en månad efter fölning, i ridhus och med fölet med. Stoet blev jätteglad när jag kom med sadeln och var oerhört samarbetsvillig och insåg inte att hon inte orkade så mycket som hon brukade.

Varför skynda? Kan stoet inte bara få vara mamma?
Tur att mina ston inte hamnat hos dig. Mina ston går med föl för 4e året på raden och är dräktiga med 5e. De är faktiskt glada över att få komma ut med sadel /sele på ryggen. Avelston behöver motioneras även de för att må bra i långa loppet. Jag tycker synd om alla avelsston som går i hage hela sitt liv och bara producerar föl. Jag försöler i den mån jag hinner att hålla igång dem hela dräktigheten och sen korta stunder redan från dag 1 efter fölning med longering. Nu pratar vi inte om timlånga lektioner utan korta pass i början, oftast så tömkör vi dem första dagarna korta stunder och sen blir det ut i skogen alt ridhuset med föl vid sidan. Det är tyvärr väldigt få som har så pass kuperade och stora hagar så att stona kan röra sig så pass mkt själva. Alla ston springer inte efter sina föl, mina står hellre stilla och äter medan fölen leker med varandra alt någon unghäst som finns i flocken.
Det finns många åsikter om detta och ingen är bättre än någon annan.
Däremot så ska man nog inte satsa på en tävlingskarriär för stoet medan hon går med föl vid sidan. Möjligen en lätt stalltävling på plats när fölet är tryggt i flocken.

Om ingen åsikt är bättre än den andra, varför är det då tur att dina ston inte hamnat hos mej??

Av den enkla anledningen att mina ston inte är av den åsikten att de bara ska vara mammor:D Ffa Ida som nu står vid grinden och väntar på bättre tider, vilket inte är bete med fölunge vid sidan. Rätt häst på rätt plats är den bästa lösningen:idea: Jag har träffat ston som bara vill vara mammor och de får då vara mammor på heltid:)

Fast blir det inte vad man vänjer de vid tror du? Hästar som alltid varit skogsmullar vet ju ingenting annat tex och trivs med det, precis som tävlingshästar gillar att tävla. Avelsston som man aldrig ridit ordentligt på från början saknar ju heller ingenting.

Det finns redan en sån här tråd.Men ca 3månader innan man börjar lämna fölet själv i boxen 1-2tim. Jag har redan svarat på en sån här tråd för bara några dagar sedan så jag skriver bara lite kort.Mvh Uppfödare.

Av den enkla anledningen att mina ston inte är av den åsikten att de bara ska vara mammor:D Ffa Ida som nu står vid grinden och väntar på bättre tider, vilket inte är bete med fölunge vid sidan. Rätt häst på rätt plats är den bästa lösningen:idea: Jag har träffat ston som bara vill vara mammor och de får då vara mammor på heltid:)
HUR vet man att ens sto bara vill vara mamma eller ridas, med föl vid sidan?

Man får väl testa! Känner man sitt sto väl ser man ju hur hon reagerar. Mitt eget sto var arbetsvilligare än någonsin och blev glad när jag kom med sadeln, något som aldrig hänt tidigare;)

Säjer som Görel, man känner väl sina ston;) Ida syns det väldigt tydligt på. Hon står vid grinden och vill ha uppmärksamhet. Hon jobbar aldrig så bra som när hon är nyfölad.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne... 2
Svar
36
· Visningar
7 351
Senast: Masse
·
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var... 2
Svar
30
· Visningar
3 010
Senast: Dopy
·
Träning Just nu går min ponny på sommarbete med sin kompis i en väldigt stor hage. Förra veckan fick han vila ungefär en vecka. Nu är det mycket...
Svar
1
· Visningar
629
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att...
Svar
7
· Visningar
1 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka