Identifiera och förstärka inredningsstil

Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Det låter nästan som något slags trauma. Kanske antisenisbiliseringsträning vore en idé?! ;):D
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Det låter nästan som något slags trauma. Kanske antisenisbiliseringsträning vore en idé?! ;):D

Jag har funderat på det. :D

Jag är komplett neurotisk när det gäller villaområden. :p

Det beror lite på hur de ser ut och så där, värst är de gamla fiskesamhällena i den trakt där jag bor. Den där kompakta massan av trähus när man kliver av båten gör mig flyktbenägen som en rastlös galoppör.
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Skillnaden är att det inom miljonprogrammets flerfamiljsbostadshus inte finns några innergårdar då strukturen består av lamell hus och punkthus, husen står alltså inte i gårdsformationer. Man har även lägenheter ända ned i bottenplan vilket gör att de personer som bor där inte har något privat eller halvprivatzon kring sin bostad (något som är önskvärt ur trygghetsupplevelse synpunkt). Skalan är nästa, även om det är höga hus inne i staden så är huskroppen uppdelad i gatunivån med som sagt restauranger, butiker osv. I flerfamiljsbostäder i miljonprogrammet så ser man rakt in i någons privata bostad allternativt är där bara en vägg (om bostäderna ligger på en halvtrappa). Det första skapar otrygghet för den boende och den andra skapar otrygghet för den som vistas utanför.
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Jag känner mig nog inte ovälkommen, eller ja det beror på hur de är utformade sådana områden som inte har något trottoar utan det bara är vägbana och sedan tomt direkt känns ju mer privata än sådana med ordnad gångbana. Generellt sett kan jag dock blir sjukt irriterad och inte så lite stressad av att de ofta har konstiga gatusystem och att allt är så likartat att jag går vilse och inte hittar ut. En gång gick jag vilse i Sunnerstas(Uppsala) villaområde och var tvungen att ringa min dåvarande sambo som fick kolla upp på eniro vart jag var och sedan guida mig ut :crazy::o.
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Jamen det var ju gulligt! Jag är glad att jag har gps i mobilen!

I mitt hus, centralt beläget sjuttiotalshus, är utsikten just en vägg åt ett håll och andras lägenheter åt ett annat. I båda fallen med kortare avstånd mellan husen än i min gamla förort. Jag har verklige aldrig haft sämre utsikt än sedan jag flyttade till denna dyra adress. Jag kommer inte ifrån att statusaspekten påverkar vår bedömning rätt mycket.
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

En gång gick jag vilse i Sunnerstas(Uppsala) villaområde och var tvungen att ringa min dåvarande sambo som fick kolla upp på eniro vart jag var och sedan guida mig ut :crazy::o.

Sunnersta kan bitvis vara ett ordentligt gytter av gator, rullar där så gott som varje natt i jobbet :p
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

En gång gick jag vilse i Sunnerstas(Uppsala) villaområde och var tvungen att ringa min dåvarande sambo som fick kolla upp på eniro vart jag var och sedan guida mig ut :crazy::o.
Där körde jag fel flera gånger när en kompis bodde där. Första gången jag skulle dit gick dessutom kopplingsvajern av i en korsning. Jobbigt värre. Som tur var hade hon bott där länge nog för att fatta var jag var och kom och mötte mig. :D

Min kollegas reaktion på min nuvarande bostadsadress var "hur hittar du hem?!?". ;) Jag bor i villaområdet i en närförort i Sthlm som är anklagat för att alla hus ser likadana ut. Som infödd håller jag självfallet inte med. :D
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Du verkar å andra sidan också behöva lite terapi! :D

Så är det nog tyvärr:o. Den dag jag blir gammal och inte orkar hålla ett hus så blir det lägenhet vare sig jag vill eller inte (och då kanske det är bra att ha kört lite antisensibilisering så jag inte kolar direkt!)
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Det har gått bra.
Vid besiktningen upptäcktes en vattenskada, försäljarna kontaktade försäkringsbolaget direkt och idag kommer det ut en kille och ska kolla på det och försöka bedöma omfattningen. Vattenskadan påverkar inte oss så mycket (vad jag vet just nu), vi vill fortfarande ha huset. (Och ett nytt badrum, så det passar egentligen ganska bra)

I övrigt var det inga farliga fel;
Två eller tre trasiga tegelpannor, mattorna/plattorna som ligger i källaren ska rivas ut eftersom de ligger direkt mot betongen och det är tapetserat direkt på betongväggen, päronträdet som växer i princip på husväggen behöver tas ner. Vinden var däremot klart över förväntan. :)

Vill ni se rundvandring? :D
Jag babblar och guidar och det finns överhängande risk för åksjuka...

Första våningen:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=raF1EQ3oV8o

Källaren:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=A41BdhfU2go

Här är trädgården:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Uigew3CODig
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Fantastiska filmer :D
Har smygläst hela tråden ett tag men inte skrivit något, verkar vara ett mysigt litet hus, om än i behov av viss "ansiktslyftning", precis som du säger.
Är också lite avundsjuk på er (som det ser ut) härliga Rönnsumak, precis i början av trädgårdsfilmen. (Lite svårt att se, men bladen och frukterna ser onekligen ut som något i den stilen) Underbart! Tar du ner det blir jag ledsen ;) :D
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Är också lite avundsjuk på er (som det ser ut) härliga Rönnsumak, precis i början av trädgårdsfilmen. (Lite svårt att se, men bladen och frukterna ser onekligen ut som något i den stilen) Underbart! Tar du ner det blir jag ledsen ;) :D

Så det är Rönnsumak de heter! ÄNTLIGEN fick jag svar på den frågan :D
Jag gillar dem, vi har en stor (som syns i början av filmen) och en till i rabatten på framsidan (tror jag?).

Jag tänker inte ta ner dem. Det är väl typ de enda träden som jag vill ha kvar :angel:
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Ja, det borde vara en Rönnsumak, ludna grenar (väl?), röda frukter och blad som ser ut som stora rönnblad, typ.
Då är jag lugn, om du ska låta dom vara kvar :D
Tycker ändå, efter vad jag såg på filmen, att det finns en trevlig grund för en fin trädgård. Jag tycker iaf mer om att ha ett redan uppvuxet "grundmaterial" än bara en platt gräsmatta att jobba med. Jag hade nog behållt både björk och tall, men det är bara personlig smak förstås. Och både hosta och rhododendron (som också är trevliga) är ganska lätta att flytta på och plantera någon annanstans, om man vill "möblera om" lite i trädgården :)
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Vad kul med video tour, något mäklare borde ta efter kanske? ;) Ser ut som att det har stor potential och vilken rolig källare huset har! Man vill ju bara sätta fart att måla och apetsera och lägga om golv och riva väggar och kakla och... Jag vill också köpa hus. :D
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Men sluta dissa den vackra fondtapeten:(

Vilken nostalgitripp att se filmarna! Väldigt roligt att kungafamiljen satt kvar, det är från ägarna innan lillerud. Hästarna likaså. Men ska ni ta bort gjutjärnsugnen? :(
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Visst är det så, vi har redan valt nytt kakel och golv till badrummet och kollar på tapeter mest hela tiden. :D

Kethets:
Fondtapeten är hemsk :devil:

Och jag ville absolut ha kvar vedspisen, men så känner jag också; till vad?
Hade den varit synlig, på övervåningen, så hade det varit en helt annan sak. Men eftersom badrummet är så litet, så vill vi använda så mycket yta som möjligt nere i tvättstugan. Göra en ordentlig dusch där, få in en torktumlare och kanske till och med en toalett. Då behöver vi varenda kvadratmeter vi kan få.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp