Ifor Williams

K

kangaroo

Hej!
Jag ska köpa ny hästtransport och undrar nu era erfarenheter. Jag är speciellt nyfiken på om Ifor Williams är ett bra släp men även kommentarer om andra.
Någon som kan ge några råd på vägen..?
Tack
Fia :bump:

Kan inte hålla med om att den är tungdragen eller att den rostar lätt.
Jag har en 1,5-hästars av 93-års modell. Ingen rost i närheten av den, inte.
Den är försedd med lastbilsfjädringar, vilket innebär att hästen åker mycket bekvämt.

Immer

Vi har en 2-hastars, Ifor Williams Hunter Deluxe. Den fungerar mycket bra. Jag tycker att den ar lattdragen, men samtidigt stabil pa vagen. Vi har inget rost pa varan, och da regnar det och ar fuktigt pa heltid har pa Irland.

Det enda som jag kan klaga pa ar att gummit runt dorren (framme) lossnar lite da och da. Jag vet andra Hunter Deluxe som det ocksa hander pa, sa det ar en svaghet de maste ha. Pa Irland ar Ifor Williams den storsta saljare vad galler hastkarror, och manga tycker att det ar bra att det finns reservdelar att fa till aven de aldre karrorna.

Vi har kort, mer eller mindre ca 2 dagar i veckan, med varan karra i ca 5 ar nu, och den ar mer eller mindre helt intakt. Det enda som ar utbytt pa karran ar dacken. Och da har vi kort oredigerliga unghastar som hoppar over frambommar mm i den.
Har hant att jag tagit ut mellanvaggen och kort 3 storre ponnier i den ocksa! :angel:

Det ar en bra karra...jag vet att varan har fatt ta en massa stryk och fortfarande ar helt ok!! :D :o

De ar ljusa och luftiga men bestar mest av en massa sma sprintar som skall sattas pa plats overallt. Dessutom har de problem med rost som sa manga andra redan sagt.

Jag kan inte svara så mycket på hur hållbarheten är...men hästen älskar den vagnen. Är himla stabil, jätte fin invändigt, stor och ljus!
Fast min pappa tycker den är lite tung, fast det tycker han om typ alla boggivagnar :smirk:

Jag skulle själv kunna tänka mig en sån eller en Ume :)

Den är tungdragen

Kompisen köpte en rent ny, det var dålig passform på delarna, svårt att öppna dörren & att öppna luckorna bak. Vissa muttrar & bultar var inte spända & var helt lösa.
Kan inte öppna bakluckan på en kombi om sadelskåpet sitter på utanpå samt man får knappt plats med sakerna i den.
Tar flera månader att få hem reservdelar om något går isönder. Vet en som väntat på en list i 4 månader nu.

Annars är dom rena rolls roycen för hästarna att åka i, man får mycket släp för pengarna. Men jag tycker dom är "röriga" & mörka innuti, men kanon att man kan plocka ut allt innehåll så släpet blir helt tomt.

Jag hade köpt ett Ifo William om inte kompisen hade haft sådana problem med sitt.

Det jag sett av i-w gör att jag VILL HA EN! Tyvärr säger plånboken tvärstopp. Det som lockar allra mest är step up och möjligheten att lasta med stepup och lasta ur med läm.

Hej!
Tungdragen och rostar lätt, det låter ju inget vidare. Eftersom trä ruttnar och mkt i deras vagn är gjort av aluminium fick jag för mig att den skulle hålla bättre än en traditionell trävagn. Visst är det i Malmö de säljs?

Fia :bow:

Hej!
Låter som du har eget släp av Ifor Williams. Är det ett släp som du kan rekommendera? Jag tycker det låter toppen att släpet är till stor del i aluminium, vad är dina erfarenheter. Har du haft problem med att få tag i reservdelar?

Mvh Fia

Har sedan 2 år en IW och att den skulle vara tungdragen och mörk ??? har jag svårt att förstå. Det kanske hänger mer på vad man har för bil resp. häst i den när det gäller hur lättdragen den är, själv har jag kört på tidvis mkt kletig grusväg med 750 kg häst i, drar maxvikt för bilen som är en diesel utan större problem trots mkt uppförsbackar.

När det gäller rost så kan jag delvis hålla med, vissa detaljer (kedjor och vissa "pinnar") så blir det galvaniska element när de olika materialen kommer i kontakt med varandra. Ser inte så kul ut... Nu bor jag ju på Orust och får mycket salt i vindarna så det kanske är bättre i inlandet.

Hästarna gillar up-stepet och det är mycket plats framför bomen för dem med långhalsade hästar. Är stabil att köra både med och utan häst och underbar när man ska lasta anat än häst eftersom man kan köra med truck ända fram :D

Problem med sprintarna och pinnarna (i nerkant på dörrarna) på vintern då de kan frysa fast och vara klart jobbiga att få upp. Men det är oxå det enda jag kan komma på som är irriterande och vintertid använder jag den ca 3 ggr/vecka.

Adress till hemsidan: www.harvidssonodotter.se

Positivt:

Stabil på vägen, relativt lättdragen, hållbar och lite annorlunda.

Negativt:

Vissa smådetaljer verkar vara dåligt galvade=rost, jag kan förstå att man kan tröttna på sprintarna men jag tycker att fördelarna överväger stort!

Har en 401:a årsmodell 01.

Vi hade ingen häst i när jag lånade kompisens 1500kg IW, bara trädgårsmöblemang i trä. Drog med en Saab 9000 turbo m 200Hk som jag alltid använder när jag kör m häst. Jag upplevde släpet som tungdraget, kör venligtvis m värmlandvagn boggie, men den var redan uthyrd den dagen.

Jag upplever IW som väldigt mörk innuti om man jämnför med andra vagnar jag har varit i kontakt med. Kan vara beroende på vilken modell man har oxå, kompisen har snikmodellen.
Har man den större modellen så är där kanske fler fönster dvs vagnen blir automatiskt ljusare.

Skulle jag köpa släp så är Iw självklart prisvärt med tanke på allt som ingår "original" mot andra märken.

Mitt släp är ju lite äldre, så det är inte helt i aluminium. Reservdelar - tja, jag har bara ägt släpet i lite mer än ett år och har inte behövt tänka på sådant än...

Men, rekommendera Ifor Williams, det kan jag verkligen göra! :)

Immer

Köpte ett Nytt Ifor släpp 98 kanske det var. eller tidigare. Hittade det iaf på Elmia hästmässan när den fortfarande existerade : )

Hade transporten i två år o den va jättefin. Som ny. Hästarna gillade att åka i den o den va ljus o fin.

Det negativa som jag har att säga om iforn e att jag tyckte den va för trång framför hästarna. Spec om man hade två hästar i.

Hästarna åker numera i ett UME-släp.

Båda mina häst-kollegor (dvs de som har egna hästar) har Ifor Williams släp och de är båda helnöjda. Funderar på att köpa ett sånt jag med... ;)

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 179
Senast: Shilton
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: liiinnea
·
Utrustning Jag sökte men hittade bara äldre trådar så jag provar att posta en ny. Jag tänker mig att jag ska köpa ett enhästars släp. Av flera...
2
Svar
27
· Visningar
2 903
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 288
Senast: Äpplet.
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hitta sin fysiska hobby
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat