Igångsättning av bomb?

Sv: Igångsättning av bomb?

Min häst är riktigt väluppfostrad och välriden hon med, men ändå blir hon pigg och busig när hon stått, och det tycker jag att hon får göra. Det betyder inte att hon är elak, bara att hon kanske skuttar lite och är extra känslig för träd som rör sig i vinden. :D

Håller med faktiskt.
Jag kan rida med graman och sådant, men använder aldrig det. Jag tar hellre tag i själva problemet.

Hon är ju inte riden så mycket i vinter och då tycker jag gott hon kan få vara lite pigg.

Vi var iaf ute på en tur idag också!
Tyvärr packade snön sig (trots snösulor:() så det blev ingen lång ritt.
Hon var snäll, men det gick undan! :banana:

Ta inte illa upp bara, för jag menade absolut inte att din häst inte är välriden eller väluppfostrad. :)Ja det är ju ganska självklart att dom blir lite pigga och busiga om dom har stått ett tag, har själv en D-ponny hemma som rids igång nu efter lite vila. Och det är klart att dom tycker att det är kul att få komma ut.

Okej, vad bra :) Är hon så både på ridbanan och på uteritt ?

Det håller jag med om. Å andra sidan skrev jag "i värsta fall" och det innebär alltså i de fall man inte skulle våga rida öht annars. Självklart kräver det att ryttaren vet vad denne pysslar med och självklart är det bättre att lösa på andra sätt.
Dock är det här ett sånt fall jag ser som svårt att lösa "grundproblemet". Hästen är pigg. Ja, men den ska fortfarande respektera ryttaren och veta gränserna för vad den får/inte får göra. Stora "grundproblem" å andra sidan kan jag ha förståelse för om man inte orkar ta tag i problemen i sig om det bara är en tillfällig grej som uppstår efter längre vila.

Okej, självklart ska man ju ta tag i problemen. Men om det skulle vara så att TS häst är pigg efter att ha vilat och inte blivit riden regelbundet, tycker du då att TS ska markträna sin häst ? TS skriver själv att sin häst är välriden och väluppfostrad. Kanske är hästen glad att få göra något och oftast så busar hästarna lite när man sätter igång dom efter vila.

Självklart så tycker jag att hästen skall ha klart för sig att ryttaren bestämmer och att man inte bara får dra i väg.

Hoppas du inte heller tar illa upp ang. våran diskussion. ;)

Har inte vart i ridhuset nu eftersom vi sätter igång lite lungt.
Men hon är säkert pigg där med, fast inte lika studsig, det blåser inte där inne :D

Okej, självklart ska man ju ta tag i problemen. Men om det skulle vara så att TS häst är pigg efter att ha vilat och inte blivit riden regelbundet, tycker du då att TS ska markträna sin häst ? TS skriver själv att sin häst är välriden och väluppfostrad. Kanske är hästen glad att få göra något och oftast så busar hästarna lite när man sätter igång dom efter vila.

Självklart så tycker jag att hästen skall ha klart för sig att ryttaren bestämmer och att man inte bara får dra i väg.

Hoppas du inte heller tar illa upp ang. våran diskussion. ;)

Ja, jag känner mycket väl igen det! :p Snälla sävliga hästar blir unghästar på nytt när de får komma ut för första gången på ett tag.
Är det hanterbart, alltså att man inte löper risk att närsomhelst trilla i backen, då tycker jag väl egentligen inte man behöver göra något särskilt alls. Bara att härda!
Själv är jag en fegis som lätt förstorar kusarnas reaktioner och gör därför gärna lite för mycket än lite för lite grundläggande jobb. Vet man att man gjort grunden bra så känner jag mig tryggare!

Ett exempel nu bara. Om du hade en häst som hade fått stått i någon dag och denna hade mycket överskottsenergi eller var väldigt pigg, vad hade du då gjort ? Hade det varit min egen häst så hade jag nog tagit ut honom på ridbanan och longerat honom ett tag och sedan satt mig upp på honom eller satt mig upp direkt. Nu har jag absolut inga problem med min ponny, utan han är väldigt väl riden och uppfostrad så jag hade inte behövt mark träna honom eller gått på "promenader".

Har absolut inte sagt att man skall longera hästen varje dag och jag själv longerar inte speciellt ofta.

jo jag vet hur det här med bomber till hästar, har själv satt igång 2 hästar nyss, en som va kastrerad o hade mkt hingsthormoner och en som alltid är som en laddad bomb (även när den är igång) men värre efter att den stått.
nej jag longerar helst inte. Händer väl att jag gjort det ngn enstaka gång ibland, mest bara för att det är "bra att dom kan det", men aldrig som en träningsform. Speciellt min ena blir för pigg i sådan lina o rusar omkull, vilket inte är bra heller...och den andra kan istället rusa in mot mitten när den är pigg. Jag tömkör istället som jag redan nämt. Delvis kan man styra hästen utåt igen om den vill busa inåt o delvis kan man variera mellan raka o böjda spår. och man kan jobba hästarna...dvs låta dom bli av med energi. Longering o spring spring spring tycker jag mera stressar än frigör energi.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Fick för ett år sen sluta med ridningen pga. studier. Hade innan dess hållt på med hästar hela livet och skaffat mig enormt mycket...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: pajaztar
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 051
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama