Idioter till busschaufförer och stök på dagis... *gnälltråd*

Skogstrollet

Trådstartare
Rutten måndagmorgon idag.... Nu vill jag skriva av mig lite och gärna få respons om jag har rätt att vara grinig eller om jag bör bita ihop.

Bakgrund: Loka började på hunddagis efter nyår och har gått 1,5 v nu. Det är rätt rackliga lokaler och en del frusna hundar har täcken på sig när det blir kallt, Loka som badas schambobad regelbundet (pga kvalsterallergin) fick sitt nya fina vintertäcke med sig "ifall hon verkar frusen". Poängterade redan i början att så länge hon rör sig, promenader eller lek i rasthagen, fryser hon INTE.

Dagen började med att jag noterar att täcket är sönderslitet i bröstlappen och hålls ihop enbart av sömmarna. (650 spänn ut genom rutan...) Genomstelt av lera. Har inte behövt täcket under helgen så jag såg det först nu, sambon hämtade henne i fredags efter jobbet.

Traskar iväg ändå, lite småsur, och ska kliva på första bussen. Vis av andras erfarenheter har jag Loka bredvid mig när jag går upp för trappen och preciiiis bakom mig klipper chauffören igen dörren! Dvs rätt över midjan på hunden... :crazy::mad: Hon blir rädd förstås och slänger sig på med buller och bång och ser sig om efter "monstret".
Säger till chauffören som bara glor på mig och trampar gasen i botten så jag halvt springer ner för gången med flaxande armar...

På hunddagiset stämplas jag sedan som "besvärlig människa" när jag påpekar Lokas trasiga täcke och en gång till säger att hon inte behöver det på sig om hon är i rörelse. (För uppenbarligen har hon haft det på sig när hon härjat runt i den leriga rasthagen.)
"Jaha, då gör vi så!"
Inte ett ljud om att det var trasigt, nu undrar jag, är det sånt man får räkna med när man lämnar på dagis..?? Har de inte bättre koll på hundarna än så? Det är inget litet ryck som dragit sönder galonen direkt...

Dessutom har de kastat in en extrahund i Lokas rum utan att säga till innan eftersom "den ville ha sällskap". Tittade en stund och den var rätt intensiv när den var på Loka (en staffe), tänkte att snart klipper Loka till och då gör hon det rejält. Varnade personalen som säger: "ja det är bara hälsningsritualer!".
Ååålrajt. Kruxet är att personalen sitter och gonar sig i det uppvärmda personalrummet i huset bredvid och således har noll koll vad som händer i Lokas rum. Jag såg dock att den hunden tog åt sig lite av vad Loka sa så jag vågade lämna dem (men jag satt och undrade på bussen om jag borde vända).

*grinig*

Har satt ut annonserna igen efter dagmatte. Jag tror inte jag vill ha henne kvar där...

Sv: Idioter till busschaufförer och stök på dagis... *gnälltråd*

Nej vet du vad, hade jag haft en dag som din hade jag varit i upplösningstillstånd och busschauffören skulle få veta att han levde.
dagis "fröknarna" verkar ju öh..kompetenta..

Jag tycker att du gör helt rätt i att anlita dagmatte! :)

Vis av andras erfarenheter har jag Loka bredvid mig när jag går upp för trappen och preciiiis bakom mig klipper chauffören igen dörren! Dvs rätt över midjan på hunden...

Jag svarar här som bussförare.

Skicka in hunden före dig i bussen.
Så som man gör med barn.
Små saker först liksom.

Vi förare har ingen möjlighet att hålla reda på vad som sker under lårhöjd på vuxna människor utan att resa oss och titta ner utanför båset.

Så gör alla rutinerade bussåkande hundägare som jag kör omkring på.
Hundar först in alltså.
Och sedan först av.
Vi ser att en vuxen inte kommit av bussen ännu men inte en hund eller ett litet barn.

Jag svarar här som bussförare.

Skicka in hunden före dig i bussen.
Så som man gör med barn.
Små saker först liksom.

Vi förare har ingen möjlighet att hålla reda på vad som sker under lårhöjd på vuxna människor utan att resa oss och titta ner utanför båset.

Så gör alla rutinerade bussåkande hundägare som jag kör omkring på.
Hundar först in alltså.
Och sedan först av.
Vi ser att en vuxen inte kommit av bussen ännu men inte en hund eller ett litet barn.
Nej. Det finns ett skäl till varför man går upp samtidigt. För man har ingen aning om vad som finns därframme... Folk har en tendens att bli jätterädda om en stor hund plötsligt kliver upp och tex i lördags höll jag och min stora hund att råka illa ut när nån gjorde exakt så - skickade upp sin hund som fick syn på min, vrålade och drog nästan omkull henne uppför trappan. Som tur var hade jag sett henne och dragit mig in i gången...

Man får vänta litet för att låta det som är framför komma undan.
Hundar skall sitta längst bak i våra bussar.
Så det som hände dig kan inte hända hos oss.

Det finns ingen annan hund längst framme i bussen.

Det där måste bussbolagen ha rutiner för.
För vi har ingen som helst möjlighet att hålla reda på hundar som går bredvid eller efter sin förare.
Om man har hunden på sin högra sida och låter den gå upp i hörnet framåt i bussen mot chauffören så finns det ingenting där.

Låter rejält hopplöst det där dagiset! Finns inget bättre dagis i närheten?? Hoppas du hittar en vettig dagmatte!
I höst skulle hon ju kunna va här och röja runt med min Flipper men det är ju en klen tröst nu...
Åka buss med hund... Don't even get me started. Jag har helt bojkottat Uppsala buss sedan jag skaffade hund! Tur man har bil!
Sthlmtrafiken har iaf jag hittills haft bra erfarenhet av men det är tydligen lite hipp som happ med det också.

Jag kör i SL och tycker att det fungerar bra.
Väluppfostrade hundar och inget krångel.
I Stockholm så väljer många att inte ha bil alls så de måste ju få kollektivtrfiken att fungera för sig och sina hundar.
Vilket nog gör både hundägarna och bussförarna mera vana vid situationen än på andra ställen.

Jo som sagt i sthlm är det rena bussar, med trevliga förare som kör vettigt. Och min hund (som i allt att avse är att likna med bagage) åker gratis! Men i Uppsala hu!

Jag klev alltså på bussen med hunden på min vänstra sida, hennes huvud i höjd med mitt ben. På så vis hinner hon upp i trappen medans jag går runt hörnet och hamnar strax bakom mig. Busschauffören slog igen dörren innan jag själv ens hunnit två steg upp i trappan (tot. tre steg hög).

Skickar jag upp hunden först har jag vid flera tillfällen skrämt folk och måste sedan prångla mig förbi henne i gången för att gå först bak i bussen med henne bakom. Går hunden först har det hänt förut att annan ilsken hund under något säte gjort utfall mot gången...

Hur han kunde missa en golden på 30 kg förstår jag faktiskt inte, han var lång och hade god sikt ner.

Jag ska börja bära henne ombord....
Hittills har det funkat finfint att åka med hund i SL dock. Men den där typen...

Har hittat ett dagis också där man kan kika på sin hund under dagen via web-tv. Det tycker jag var en rolig och smart grej! :)
Men jag hoppas främst på en ny vettig dagmatte.

Hundar först in alltså.
Och sedan först av.

Trots detta fick jag hunden klippt av dörren när hon gick av före mig från bussen, så det känns som att det inte finns någon idiotsäker metod här, erfaren hundägare eller ej.

Trollet: Nej, jag hade inte accepterat det du beskriver. Finns det andra alternativ?

Trollet: Nej, jag hade inte accepterat det du beskriver. Finns det andra alternativ?

Jag jobbar på det. Tror jag kommer att ha en annan lösning till månadsskiftet. Har betalt för jan ut (provmånad, ingen uppsägningstid) så det ska nog lösa sig. Som tur är verkar iaf hunden ha lite kul med sina andra hundkamrater även om hon vissa dagar inte vill kliva ut ur bilen när roliga/härliga sambon är den som lämnar... :crazy:

På stället jag kikade på fick personalen INTE sitta i "personalutrymmet". Typ reception och löptikar som ännu inte var i höglöp. Möjligtvis att de fick äta lunch där. Annars skulle de vara i sin hundflock!

Låter verkligen som en sur start på dagen! Jag håller tummarna för att du hittar en bättre lösning!

Ang. bussar - jag har varit med om att hunden hoppat ut före mig medan jag varit på väg ned för trappan, då dörren gått igen och bussen börjat åka. Hunden blev inte på långa vägar lika stressad som jag blev, men hon fick trots allt springa några meter bredvid, under den tiden som bussen rullade.

Det här dagiset är uppdelat i tre byggnader, och ordinare personal är två personer plus ägaren som jobbar 2dgr/v. Jag tror de har 47 hundar idag som sitter fördelade om 2-4 hundar per rum. Riktiga rum då alltså, inte boxar.

När jag pratade med dem först lät det som det skulle vara fler människor där och hundarna skulle vara ute majoriteten av tiden, men jag förstår idag inte hur det går till om de bara är så få som jobbar.

Ibland möter jag ingen när jag ska hämta/lämna heller, många sätter in/plockar ut sin hund själva.

Det lät så lovande i början.

Jösses, jag skulle ha tuppat av i ren skräck om det hände....

Ibland möter jag ingen när jag ska hämta/lämna heller, många sätter in/plockar ut sin hund själva.

Men oj? :crazy:
Nu är jag förvisso förstaklassens hönsmamma när det gäller mina hundar men det där hade nog gjort mig superorolig. Nu vet jag inte hur ett dags ser ut men är inte stöldrisken stor om man bara kan kliva in och hämta sin hund/hundar?

Ja det är det jag tycker, speciellt som de är i andra byggnader med dörrarna vända "bortåt" vändplan. Mörkt skogsområde är det också. De första dagarna blev jag uppmött ute men nu är man tydligen stammis och ska klara sig själv.

I morse när jag klev in i personalutrymmet för att ta upp det där med täcket så fick jag hälsningen: "jaha så det var därför hundarna skällde."
??

Likaså finns en deal att man kan hämta efter 18 då personalen gått om man vill. Då hänger det regel med kodlås på dörren så man kommer in själv.

Fan jag blir ju bara mer orolig ju mer jag skriver om det... När man ser det nedskrivet ser det så mycket värre ut än vad det gjorde i mitt huvud...

Där jag gjorde min praktik så hade de gett ut nycklar till personer som lämnade och hämtade hundar utanför ordinarie tider. Dock så var personalen oftast i deras butik under dagarna och kunde öppna åt folk, så det var nog enbart de som var där riktigt tidigt/sent som hade nyckel.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 101
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar