Idioter!!!

Sv: Idioter!!!

KL
Jag har hört nånstans att "giftet" i choklad lagras i hundens kropp (i levern då antar jag) så att en liten mängd kan få bägaren att rinna över så att säga. Alltså om hunden ätit liten mängd 9 gånger så blir den sjuk den 10:e... Myt eller sanning?

KL
Jag har hört nånstans att "giftet" i choklad lagras i hundens kropp (i levern då antar jag) så att en liten mängd kan få bägaren att rinna över så att säga. Alltså om hunden ätit liten mängd 9 gånger så blir den sjuk den 10:e... Myt eller sanning?

Min beardis Cindie har ätit chokladbitar flera gånger i veckan sen hon var valp och nu är hon 14 år och ser inget slut på henne ännu.

Så jag tycker det är en myt

Det är inte ngn myt att choklad är farligt.
Om du läser inlägget med info från giftinformationscentralen är det dock inte farligt i små mängder till en stor hund. Att det lagras upp stämmer väl i viss mån, men inte om man pratar dagar i följd och små mängder.
Teobrominet påverkar hjärtat, de vanligaste symptomen är att hunden blir stressad, hjärtat slår snabbt och slemhinnorna blir röda.

Får hunden i sig mkt choklad bör man snarast uppsöka vet för att kräka hunden. Märker man symptom i efterhand är behandlingen övervakning, dropp, kolsuspention och ev beh av uppkomna hjärtarrytmier. Om dosen är för hög kan hunden faktiskt dö så det är inget man ska ta med en klackspark...
Som tur är är det oftast praliner de får i sig (i jul- och påsktider) vilka har en låg kakaohalt, men sätter de i sig mörk choklad bör man som sagt uppsöka vet.

Det är inte ngn myt att choklad är farligt.
Om du läser inlägget med info från giftinformationscentralen är det dock inte farligt i små mängder till en stor hund. Att det lagras upp stämmer väl i viss mån, men inte om man pratar dagar i följd och små mängder.
Teobrominet påverkar hjärtat, de vanligaste symptomen är att hunden blir stressad, hjärtat slår snabbt och slemhinnorna blir röda.

Får hunden i sig mkt choklad bör man snarast uppsöka vet för att kräka hunden. Märker man symptom i efterhand är behandlingen övervakning, dropp, kolsuspention och ev beh av uppkomna hjärtarrytmier. Om dosen är för hög kan hunden faktiskt dö så det är inget man ska ta med en klackspark...
Som tur är är det oftast praliner de får i sig (i jul- och påsktider) vilka har en låg kakaohalt, men sätter de i sig mörk choklad bör man som sagt uppsöka vet.

Alla är väl olika känsliga. precis som människan. Jag har lyckligtvis okänslig linje för Cindies kusindotter som jag också har är 11 år och ätit lika mycket choklad som Cindie.
Men mitt svar om myt gällde tråden innan där frågan var "sanning el myt". Så titta nästa gång vem som har svarat vem.

Senast ändrad av en moderator:

Om någon hade frågat mig om h*n fick ge min hund något och jag sagt "nej" och vederbörande ändå gav något.

Då skulle den personen inte må så bra efteråt.
Jag skulle bli helt vansinnig.

Det jag inte kan förstå är varför ge hundar choklad? Finns ingen anledning. Ge hunden det den skall ha och det är ett fullgott foder. Att försöka förmänskliga hundar och tro at de vill ha choklad för att ägaren tycker om det är bullskit. Ursäkta ordvalet men sånt snack retar upp mej....
Det är inte konstigt att man möter hundar med ömma leder efter år av övervikt pga att ägare skall behandla hunden som ett ångest projekt.

Vill bara tillägga att jag är helt på det klara med att mörk choklad och även "vanlig" choklad i stor dos är giftigt för hundar. Det jag undrar över är just om giftet lagras i kroppen så att även en tappad pralin kan knuffa nivån i kroppen över gränsen och göra hunden sjuk...?

Om någon hade frågat mig om h*n fick ge min hund något och jag sagt "nej" och vederbörande ändå gav något.

Då skulle den personen inte må så bra efteråt.
Jag skulle bli helt vansinnig.

Nä,hon har gått från vän till bekant.Hon har under flera år vart knepig i sitt sätt mot mig och så fort jag sagt eller gjort något så har det vart fel på det.Så numera(alltså inte bara efter denna händelsen)träffas vi inte mer än nödvändigt.(vi har ett extrajobb vi delar på)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 728
Senast: Sandora
·
Övr. Hund Jag, pojkvän, en tjejkompis och hennes kille tog med mina två vovvar (två shih tzu killar för er som inte vet) och gick en promenad...
Svar
11
· Visningar
1 812
Senast: elgur86
·
Hundhälsa Är helt ställd och vet inte vad som är fel, är det någon som kan komma med idéer så vore jag tacksam! Först vill jag klargöra att...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
38 562
Senast: Belethien
·
Hundavel & Ras Jag har en svår fråga... Jag är fodervärd till en Leonbergervalp som är betalning för en hannes parning. Hannens ägare är min vuxna...
2
Svar
26
· Visningar
3 379
Senast: Laa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka