Ifor Williams

Tack allihop för era svar. Jag har dock slått detta släp ur hågen.. Jag har fastnat för Boj, Henra eller ett Läckösläp som jag tycker verkar prisvärt, ngn som vet ngt om dessa släp?

Mvh Fia :bump:

Jag kan bara svara för mina personliga referenser, aluminium är säkert jättebra, men hittills har jag inte lyckats få NÅGON att svara på hur man kontrollerar att metallen är OK (rätt väsentligt i t ex golvet). Trä vet jag hur jag kontrollerar (lyft matta, ner med skruvmejseln), men hur tusan kollar jag aluminium? Har ställt frågan till 3-4 olika återförsäljare, antingen har jag fått gå utan svar eller fått något luddigt i stil med "det behövs inte, vi har 15 års garanti". Hjälper inte mig om 16 år.

Jo, de säljs av Halvarsson & dotter utanför Malmö (Höllviken). Jag kan säkert ta några bilder på de detaljer jag har sett rostar/funkar dåligt och maila över om du vill ha förhandlingsunderlag.

Också min tanke, när/ hur ser man att aluminiumet är utmattat? Hur bra funkar det egenligen ihop med frätande hästurin? Vet hur bildetaljer i alu. sett ut efter några år på vägarna helt spröda och vittrande :crazy:
Nin

Min kompis köpte ett helt nytt henrasläp och första gången hästen skulle gå in där så halkade den så ordentligt på rampen (gummimatta) att den nästintill slog sönder släpet när den försökte ta sig upp men halkade gång på gång igen. Mellanväggen var av nån mjuk plast som gav vika så hästen fick in sin hov under där också, den fick panik och gjorde illa sig rätt ordentligt. Hon lämnade tillbaka släpet och fick ett nytt utan den där gummimattan på rampen, och att den kan växlas till att också bli en dörr. Nu fungerar det tydligen bra, men hon har inte använt den så mkt ännu.

Boj har jag kört med flera gånger, har inget att klaga på, den är rymlig, ljus och fin, hästarna åker bra och den går fint efter bilen. Har dock aldrig ägt en egen boj så kvalitetsmässigt vet jag inget alls.

Läckö har jag inga erfarenheter alls av.

Näe det finns många bra släp men jag håller med om att fautras tillhör toppskiktet :love: Den står överst på min jag-vill-ha-lista

Men nu var det ju ett billigare släp hon ville ha och fautras är ju inte billigt direkt, och hur lätt är det att få tag på nåt begagnat till ett vettigt pris heller?

Tack alla för alla svar. Idag har vi köpt en Caliber typ Henra som vi fastnade för. Känns som om vi fått mkt vagn för pengarna. Hoppas vi iallafall :) Min kompis har en sådan och är helnöjd iallafall. Någon här med erfarenhet av denna vagn?

Fia :bump:

Lånade ett nytt i helgen för en långtur STHLM-Öland t/r en häst ner och 2 upp.
ALDRIG MER!!!!!
TUNGT ! bilen drog nästan 2 l/milen (brukar dra 1,2)
DÅLIG VENTILATION ! bara en sketen taklucka och några hål i övre luckorna ba. Hästarna dröp av svett.
SPRINTAR ÖVERALLT, urjobbigt

Den låg stadigt på backen men jag har träffat andra stadiga släp som har mer positiva saker en detta släp. :(

Vi funderade på att köpa en Ifor Williams, men sen tittade vi på Bojs transporter också och då var valet lätt. Boj Bravo med aluminium botten och lika mycket ljus som ute. Är hur lycklig och stolt som helst över vårt släp och vi har ändå haft den i ett par år nu! :)

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 179
Senast: Shilton
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: liiinnea
·
Utrustning Jag sökte men hittade bara äldre trådar så jag provar att posta en ny. Jag tänker mig att jag ska köpa ett enhästars släp. Av flera...
2
Svar
27
· Visningar
2 903
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 288
Senast: Äpplet.
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat