Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
KL
Jag har hört nånstans att "giftet" i choklad lagras i hundens kropp (i levern då antar jag) så att en liten mängd kan få bägaren att rinna över så att säga. Alltså om hunden ätit liten mängd 9 gånger så blir den sjuk den 10:e... Myt eller sanning?
Det är inte ngn myt att choklad är farligt.
Om du läser inlägget med info från giftinformationscentralen är det dock inte farligt i små mängder till en stor hund. Att det lagras upp stämmer väl i viss mån, men inte om man pratar dagar i följd och små mängder.
Teobrominet påverkar hjärtat, de vanligaste symptomen är att hunden blir stressad, hjärtat slår snabbt och slemhinnorna blir röda.
Får hunden i sig mkt choklad bör man snarast uppsöka vet för att kräka hunden. Märker man symptom i efterhand är behandlingen övervakning, dropp, kolsuspention och ev beh av uppkomna hjärtarrytmier. Om dosen är för hög kan hunden faktiskt dö så det är inget man ska ta med en klackspark...
Som tur är är det oftast praliner de får i sig (i jul- och påsktider) vilka har en låg kakaohalt, men sätter de i sig mörk choklad bör man som sagt uppsöka vet.
Om någon hade frågat mig om h*n fick ge min hund något och jag sagt "nej" och vederbörande ändå gav något.
Då skulle den personen inte må så bra efteråt.
Jag skulle bli helt vansinnig.