Igångsättning av bomb?

Lycanthrope

Trådstartare
Min nordsvensk har bara ridits sporadiskt över jul och i april ska hon iväg på betäckning och vara borta ett par månader.

Jag tänkte rida igång henne lite men hon är fruktansvärt pigg!
Hon taktar, bockar och studsar för allting, dessutom är det halt (trots brodd).
Så jag funderar på om det är lönt att sätta igång henne alls?

Det är ju ändå 1 1/2-2 månader kvar tills hon ska åka ungefär, men samtidigt är det som att rida en bomb.
Att promenera och tömköra är inga problem.
Då är hon lugn och sansad, så kanske borde hålla mig till det?

:D

Sv: Igångsättning av bomb?

Ja skulle börja med att longera henne, med hjälm på. Är de väldigt pigga kan det hända att bakbenen far runt i luften och det gör ingenting om man garderar sig lite...

När hon sedan lungt kan trava runt dig i longeringen kan du prova att sitta upp.

Om hon nu har stått länge, så skulle jag kunna tänka mig att hon gått upp eller tappat muskler? För isåfall skulle det ju faktisk kunna vara sadeln som inte passar? Med tanke på att hon var lugn vid tömkörning och promenader menar jag- jag antar att du bara har på sadeln när du rider?

Testa att rida barbacka om du vågar (kanske inte första tanken med överpigg häst;)) eller tex longera/promenera med sadeln på.

Annars kan du ju försöka sysselsätta henne, med tex mycket volter eller skänkelvikning framdelsvändning etc, så hon får annat att tänka på. Ut i skogen och gå "off-road" sas, så hon får tänka över vart hon sätter fötterna.

Lycka till! :)

Hon har varken gått upp/ner eller förlorat muskler.
Hon går på lösdrift med varierad terräng och de rör sig mycket varje dag.

:)

Jag skulle börja med att longera hästen för och främst så att hon blir av med lite överskottsenergi. Sen när hon börjar att bli lite trött skulle jag sätta mig upp på henne.

Det är ju så olika det där..
Men liksom några andra i tråden så skulle jag också ha kollat av läget lite från marken först, men jag skulle ha börjat med att gå en promenad. Då får man dels lite inblick i hur "stissig" hästen är och dels blir det liksom naturligt att öva lite lydnad och koncentration (för mig iaf! :o vill ha som en hund att gå med och pallar inte med kusar som drar, bestämmer tempot, inte går att manövrera i sidled, kliver över en osv). Sen märker man också lite hur fysiken är, om den är väldigt stel tycker jag man ser det med blotta ögat när den rör sig aktivt.

Sen skulle jag starta på inhägnat område, gärna ganska litet motsvarande en större volt och bara testa skritta och trava lite i lugnt tempo men bara några övergångar och under den tiden kräver man att hästen tar det lugnt. Försöker jobba hjärnan mer än psyket, få koncentration. Ju bättre koncentrationen blir desto bättre tycker jag ändå det brukar gå på kanonkulorna, att de lugnar ner sig och glömmer springet i benen.
Att springa av en nordsvensk vet jag inte hur det funkar, att springa av en kallblodstravare skulle iaf vara lönlöst då dom oftast bara tar i ännu mer om det blir jobbigt (blir stressade).

Hon är inte ett dugg stissig när jag longerar eller promenerar.
Det är bara när jag sitter på :D

Nu har vi gett oss ut på lite turer trots detta och det går bra, men så fort man vänder hemåt så är det full fart enligt henne, och får hon inte det så bockar hon och skuttar. Men det går bra ändå :D

Att gå på en promenad först tror jag inte gör så att hon blir av med sin överskottenergi, utan i sådana fall ska det vara en riktigt lång promenad. Annars förstår jag inte överhuvudtaget varför man ska gå ut och gå på en promenad med sin häst då det inte ger speciellt mycket. Då måste longering vara mycket mera till nytta.

Att gå på en promenad först tror jag inte gör så att hon blir av med sin överskottenergi, utan i sådana fall ska det vara en riktigt lång promenad. Annars förstår jag inte överhuvudtaget varför man ska gå ut och gå på en promenad med sin häst då det inte ger speciellt mycket. Då måste longering vara mycket mera till nytta.

Jag tror inte på att motionera bort överskottsenergi.
Men så har jag som sagt en kallblodstravare som blir stressad när den är trött och blir mao bara hetare/upplevs piggare ju tröttare den blir. För vissa hästar funkar det säkert.

Själv tror jag snarare på att kompensera springet i benen med mental aktivering. En otränad häst bör man ju inte heller överanstränga - vilket är grymt lätt på en häst som är pigg pga "spring i benen" och känner sig piggare än vad den är (nu pratar utifrån mig själv jag kan känna mig väldigt pigg första gången för året jag drar iväg på en jobbingrunda och jogga sisådär 6-7 km utan att känna mig sådär jättetrött, efteråt kan jag inte gå på trappor i 1-2 veckor! ;) ).

Varför en promenad skulle ge något? Av dom anledningarna jag skrivit. Jag sätter mig helt enkelt inte upp på en häst innan jag har checkat av läget, och då även kontakt-/lydnads-/dominansmässigt. Respekterar den mig inte från marken utan är stirrig och springig redan där så vet jag att jag måste göra en del grundjobb från marken innan jag sitter upp.

Hon är inte ett dugg stissig när jag longerar eller promenerar.
Det är bara när jag sitter på :D

Nu har vi gett oss ut på lite turer trots detta och det går bra, men så fort man vänder hemåt så är det full fart enligt henne, och får hon inte det så bockar hon och skuttar. Men det går bra ändå :D

Det är ju alltid något! ;)
Är det riktigt illa och bara på hemvägen så kan man ju i värsta fall dra på lite skarpare bett eller en graman första gångerna tills man förhoppningsvis fått lite kontroll! :angel: (observera att jag inte är någon skarpt bett- eller gramanförespråkare, såna här fall är ungefär de enda där jag kan se någon nytta med dom om man bara har dom som tillfällig säkerhetsåtgärd! :p )

klart att skrittpromenader ger mkt.
mentalt ger det mycket.

Jag tror inte på att motionera bort överskottsenergi.
Men så har jag som sagt en kallblodstravare som blir stressad när den är trött och blir mao bara hetare/upplevs piggare ju tröttare den blir. För vissa hästar funkar det säkert.

Själv tror jag snarare på att kompensera springet i benen med mental aktivering. En otränad häst bör man ju inte heller överanstränga - vilket är grymt lätt på en häst som är pigg pga "spring i benen" och känner sig piggare än vad den är (nu pratar utifrån mig själv jag kan känna mig väldigt pigg första gången för året jag drar iväg på en jobbingrunda och jogga sisådär 6-7 km utan att känna mig sådär jättetrött, efteråt kan jag inte gå på trappor i 1-2 veckor! ;) ).

Varför en promenad skulle ge något? Av dom anledningarna jag skrivit. Jag sätter mig helt enkelt inte upp på en häst innan jag har checkat av läget, och då även kontakt-/lydnads-/dominansmässigt. Respekterar den mig inte från marken utan är stirrig och springig redan där så vet jag att jag måste göra en del grundjobb från marken innan jag sitter upp.

Det jag menade var att jag inte tycker att hästar får så mycket motion av att man går ut och går promenader med dom, i alla fall inte korta sträckor. I så fall ska man gå ut på en lång promenad. Sen om du behöver träna din häst från marken så är väl att gå en promenad bra. Men annars förstår jag inte syftet. Jag menar hästen får mer motion av att bli longerad eller riden.

klart att skrittpromenader ger mkt.
mentalt ger det mycket.

Tycker du att hästen får mer motion av att gå en promenad än att bli riden eller longerad ? Vill man mark träna hästen så är det väl bra med promenad men varför annars ?

Det jag menade var att jag inte tycker att hästar får så mycket motion av att man går ut och går promenader med dom, i alla fall inte korta sträckor. I så fall ska man gå ut på en lång promenad. Sen om du behöver träna din häst från marken så är väl att gå en promenad bra. Men annars förstår jag inte syftet. Jag menar hästen får mer motion av att bli longerad eller riden.

Om man är inne på NH kanske man är mer inne på att förstå syftet i det här fallet. Tittar man efter små signaler respekt- och kontaktmässigt så kommer man märka att det oftast är samma signaler som i ridningen men som kanske visar sig betydligt mindre eller på lite annat sätt.
Då kan man också träna lite lydnad/kommunikation under ordnade former och man kan som sagt få en hint om hur hästen kommer vara att rida ut på sen.
Det är inte motionen jag tänker på, det är "jobbet" man kan göra i form av att hästen dels kommer ut och får titta på saker (kan vara ganska jobbigt för dom mentalt sett om de inte kommit ut på ett tag, mycket att titta på!) och dels kan man öva lite kommunikation/lydnad som också aktiverar hjärnan.
Man skulle kunna byta ut "promenad" mot att leka lite från marken på ridbana för att öva kommunikation och kontakt och aktivera hjärnan, ger ungefär samma effekt minus miljö-biten.

Nu är jag iofs sån som aldrig ser ridning som "motion".
Skulle bli less av att sitta och konditionsträna eller allmänt se ridningen som ren konditions-/muskelträning även om det inte är varje gång/hela tiden.
Så jag kanske är lite extrem på så vis. Har farsans (f.d. amatörtravtränare) ord i huvudet "Ridning är inte träning! Han blir ju inte ens svettig!" :rofl: och jag håller med om att tekniken ofta betyder så mycket mer än fysiken i sig för har de bra teknik kommer de sätta rätt muskler och viss kondition kommer dom alltid få av att man rider regelbundet.
Faktiskt har jag tack vare promenader lyckats få hästen att skritta med mycket bättre teknik i nedförsbackar. Tack vare det blir nedförsbackarna väldigt bra för att träna bärighetsmuskler och det har även tränat upp balansen i nedförsbackar vilket är guld sen under ryttare.

Senast ändrad:

Kan du inte göra lite både och.... Ta hästen på en promenad vid handen.. Sitt upp och rid en liten stund. Sen kliver du av och promenerar vid sidan om en stund igen..

Många gånger brukar hästarna inte stissa upp sig om stunden ryttaren sitter på inte är så lång...

Min dam stissar upp sig ordentligt under igångsättning. När hon stissar upp sig för mycket kliver jag av och går .... då taggar hon ner. Stunderna på ryggen kan sen ökas succesivt...

Longering som motionsform är jag ingen stor *fan* av ... Det sliter mer än det gör nytta.

hellre promenad än longering.
longering sliter på benen, det gör inte en promenad.
ska man arbeta från marken är tömkörning bättre iochmed att man kan jobba även på raka spår.

hellre promenad än longering.
longering sliter på benen, det gör inte en promenad.
ska man arbeta från marken är tömkörning bättre iochmed att man kan jobba även på raka spår.

Ett exempel nu bara. Om du hade en häst som hade fått stått i någon dag och denna hade mycket överskottsenergi eller var väldigt pigg, vad hade du då gjort ? Hade det varit min egen häst så hade jag nog tagit ut honom på ridbanan och longerat honom ett tag och sedan satt mig upp på honom eller satt mig upp direkt. Nu har jag absolut inga problem med min ponny, utan han är väldigt väl riden och uppfostrad så jag hade inte behövt mark träna honom eller gått på "promenader".

Har absolut inte sagt att man skall longera hästen varje dag och jag själv longerar inte speciellt ofta.

Det är ju alltid något! ;)
Är det riktigt illa och bara på hemvägen så kan man ju i värsta fall dra på lite skarpare bett eller en graman första gångerna tills man förhoppningsvis fått lite kontroll! :angel: (observera att jag inte är någon skarpt bett- eller gramanförespråkare, såna här fall är ungefär de enda där jag kan se någon nytta med dom om man bara har dom som tillfällig säkerhetsåtgärd! :p )

Jag skulle nog inte ge "råd" eller "tips" om att använda graman för att hästen är lite piggare och okoncentrerad på hem vägen. Man skall även kunna använda gramanen rätt och ha kunskap, säger inte att TS inte har det. Men tycker inte att man ska förespråka hjälptyglar när det finns så andra sätt att få ordning på detta. TS skriver själv att hästen inte är helt regelbundet riden och självklart så kan hästen då vara pigg och lite okoncentrerad.

Nu har jag absolut inga problem med min ponny, utan han är väldigt väl riden och uppfostrad så jag hade inte behövt mark träna honom eller gått på "promenader".
Min häst är riktigt väluppfostrad och välriden hon med, men ändå blir hon pigg och busig när hon stått, och det tycker jag att hon får göra. Det betyder inte att hon är elak, bara att hon kanske skuttar lite och är extra känslig för träd som rör sig i vinden. :D

Jag skulle nog inte ge "råd" eller "tips" om att använda graman för att hästen är lite piggare och okoncentrerad på hem vägen. Man skall även kunna använda gramanen rätt och ha kunskap, säger inte att TS inte har det. Men tycker inte att man ska förespråka hjälptyglar när det finns så andra sätt att få ordning på detta. TS skriver själv att hästen inte är helt regelbundet riden och självklart så kan hästen då vara pigg och lite okoncentrerad.
Håller med faktiskt.
Jag kan rida med graman och sådant, men använder aldrig det. Jag tar hellre tag i själva problemet.

Hon är ju inte riden så mycket i vinter och då tycker jag gott hon kan få vara lite pigg.

Vi var iaf ute på en tur idag också!
Tyvärr packade snön sig (trots snösulor:() så det blev ingen lång ritt.
Hon var snäll, men det gick undan! :banana:

Det håller jag med om. Å andra sidan skrev jag "i värsta fall" och det innebär alltså i de fall man inte skulle våga rida öht annars. Självklart kräver det att ryttaren vet vad denne pysslar med och självklart är det bättre att lösa på andra sätt.
Dock är det här ett sånt fall jag ser som svårt att lösa "grundproblemet". Hästen är pigg. Ja, men den ska fortfarande respektera ryttaren och veta gränserna för vad den får/inte får göra. Stora "grundproblem" å andra sidan kan jag ha förståelse för om man inte orkar ta tag i problemen i sig om det bara är en tillfällig grej som uppstår efter längre vila.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Fick för ett år sen sluta med ridningen pga. studier. Hade innan dess hållt på med hästar hela livet och skaffat mig enormt mycket...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: pajaztar
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 051
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama