Identitetskris - vad är jag utan hästen?

Sv: Identitetskris - vad är jag utan hästen?

Men samtidigt vill jag inte göra det IFALL att ortopederna nu kommer att kunna ge mig glädjebesked eller iaf ge mig möjlighet att bli lite bättre
.

Ja, nu har jag varit till ortopeden och.... ja.... jag TROR att det är ett glädjebesked!

Jag har nämligen inga mekaniska ledbesvär (som de trott i massor med år pga suspekta röntgenfynd samt mina symptom) utan troligen någon form av reuamtism så nu ska jag till reumatologen för utredning.

Det betyder att jag inte behöver operera varken knä eller höft (inga större operationer iaf) samt att jag med medicin kan bli ganska bra. Det KAN innebär att jag ganska snart kan återuppta ridningen!!!!

Tänk vad glad man kan bli av bara ett besked... Och innan kändes det avgrundshemskt men nu finns det hopp! :D

/Camilla

Grattis!:bump:
Hoppas att allt löser sig för dig nu.

Vad skönt!! Håller tummarna nu för att du kommer tillbaka i sadeln fort nog;)

Liten uppdatering:
Jag har varit hos reumatologen och än är de inte säkra på vad jag har för fel, även om det finns diverse fynd bland provresultaten. Men så länge, medan fler prov tas, så har jag börjat äta antiinflammatorisk medicin och även om det inte verkar så fort så hejdas iaf knäsvullnaden något.

Så i lördags var jag i stallet på sen eftermiddag och oj, vad roligt det var! Jag övetog mig förstås, hittade på att jag skulle verka framhovarna och hjälpa till att ta in hästar, men för det mentala var det en kick!

Sen har jag beställt ett par trickträningsböcker från USA, kanske att det känns inspirerande. Jag blev motiverad av den 80-åriga tanten i Globen med sin falabellahingst. Hon hade skadat sig så att inte heller hon kunde rida längre, men vilka fantastiska saker hon gjorde med hingsten!

Så jag kanske står där om något år med ett helt stall med trickponnyer och åker runt som en resande cirkus - vem vet? ;)

/Camilla

Det låter underbart att det verkar lösa sig för dig! Reumatism är visserligen ingen rolig sjukdom, men den går i alla fall att mildra.
Heja, kämpa på! *kramar*

Det här med smärta har jag inga erfarenheter av. Jag bara hoppas att det löser sig för dig - snart!

Men att identiteten sitter i hästandet... Där vet jag precis vad du menar. Och jag vill bara ge dig rådet att ge inte upp! Sluta inte! Känner verkligen igen mig i det där att "om jag inte kan hålla på till 100% så slutar jag helt". Sålde min häst för några år sedan för att jag inte hann med - och fy vad jag ångrar mig nu. Man kan tycka att man borde klara sig utan hästar, att det inte är bra att lägga hela sin identitet och sitt välbefinnande i något utanför en själv... Men, ja. Vad ska man säga? Har man den där hästgenen så har man.

Du verkar ju ha fått tag på en bra tjej som kan ta hand om din häst så länge. Håll det på en låg nivå - men stäng inte dörren helt till hästvärlden är mitt tips. Det blir så oändligt mycket svårare att "komma in" igen senare om man väl har slutat helt.

Hoppas allt löser sig bra för dig!
Lycka till!

Smärtor har jag aldrig haft men att vara hästperson - det går aldrig över. Nu är jag snart 52 och ser fram emot de kommande åren (har en pensionerad gentleman på 1,73). När jag blir pensionär skall jag rida massor men en inkörd häst är faktiskt också en väldigt bra idé. Dels får den göra mer skäl för havren, dels kan man ju ta med sällskap ut lättare. Det finns ju också som tidigare skrivits olika sadlar, olika gångartshästar osv. Skulle Du kunna rida damsadel ?? Både min mormor och mamma lärde sig rida damsadel och då sitter man ju ovanpå hästen, däremot blir högerknät kraftigt böjt. En "damhäst" skall vara mycket lugn och stabil med mjuk gång.

Damsadel går bort just nu, då höger knä är det värsta... :( Men annars gillade jag ditt inlägg - mycket positivt och roligt att läsa! :D

Damsadel går bort just nu, då höger knä är det värsta... :(

Det finns damsadlar som är vända åt andra hållet också. Har dock bara sett det på bild. Antar att man kan specialbeställa sadeln så.

Tycker att du ska satsa på trickträningen en tid, tänk att åka runt med shower som "Apassionata" och visa upp din show. Det är ju en man med en shettis som gör skolorna över mark.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 094
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
622
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 539
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka