Ifrågasätta chefen

Piek

Trådstartare
Hur tar ni en diskussion med eran chef när ni inte riktigt är överrens om något? Av någon anledning är det en sak som jag tycker att är super duper mega jätte läskigt att göra och är livrädd för att minst få sparken när jag måste göra det fastän det inte är någon som helst risk för det...

Nu tex. Hade en fråga om min semester till sommaren och fick svaret att all semester betalades ut i januari och den semester jag har att ta ut är den mellan januari-april. Det skulle stå på mina lönespecar. Anledningen till det var att jag jobbar i två olika butiker som tidigare var två olika bolag men vid årsskiftet slogs de ihop till samma bolag.
Nu när jag kollar lönespecarna ifrån januari har jag fått semesterersättning från det ena bolaget men inte det andra, summan är så pass liten att jag har svårt att tro att de slagit ihop semestern ifrån båda där.
Nu måste jag alltså påpeka det här för chefen och ta reda på vart resten av pengarna är :crazy:
Vad gör jag om han svarar att det är all semester som jag kommer att få ut för förra året?

Skriver på telefonen så ursäkta om det är rörigt
 
Sv: Ifrågasätta chefen

Har ni ett lönekontor eller är det chefen som har hand om det? Annars är det ju smidigast att bara ringa/maila lönekontoret med din fråga :) Så "slipper" du ta upp det med chefen.

Jag hade ett liknande problem förra sommaren, då jag bara fick ut hälften av lönen på semestern, vilket då visade sig att semesterlönen grundade sig på förra årets arbetstimmar (vilket är logiskt, det är ju förra året man jobbade ihop semestern), så för min del va det så enkelt att jag haft 3 veckors betald semester, men bara 4,5 tim om dagen betald då det va så mycket jag jobbade förra året. Kan ju vara något sådant för dig med?
 
Sv: Ifrågasätta chefen

Jag skulle bara pratat med chefen och sagt att jag tror att det blivit fel. Om chefen trots allt skulle säga att det inte är fel utan stämmer skulle jag be denne förklara så att jag förstår.

De flesta arbetsgivare gör ju inte fel med flit så de gånger jag har frågat ang min lön(2 ggr) så har det antingen blivit fel från företagets sida och så har de fått fixa det, eller så har det varit rätt, jag förstod bara inte hur de hade räknat och fick det förklarat.

Skulle det mot förmodan vara så att företaget gjort fel men hävdar att de gjort rätt då skulle jag nog kontaktat facket eller någon utomstående för att få reda på om jag verkligen har rätt och sedan ta det därifrån.
 
Sv: Ifrågasätta chefen

Det där ser jag inte som ett ifrågasättande eller ens en diskussion,
jag skulle gå till löneansvarig med specarna och säga att jag inte riktigt förstår, och be denna förklara.

Har du sparat specar från förra året kan du ju räkna ihop vad du ska ha för sem ersättning och se om det är fel eller rätt, så känner du dig mer säker ifall personen i fråga skulle sätta sig på tvären.
Vissa är ju så tyvärr.. även fast dom har fel.

På mitt förra jobb mejlade man bara löneavdelningen (det blev rätt ofta fel), så korrigerade dom på nästa lön.
 
Sv: Ifrågasätta chefen

Var ju inget alls att oroa sig över, den enda kommentaren som blev var "Du har rätt jag tänkte fel" :D
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 659
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
22 338
Senast: Kiwifrukt
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 003
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb En fråga om arbetsuppgifter. I september skrev jag på ett avtal för en ny tjänst på mitt jobb, den skulle träda i kraft vid årsskiftet...
Svar
8
· Visningar
2 810
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp