Idioter med hund...

Humelibumlan

Trådstartare
Läste på ett annat forum om en tjej som träffat en man somskröt om att hans hund bitit ihjäl en liten hund som skällde...

Och jag vet att det finns fler idioter med hund och tänkte ni kanske hade några berättelser delge, som vi kan få skaka i huvudet åt..

Mitt bidrag:
I mitt förra stall var det en inkonsekvent gubbe som inte tyckte om att vi hade hundarna lösa i stallet för de åt kattmaten, vilket då resulterade i att vi köpte en säck hundmat och men ville gärna kunna ha hundarna i boxarna medans vi red på sommaren, just för det var för varm i bilarna... vi hade olika stallavdelningar så Gubbe borde inte bry sig... De var alltså inte lösa i stallet mer.
Här borde ju storyn tagit slut om det inte varit för idiot till gubbe...

Gubbe hade/har en blandras, som inte är en av de bättre resultaten av blandras, med blandannat RR och schäfer i... sen ett par 3-5 raser till. En stor, ful, vaktig och agressiv sak.

Hela saken kommer till sin spets en dag när vi ska åka hem, samtidigt som han kommer och vi ska bara ta hundarna till bilen... samtidigt som jag öppnar dörren till stallet så släpper han ut sin hund (här bör nämnas att hunden tidigare bitit människor och varit i kontakt med konstapel) som tur är kommer min stora hund (Golden/Tollare) ut först och jag hinner se att han släppt sin och hinner stänga dörren om min lilla hund och min kompis 4 åriga dotter....
Hans hund flyger helt oprovocerat på min...

Nu är det ju så att min hund såg snäll ut och var snäll, men han kunde försvara sig och Gubben som trodde hans hund snabbt skulle klått min, fick en liten otrevlig upplevelse, för det var hans hund som blev skadad, dock inget allvarligt.
Som tur var var min hundvana kompis i stallet och hon for ut med en sopborste och skrek till gubben att ta sin hund, vilket han inte gjorde... som tur var fick hon och jag isär dem...

Vad säger idioten?
Ja, så går det om man har hundar i stallet....
Vad sa Humlan:
Inget, för exet drog humlan till bilen innan Humlan tillfogat Gubbe stor skada och senare pratade Humlan med polis och stallägare, tyvärr ansåg polis att det inte var så mycket att göra åt saken... stallägaren är en fegis och Humlan är fortsatt arg när hon tänker på händelsen, men glad att Humlans hund klarade sig oskadd!

Vad har ni stött på för idioter som inte borde ha hund? :crazy:

Sv: Idioter med hund...

Jisses.

Här har jag väl mest träffat på folk som stått med amstafflikande hundar och velat vara coola (jag hoppas att de inte var renrasiga och att renrasuppfödarna är seriösa och säljer hundar till bra folk osv).

Bland annat var det ett gäng personer som stod med en hund i koppel när jag gick förbi med mina damer. En person i gänget går fram till mig och frågar om "det är såna där hundar som är snabba" och verkar seriöst tycka att de är häftiga, vilket han även säger till sina vänner. Personen med hund säger då ungefär: "De där är snabba jo, men min hund kan slita de där hundarna i små strimlor om han vill!"

En annan man kom fram till mig när jag gick förbi krogen. Han började babbla om att han tyckte att jag var söt osv. När han märkte att jag inte brydde mig så tog han fram sin mobil. Han skulle visa mig något som tydligen skulle imponera på mig. Det han visade var ett filmklipp med en hund av kamphundsliknande typ som blev hetsad mot något (man såg inte vad/vem/whatever) och morrade högt och mörkt. Han berättade med stolthet i rösten att hans vän ägde den, att det krävdes tre starka män för att öht kunna rasta hunden osv och att den var "störst, starkast och värst i stan".

Jag har även sett personer som gått runt med amstaffliknande hundar här som fått tydligt hemkuperade öron...

Det är ett väldigt trevligt område här, verkligen.. :grin:

Sedan finns det lite mindre kunniga personer här, såklart. Tex morrade min äldsta tik mot en cairnterriervalp som jag sett många gånger. Min gamla tik morrar på de flesta, om hon inte gör utfall, för att hon är osäker. I alla fall. Kvinnan med valpen säger då "Ja det är bra att hon säger ifrån. och det här är bara en valp, så det är ju inte konstigt att hon reagerar sådär".

Ungefär som att min tik (som dessutom själv haft valpar) skulle morra mer på valpar än andra hundar? Det gör hon definitivt inte. Jag förklarade för kvinnan att min hund inte är ute efter att "rätta hennes hund" mer än att hon vill få bort den så mycket som möjligt eftersom hon är osäker och morrar på alla hundar av den anledningen.. Kvinnan såg lite snopen ut efteråt.

"Jag har även sett personer som gått runt med amstaffliknande hundar här som fått tydligt hemkuperade öron..."

:eek::eek:

Idioter finns det överallt, det är bara att vänja sig - men visst är det svårt att stillatigande se på ibland. Att folk beter sig illa emot MIG kan jag oftast hantera, och jag har också (hittills) kunnat skydda hundarna ifrån de riktiga tokmänniskorna.

Men det är svårt att se när andra djur hanteras illa. Fulla ägare som släpar runt på sina hundar, aggressiva och hotfulla ägare som skrämmer/hetsar hundarna - folk som uppenbart har egna problem vilka de tar ut på sina djur. Detsamma gäller inom hästvärlden kan jag tycka...

Ett privat idiotexempel: några småkillar kastade smällare efter min förra tik - det gör de inte om :devil:.

Jo verkligen.. Hade jag haft en blekaste aning om vad de hette eller så, ja då hade jag anmält dem. Kanterna på öronen var ojämna, det var torkat blod i kanterna osv och valparna var definitivt för små för att ha varit i sådan ålder att de hunnit tas från ålder där kupering utförs lagligt eller så. (Dessutom tvivlar jag starkt på att två unga "coola killar" bryr sig om eller har råd att importera hund) En vän till mig hade dessutom hört att någon väns vän (eller hur det nu var) pratat om att kupera hemma.. Så tja... Jag var i alla fall galet upprörd när jag såg hundarna.

I kvarteret där jag bor, bor det en kille som har något amstaff/pitt/gatukorsning som han hetsar mot alla hundar han ser. Han brukar förfölja en på promenaderna, gena mellan hus för att dyka upp i nästa gathörn för att kunna hetsa hunden när man passerar. :mad:

Hunden är ett mentalt vrak, säger man bu, springer den och gömmer sig. Utöver det verkar den ha något fel i andningsvägarna för den låter något förskräckligt. Rosslar och verkar ha svårt att få in och ut luft. För egen del är jag inte det minsta orolig men jag tycker synd om kvarterets äldre damer som är ute med sina småhundar och är väldigt rädda för "kamphunden".

Ägarens verksamhet har påpekats för poliser som är uppmärksamma och håller ett öga på det på avstånd.

Sedan finns det lite mindre kunniga personer här, såklart. Tex morrade min äldsta tik mot en cairnterriervalp som jag sett många gånger. Min gamla tik morrar på de flesta, om hon inte gör utfall, för att hon är osäker. I alla fall. Kvinnan med valpen säger då "Ja det är bra att hon säger ifrån. och det här är bara en valp, så det är ju inte konstigt att hon reagerar sådär".

Ungefär som att min tik (som dessutom själv haft valpar) skulle morra mer på valpar än andra hundar? Det gör hon definitivt inte. Jag förklarade för kvinnan att min hund inte är ute efter att "rätta hennes hund" mer än att hon vill få bort den så mycket som möjligt eftersom hon är osäker och morrar på alla hundar av den anledningen.. Kvinnan såg lite snopen ut efteråt.

De är nästan de värsta. Sambon blev utskälld efter noter en kväll när han gick nattrunda. Vår hund gjorde en lekinvit till en passerande hund och dess ägare började skrika i högan sky om att vår best till hund gjorde utfall, att sambon borde ha koll på hunden och att hunden borde ha munkorg :rofl:

Sambon som inte tillhör de som tappar talets förmåga i första taget, stod bara och tittade på den andra hundägaren och fick inte en syl i vädret. Till slut gick han bara därifrån :D

När vi var i Helsingborg förra helgen så gick jag, fästman och hund en promenad på Söndagsmorgonen. Helt plötsligt stod den en cocker spaniel och luktade på något vid en grindstolpe, en hane.

Jag sa åt Thomas att öppna grinden och gå in och fråga om det var deras hund i huset intill, om inte kanske de visste vart hunden skulle. Thomas går in, men hunden kommer bort till oss varpå Narmo vill ge slyngeln en omgång då denne inte lyssnar på hans avståndsökande signaler. Jag skrämmer bort hunden som rusar in genom grinden.

När Thomas precis ska knacka så hör han: "Fan också, han knackar på!" inifrån huset. En kvinna sticker ut huvudet och Thomas förklarar att hunden rymt och frågar om det är deras. Ja, det var det ju... Det kommer fram att hunden brukar vara ute själv, men aldrig att han går någonstans trotts att det är ÖPPET BAK I TRÄDGÅRDEN och skulle han göra det så gör det inget för han är snäll :eek:

Thomas förklarade aldrig att det ju kan komma någon hund som inte är det... typ vår och faktiskt skada deras. Dom kanske inte bryr sig? :crazy:

Vi gick därifrån och jag minns inte om vi fick något tack.

De är nästan de värsta. Sambon blev utskälld efter noter en kväll när han gick nattrunda. Vår hund gjorde en lekinvit till en passerande hund och dess ägare började skrika i högan sky om att vår best till hund gjorde utfall, att sambon borde ha koll på hunden och att hunden borde ha munkorg :rofl:

Sambon som inte tillhör de som tappar talets förmåga i första taget, stod bara och tittade på den andra hundägaren och fick inte en syl i vädret. Till slut gick han bara därifrån :D

Jag håller nog med om att de är värst faktiskt. De okunniga som dessutom inte vet att de är okunniga och därmed inte helt benägna att ta in information och lära sig mer. (Okay, de med "coola kamphundar" är väl ofta rätt okunniga med, men de vet väl i alla fall lite vad de har i kopplet och har just - koppel)

Jag är själv okunnig på flera områden inom hund, men om jag inte förstår varför något är på ett visst sätt eller varför en hund gör något, ja då frågar jag någon som jag tror har bättre koll. Slutar man göra det så känns det som att allt kan sluta ganska illa.. :crazy:

kl

Jag tycker att alla som har stora lösa hundar på gårdar utan rejäla staket är idioter. Det är inte roligt att stöta på dem vare sig man kommer ridande, cyklande eller gående med hund och/eller barn.

Har man hund får man ju sätta upp staket eller också får man flytta till ett land utan allemansrätt. Det är inte alls kul att råka på stora understimulerade lösspringande hundar. När jag t.ex. var ute med mitt lilla barn och en valp en gång, på markerna runt ett offentligt utemuseum, kom en stor raggig best på säkert 60kg (tyngre än jag) susande. Som tur var var min valp inte könsmogen ännu, för den lösa hunden var väldigt "på". Den följde med oss till bilen. Jag hade lite hundgodis att hålla den i hyfsat schack med. Med den allra sista godisbiten lyckades jag få undan hunden så att jag kunde knö in barnet och valpen och mig själv i bilen. Då blev den som tokig och ställde sig mot bilen och lekte "Cujo". Sen jagade den oss när vi körde därifrån. Fast den orkade inte så långt, för den var rätt tjock.
Nu har jag en bruksbil i ordets alla bemärkelser, men om jag hade haft en "finbil" skulle jag definitivt ha anmält ägarna.

En idiot brukade släppa ut sin (labila) rotweilerhane på nätterna, för att han skulle få susa runt i skogen :eek:

KL

När vi åkte med Ålandsfärjan förrförra sommaren hade vi med oss Beauceronen (vi skulle bo på Åland en vecka). Uppe på däck sitter en karl som "kräver" att få hålla min hund.
-Jag har haft Pitbulls så jag är van att handskas med såna där!
Behöver jag säga att han inte ens fick hälsa...?

kl

Jag tycker att alla som har stora lösa hundar på gårdar utan rejäla staket är idioter. Det är inte roligt att stöta på dem vare sig man kommer ridande, cyklande eller gående med hund och/eller barn.

Har man hund får man ju sätta upp staket eller också får man flytta till ett land utan allemansrätt.

Vi har alltid haft hundarna lösa ute på tomten, under uppsikt dock, vi har enbart en häck och ett dike mellan våran tomt och vägen.. Men då har vi hundarna under uppsikt och dom är tränade att hålla sig på gården sen dom var valp.

Nu har vi enbart haft mellanstora hundar dom senaste åren :angel:

Har dock träffat på samma hund stående mitt på en väg här i byn minst 2 ggr.. Den gick runt mitt på vägen en bra stund, det känns INTE okey, är dom inte mer rädd om sin hund? Båda ggr jag har sett den har jag hållt andan då det har kommit en bil i rädsla över att hunden ska bli påkörd! :eek:

kl

Har man hund får man ju sätta upp staket eller också får man flytta till ett land utan allemansrätt. Det är inte alls kul att råka på stora understimulerade lösspringande hundar. När jag t.ex. var ute med mitt lilla barn och en valp en gång, på markerna runt ett offentligt utemuseum, kom en stor raggig best på säkert 60kg (tyngre än jag) susande. Som tur var var min valp inte könsmogen ännu, för den lösa hunden var väldigt "på". Den följde med oss till bilen. Jag hade lite hundgodis att hålla den i hyfsat schack med. Med den allra sista godisbiten lyckades jag få undan hunden så att jag kunde knö in barnet och valpen och mig själv i bilen. Då blev den som tokig och ställde sig mot bilen och lekte "Cujo". Sen jagade den oss när vi körde därifrån. Fast den orkade inte så långt, för den var rätt tjock.
Nu har jag en bruksbil i ordets alla bemärkelser, men om jag hade haft en "finbil" skulle jag definitivt ha anmält ägarna.

En idiot brukade släppa ut sin (labila) rotweilerhane på nätterna, för att han skulle få susa runt i skogen :eek:

Och jag blir lika trött på alla idioter som skickar in sina barn/hundar på våran OINHÄGNADE tomt,för att dom vill klappa/leka på vovven..
Vi behöver inte ha staket på tomten för hunden skulle inte falla sig in att lämna den för vare sig djur eller människor,men vi behöver kanske ha staket för att andra inte ska komma in..För tydlighetens skull,så lämnas ej hunden obevakad ute.

Och jag blir lika trött på alla idioter som skickar in sina barn/hundar på våran OINHÄGNADE tomt,för att dom vill klappa/leka på vovven..
Vi behöver inte ha staket på tomten för hunden skulle inte falla sig in att lämna den för vare sig djur eller människor,men vi behöver kanske ha staket för att andra inte ska komma in..För tydlighetens skull,så lämnas ej hunden obevakad ute.

Då är du ett jätteduktigt undantag som har örnkoll på din eller dina hundar. Så är dock inte fallet med de allra flesta "gårdshundar".

Men varför inte sätta upp ett staket? Så slipper du ju horderna med barn/hundar som tycks välla in på din tomt?

Då är du ett jätteduktigt undantag som har örnkoll på din eller dina hundar. Så är dock inte fallet med de allra flesta "gårdshundar".

Men varför inte sätta upp ett staket? Så slipper du ju horderna med barn/hundar som tycks välla in på din tomt?

Du och jag pratar nog lika stora horder,med dom hundar du möter när du rider och den hund du mötte när du gick med barnvagn...antalet i sig är oväsentligt i både fallen,men ack så irriterande..
Och nej,jag ska inte hägna in min tomt!

Du och jag pratar nog lika stora horder,med dom hundar du möter när du rider och den hund du mötte när du gick med barnvagn...antalet i sig är oväsentligt i både fallen,men ack så irriterande..
Och nej,jag ska inte hägna in min tomt!

Nej då, jag kan berätta om ett otal upplevelser, både egna och andras, jag kan berätta om skenande hästar, en ryttare som dog (!), allvarligt skadade hundjagade hästar, ett antal döda får, hundslagsmål (min dåvarande tik påhoppad av en lös pitbullgårdshund) osv.

Om du alltid är ute tillsammans med din eller dina hundar och har koll på dem - så är det sin sak.

Men de flesta gör inte så. De släpper ut sina hundar och sen är det bra med det. Och det är farligt för alla parter.

Du kanske inte går på promenad med dina hundar på allmänna vägar så ofta? Då kanske du hade hållit med om att det är tveksamt njutbart att möta en stor arg hanhund som kommer utrusande från en gård/hus utan staket.

Jo,jag är ute och går ganska ofta,bor i ett litet samhälle precis vid en väg där både buss och annan tung trafik går,har ca 50m till järnvägen där regionaltåg susar förbi 1 g/tim..har även med mig hunden när jag rider!
Jag har lagt ner både tid och träning för att allt ska funka!
Och blir oerhört irriterad på folk som inte respekterar tomter! Jag ska inte behöva hägna in min tomt!

Dock finns ett fåtal som bara för att hundarna lattjat nån gång i skogen,så kan man släppa in dom på tomten när dom går förbi och ser att man är ute..sist var ett par veckor sen,min hade kennelhosta..

Jo,jag är ute och går ganska ofta,bor i ett litet samhälle precis vid en väg där både buss och annan tung trafik går,har ca 50m till järnvägen där regionaltåg susar förbi 1 g/tim..har även med mig hunden när jag rider!
Jag har lagt ner både tid och träning för att allt ska funka!
Och blir oerhört irriterad på folk som inte respekterar tomter! Jag ska inte behöva hägna in min tomt!

Dock finns ett fåtal som bara för att hundarna lattjat nån gång i skogen,så kan man släppa in dom på tomten när dom går förbi och ser att man är ute..sist var ett par veckor sen,min hade kennelhosta..

Det är ju jättebra att du har tränat dina hundar.

Men vad gör du om det kommer en stor arg hanhund (eller tik för all del) utrusande från en gård/hus och hoppar på någon av dina hundar?
Då hjälper ju inte din träning?
Du kommer ändå att stå där med ett fett hundslagsmål på halsen.

Vadan denna motvilja att stängsla in sin tomt förresten? Staket skyddar ju både förbipasserande mot hundarna, och hundarna mot förbipasserande. Är det kostnaden?

Det är ju jättebra att du har tränat dina hundar.

Men vad gör du om det kommer en stor arg hanhund (eller tik för all del) utrusande från en gård/hus och hoppar på någon av dina hundar?
Då hjälper ju inte din träning?
Du kommer ändå att stå där med ett fett hundslagsmål på halsen.

Vadan denna motvilja att stängsla in sin tomt förresten? Staket skyddar ju både förbipasserande mot hundarna, och hundarna mot förbipasserande. Är det kostnaden?

Egentligen har jag ingen större lust att svara någon som är ute efter ordkrig..men tråden handlar just om.."idioter med hund",och vad jag vet så har jag svarat på det om just idioter med hund som inte respekterar MIN tomt!

Det handlar inte om kostnaden för staket,för den står jag inte ens för själv,och egentligen helt orelevant!
Jag har lärt min hund att hålla sig på tomten,och jag anser att det hör till sunt förnuft att varken släppa in barn och hund(folk som knäpper lös sin hund,just för att komma in och leka??) på andras tomter,UTAN ATT FRÅGA FÖRST!

Vad som händer vid ett hundslagsmål..? Ja det vet vi ju alla,men än har det inte hänt! Och jag kan inte gå och vara rädd för det heller,för då kan jag inte gå ut.

Tråden handlar om idioter med hund,och likväl du har din åsikt om vad som är det och inget jag ifrågasätter,så är min åsikt klar..slutdiskuterat för mig,för jag vill inte sabba en tråd med ordbajseri på sandlådenvå!

Egentligen har jag ingen större lust att svara någon som är ute efter ordkrig..men tråden handlar just om.."idioter med hund",och vad jag vet så har jag svarat på det om just idioter med hund som inte respekterar MIN tomt!

Det handlar inte om kostnaden för staket,för den står jag inte ens för själv,och egentligen helt orelevant!
Jag har lärt min hund att hålla sig på tomten,och jag anser att det hör till sunt förnuft att varken släppa in barn och hund(folk som knäpper lös sin hund,just för att komma in och leka??) på andras tomter,UTAN ATT FRÅGA FÖRST!

Vad som händer vid ett hundslagsmål..? Ja det vet vi ju alla,men än har det inte hänt! Och jag kan inte gå och vara rädd för det heller,för då kan jag inte gå ut.

Tråden handlar om idioter med hund,och likväl du har din åsikt om vad som är det och inget jag ifrågasätter,så är min åsikt klar..slutdiskuterat för mig,för jag vill inte sabba en tråd med ordbajseri på sandlådenvå!

Nu var det ju iofs du som först gick in och svarade på mitt inlägg, om vad jag personligen tycker är idioter med hund.

Jag tycker fortfarande att folk med gårdshundar och inga staket är - utan 100 % uppsikt får jag ju tillägga - just idioter.

Du tycker att folk och hundar som går in på din egendom är idioter - det håller jag fullständigt med om.

Däremot tycker jag synd om de i din omgivning som t.ex. är hundrädda - de undviker säkert att gå förbi ditt hus. Eller de som själva har hundar som de vill promenera med längs allmänna vägar - kanske små hundar eller löptikar eller hundarga hanar i koppel - många av dem undviker säkert också att gå förbi ditt hus - för hur ska de kunna ha samma förtroende för att dina hundar stannar i trädgården som du har?

Många av de lösa, arga gårdshundar som jag har mött har varit just hundar som "aldrig skulle lämna tomten".

Jag tänker inte ifrågasätta varför du inte vill inhägna din gård. Det är helt upp till dig och har du koll på dina hundar så är det ju bra.
Men även den mest väluppfostrade hund kan sticka om något intressant dyker upp...Men så länge du är medveten om det så är det ok.

För övrigt så kan jag berätta om en sak som hände mig när jag var ute med min förra hund,en cockerspanieltik.
Hon var bara valp då och var nyfiken på allting och ingenting.
Efter vägen så mötte vi en äldre dam med en liten pudel som sprang lös. Min hund blev naturligtvis nyfiken,men jag släppte aldrig fram henne till pudeln. (Jag brukar alltid fråga andra hundägare om hundarna får hälsa innan jag släpper fram min hund)
Denna pudeln attackerade oprovocerat min valp,varpå damen började skälla på mig och påpekade att jag inte skulle låta min valp gå fram till hennes hund,när den var hundelak.
Jag brukar ha mål i munnen,så även denna gång. Jag påpekade för damen att om hon var medveten om att hennes hund var elak mot andra hundar så borde hon defintivt inte ha den lös på ställen där hon kan stöta på andra hundar,och att om min hund hade blivit skadad så hade jag skickat veterinärräkningen till henne. Damen sa inte ett ord till svar utan kopplade sin hund och gick sin väg.
Tilläggas ska att min valp inte var lös och att det var hennes hund som var lös och gick till attack på min hund.
Så´na människor borde inte få ha hund,enligt mitt tycke.

En annan gång mötte vi en större hund.En setter eller en labbe eller nå´t så´nt. Den hundens ägare frågade inte ens om de fick hälsa utan släppte bara fram den och lät den nosa på min hund.(Själv stod jag och plockade upp bajs efter min hund och hann inte se vad som hände förrän det var försent) Hon var inte beredd på detta utan vände sig om och började skälla på den andra hunden,varpå den flög på henne och bet henne i örat så blodet rann.
Hundägaren stannade inte ens och frågade hur det gick eller bad om ursäkt utan bara stack iväg så jag hann aldrig få tag på densamme.
Min hund fick ingen värre skada i örat än att det självläkte,men däremot blev hon mer rädd för andra hundar efter detta.
Som sagt,vissa borde inte få ha hund.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 239
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 851
Senast: Lhas
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 599
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar