Vilken organisation du går med i beror för det mesta på vad för klubb som finns där du bor.
Finns det bara en IDP-klubb där du bor så gå med i den då, det är inget kul att ha 10-20 mil till närmaste kattklubb för har du så långt så tappar du allt roligt som klubbträffar m.m.
Utställningsmässigt skiljer det sej numera mycket lite mellan dom olika organisationerna.
Men generellt så brukar det vara mindre och roligare på en IDP-utställning.
I gengälld så är Sverak-utställningarna mer strikta och klara vad gäller regler odyl.
Som IDP-medlem löser du en utställarlicens för din IDP-registrerade katt och då kan du tävla inom båda organisationerna.
Är du Sverakmedlem ställer du ut som vanligt på IDP-uställningarna.
Med TICA-registrerade katter så ställer du också ut på både Sverak och IDP som ovan.
Du behöver alltså inte åka till USA för att ställa ut dina katter om du har dom TICA registrerade.
Tänk dock på att du måste vara mycket noga med det som kallas "green slip", annars kan du inte registrera dom i Sverak efter köp.
Sen har vi den eviga frågan inom Sverak vad som är en dödlig gen eller inte.
Det är nämligen inte bara Manxar utan även Bobtail raserna som bär på denna "dödliga" åkomma.
Ändå är dom godkända av FIFE, som är Sveraks överordnande organisation.
IDP godkänner konsoliderande raser = Raser som kan visa upp att dom avlats på under mycket lång tid.
Dom "udda" raser som är godkända i IDP är bl.a. Scottich Fold, Långhåriga Britter, Tiffany = långhåriga bruna burmor, Russian White = vita ryssar m.m.
Dessutom finns det fler färgvarianter godkända inom IDP.
Så har du en rasren katt men med ett enligt Sverak ej godkänd färg, kan du inom IDP tävla och efter en tid ha en katt som är Champion/Premier of Europe.
Standarden på katterna inom IDP är minst lika hög som inom Sverak på nästan alla raser.
Vi avlar och säljer ju över gränserna.
Men vad man måste ha i åtanke är att i flera raser så skiljer sej rasstandardena åt.
Visserligen försöker dom flesta rasföreningar jobba på att standardena ska bli så lika som möjligt.
Själv började jag med att skaffa mej några bonnisar, gick sen med i stadens kattklubb och blev övertalad att börja ställa ut. Det var en IDP-klubb.
Efter >10 år så gick jag över till Sverak.
Där fortsatte jag att ställa ut och började föda upp.
Nu efter ytterligare snart 14 år inom Sverak så föder jag upp Scottar.
Jag föder upp och registrerar dom inom Sverak, men jag ställer ut dom i IDP eftersom Fife har bestämt(läs Fifes engelska sekreterare hatar denna ras) att dom inte får ställas ut och ta certifikat.
Tyvärr måste då Sverak slaviskt följa dessa regler.
Men eftersom dom olika IDP-klubbarna är sina egna så kan varje klubb bestämma sådana saker själva.
Visst så har även dom olika IDP-klubbarna gemensamma regler, men dom är inte lika byråkratiska som Fifes.
Och då bör man ha i åtanke att i Sverige är Sverak den största organisationen, medans i övriga världen är det tvärtom, där är Fife-klubbarna i absoluta minoritet.
Angående om registrering så kan du omregistrera precis som du vill.
Alltså kan du ha båda katterna i IDP eller i Sverak.
Mitt råd är att du väljer den klubb som du tycker är trevligast, om det sen blir en IDP- eller Sverakklubb är rätt ovesäntligt.
Och när du valt klubb så hjälper dom dej med hur du ska göra med omregistreringen.
Hoppas du inte blev helt bortkollrad nu, men vill du veta mer kan du alltid PMa.
Hoppas vi ses någon gång på utställningsarenan.
![Banana :banana: :banana:](/bilder/smilies/banana.gif)